הצמיחה בארה"ב ברבעון הרביעי - הגבוהה מזה שנה וחצי

הצפי היה לצמיחה של 3% ■ זאת, לעומת צמיחה של 1.8% בלבד ברבעון השלישי ■ המלאים העסקיים זינקו ל-56 מיליארד דולר לאחר ירידה של 2 מיליארד דולר ברבעון השלישי, והוצאות הצרכנים עלו ב-2%, לעומת 1.7%

היום פורסמו בארה"ב נתוני הצמיחה לרבעון הרביעי של שנת 2011, מהם עולה כי כלכלת ארה"ב התרחבה בקצב המהיר ביותר מזה שנה וחצי. מדובר אמנם בנתון מעט פחות טוב מזה שחזו האנליסטים, אולם עדיין מדובר בצמיחה גבוהה בהרבה מזו של הרבעון השלישי.

כלכלת ארה"ב צמחה בשלושת החודשים האחרונים של 2011 ב-2.8%, לעומת צמיחה של 1.8% בלבד ברבעון השלישי. מדובר בצמיחה איטית מעט מזו שציפו לה, של 3%. בכל שנת 2011 צמחה הכלכלה האמריקנית ב-1.7%.

לפי הערכות הממשלה האמריקנית, הסיבה לעלייה בצמיחה היא העלייה בהוצאות הצרכנים ובמלאים העסקיים. המלאים העסקיים זינקו ל-56 מיליארד דולר לאחר ירידה של 2 מיליארד דולר ברבעון השלישי, והוצאות הצרכנים עלו ב-2%, לעומת 1.7% בלבד ברבעון הקודם. הייצוא עלה ב-4.7% והייבוא ב-4.4%. האינפלציה עלתה ב-0.7%, הרבה פחות מהנתון ברבעון השלישי - עלייה של 3.2%, ושיעור החסכון הפרטי נפל ל-3.7% לעומת 3.9%.

אולם, על פי ההערכות, עוד מוקדם לשמוח. הצפי הוא כי הצמיחה ברבעון הראשון של 2012 תהיה איטית יותר, בעיקר מפני שהמשכורות לא עומדות בקנה אחד עם האינפלציה, מה שצפוי להוביל לירידה בהוצאות הצרכנים לאחר תקופת החגים אשר נרשמה ברבעון הרביעי. הוצאות הצרכנים חשובות מאוד למדידת הצמיחה, מפני שהן מהוות כ-70% מהפעילות הכלכלית.

"אמנם הייתה לנו הצמיחה הטובה ביותר מזה שנה וחצי, אבל צריך להסתכל על הפרטים הקטנים", אמר ג'ונתן בזיל מקרדיט סוויס. "נתוני המכירות הסופיים האטו יותר מכפי שחשבנו וגם הסקטור הפרטי לא כל כך הצליח. ההוצאות הפרטיות היו איטיות יותר מהציפיות כמו גם ההוצאות העסקיות".

מוקדם יותר השבוע הודיע הפדרל ריזרב כי הוא ישאיר את מדיניות הריבית שלו על כנה עד שלהי שנת 2014, כאשר הריבית בשיעור אפסי. בהודעת ה'פד' נאמר כי הכלכלה מתרחבת בקצב בינוני, בעוד שוק העבודה נמצא בשיפור ושיעור האבטלה עדיין גבוה. עוד הודיע נגיד הפדרל ריזרב, בן ברננקי, כי הבנק קיצץ את תחזית הצמיחה שלו ל-2012 ל-2.2%-2.7%. זאת, לעומת התחזית שסיפק בחודש נובמבר, אשר עמדה על 2.5%-2.9%. עוד הוא הודיע כי הבנק קיצץ את תחזיתו ל-2012 ביחס לשיעור האבטלה ל-8.2%-8.5%. מדובר בשיפור ביחס לתחזית מנובמבר, שעמדה על 8.5% לכל הפחות. בנוסף, הוא קבע את יעד אינפלציית הליבה ל-1.5%-1.8%, ואת יעד האינפלציה ארוכת הטווח הוא קבע על 2%.