עם חובות גבוהים - בזן מודיעה על מדיניות דיבידנד

בזן מתכננת לחלק 75% מרווחיה לבעלי המניות החל משנה הבאה ■ המרוויחה המרכזית: הפטרוכימיים, מבעלי השליטה, הזקוקה למזומנים

זהו לא סוד שחברת הפטרוכימיים , שבשליטת דיוויד פדרמן, צמאה למזומנים. לחברה חובות כבדים, ותשואות האג"ח שלה כבר נוסקות ל-28%. מקור חשוב לנזילות שכזו יכול להגיע מהחברה הבת בזן .

במקרה (או שלא), הודיעה היום בזן שבשליטת החברה לישראל (37.1%) והמפעלים הפטרוכימיים (30.7%) על מדיניות דיבידנד, שלפיה תחלק לפחות 75% מהרווח הנקי השנתי שלה לבעלי המניות.

מדיניות חלוקת הדיבידנד אינה טריוויאלית. כיום בזן נמצאת בעיצומו של פרויקט לבניית מתקן הפצחן המימני (מתקן שמטרתו לשפר את יכולות הפקת התזקיקים של בית הזיקוק ולהגביר את הגמישות שלו בבחירת חומרי הגלם), וחלוקת הדיבידנדים טרם הפעלתו אינה עומדת על הפרק. מדובר בפרויקט אשר עלות הקמתו נאמדת בחצי מיליארד דולר, ואשר בעקבותיו נטלה החברה הלוואות גדולות.

בסוף יוני 2010 נחתם הסכם המימון בין החברה לקונסורציום מממנים בהובלת בנק הפועלים לצורך הקמת הפצחן, אשר העמיד לבזן אשראי בהיקף של עד 600 מיליון דולר, נוסף לאשראי בגובה של עד 300 מיליון דולר שהועמד לחברה על-ידי סוכנות ביטוח האשראי הממשלתית האמריקנית (Exim Bank) עבור רכישת ציוד בחו"ל לצורך ההקמה.

התחייבה להתניות פיננסיות

עם לקיחת ההלוואות התחייבה החברה לעמוד בכמה התניות פיננסיות כלפי הבנקים, כגון הון עצמי מינימלי, תזרים מזומנים מפעילות שוטפת והתניות נוספות.

בסוף הרבעון השלישי עודכנו היחסים הפיננסיים שבהם נדרשה החברה לעמוד ליחסים מקילים יותר, ונוסף לתוספת ריבית שנתית של 0.35%, שאותה התחייבה בזן לשלם כל עוד יחסים אלה בתוקף, היא דיווחה כי "לא תתאפשר חלוקת דיבידנד על-ידי החברה ללא קבלת אישור מהמממנים בתקופה שבה החברה תשתמש באמות המידה המתוקנות".

חלוקת הדיבידנד האחרונה של בזן הייתה לפני כשנתיים, אז חילקה לבעלי מניותיה כ-75 מיליון דולר.

כאמור, מי שנסמכת בעיקר על חלוקות הדיבידנד של בזן היא הפטרוכימיים, הנמצאת בשליטת דיוויד פדרמן, יעקב גוטנשטיין ואלכס פסל. לחברה חוב של כ-1.95 מיליארד שקל, מתוכו 1.6 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, אשר הדיבידנדים שאותם צפויה בזן לחלק אמורים לשמש כמקור לפירעונם.

בדוח תזרים מזומנים חזוי שפרסמה הפטרוכימיים לפני כחודשיים היא העריכה כי בזן לא תחלק כלל דיבידנד בשנת 2012, וכי בשנת 2013 היא תחלק דיבידנד בהיקף של כ-523 מיליון שקל, אשר חלקה של הפטרוכימיים בו יעמוד על 160.6 מיליון שקל.

עלייה חדה במרווח הזיקוק

מתחילת השנה עלתה מניית בז"ן בכ-16%, מה שהוביל לעלייה של כ-35% בתקופה זו במניית הפטרוכימיים, אשר ממונפת על החזקה זו. העלייה במניית בז"ן מקורה בעלייה חדה במרווח הזיקוק (ההפרש בין מחיר הנפט הגולמי שרוכש בית הזיקוק למחיר תוצרי הזיקוק שהוא מוכר), וזאת בעיקר בעקבות פשיטת הרגל של חברת Petroplus השוויצרית, אחת מחברות הזיקוק הגדולות באירופה.

בעקבות פשיטת הרגל היצע התזקיקים ביבשת ירד, ומרווח הזיקוק מסוג "אורל" עלה בחודש ינואר ועמד בממוצע על כ-5 דולרים לחבית, כשבימים האחרונים הוא אף הגיע לרמה של 7 דולרים לחבית. ברבעון השלישי של 2011, שאותו סיימה בז"ן בהפסד של 24.3 מיליון דולר, עמד מרווח הזיקוק שלה על 3 דולרים לחבית.

בתוך כך דיווחה היום בזן על שורה של שינויים בדירקטוריון החברה: את החברה צפויים לעזוב הדירקטורים נחמה רונן, עוזי נתנאל ואורי סלונים, המכהנים בדירקטוריון מאז הפרטת החברה בשנת 2007. החברה זימנה אסיפה לתחילת חודש מארס, לשם מינויו לדח"צ של יונתן שקד, שהנו המנהל והבעלים של חברת עדליא ייעוץ כלכלי, אשר נתנה בעבר ייעוץ לחברה לישראל, אחת מבעלות השליטה בבזן.