אשליה של דירה

בקיץ הפגנו ודרשנו דירות לכולם; היום אנחנו רבים על הזכות להשתתף בהגרלה

מרוב דיבורים על קריטריונים, על העדפת מגזרים כאלה ואחרים, ועל אלה שנשארו בחוץ, שכחנו שמדובר בסך הכל בזכות להשתתף בהגרלה. קריטריונים למיקום טוב בהגרלה, שבסופה ניצבת אותה 'דירה בהישג יד', שתימסר לזוכה המאושר בהנחה שיכולה להגיע למאות אלפי שקלים באזור המרכז (קרקעות לאותם פרויקטים ישווקו במחצית מערכן בשוק).

רק שקיץ שלם הפגנו על הזכות לקורת גג לכל אחד ואחת. טענו, לגמרי בצדק, שמדובר במוצר הכי בסיסי שיש לדרוש מהממשלה, ודאי כזו שראש הממשלה שלה אוהב לומר ששלושה דברים מטרידים אותו: דיור, דיור ודיור. ועכשיו, בלי שהרגשנו, עברנו לדבר על אותו מצרך ייסוד כאיזה פרס בהגרלה. כרטיס חיש גד. ועל מה הוויכוח? למה חרדים מקבלים יותר כרטיסי גירוד מיוצאי צבא.

ככה פתאום, במקום לדרוש דירה לכולם, התחלנו לדרוש שכולם יוכלו להשתתף בהגרלה.

כמה דירות מגרילים? איפה הן בכלל יוקמו? באיזה סטנדרט ובאיזה מחיר? לאף אחד אין באמת מושג. במקום דירה קטנה בזול, קיבלנו אשליה גדולה של הגרלה. במקום לפזר את אי הודאות וחוסר השקיפות - שהורסים כל חלקה טובה בענף הנדל"ן - קיבלנו עוד מסך ענן, שרק מגביר את סימני שאלה בדרך לרכישת דירה.

תחשבו על הזוג הנשוי, שלושה ילדים, שניהם יוצאי צבא, שהצליחו לצבור 80 נק' זכאות וכבר מתכננים לקפוץ מהגרלה להגרלה. מישהו יכול לומר להם מתי הם צפויים לקבל דירה זולה? כמה היא תעלה? איפה היא תקום? מי יהיו השכנים שיגורו איתם? ואולי הכי חשוב - מתי הם צריכים להתייאש ולחפש דירה "רגילה"?