דיווח: ישראל וארה"ב ייצאו את ה"חץ" לקוריאה הדרומית

זו תהיה הפעם הראשונה שה"חץ" ייוצא למדינה שלישית ■ ממשלות ישראל וארה"ב אישרו ■ "דיפנס ניוז": שווי העסקה – יותר ממיליארד דולר

תע"א ובואינג מתכננות לייצא לקוריאה הדרומית את ה"חץ", מערכת ליירוט טילים בליסטיים, שפותחה בישראל. ממשלות ישראל וארה"ב אישרו פתיחת שיחות שיווק לעסקה המתוכננת. אם העסקה תוצא אל הפועל, זו תהיה הפעם הראשונה שה"חץ" ייוצא למדינה שלישית. שווי העסקה הפוטנציאלית - יותר ממיליארד דולר. כך מדווח היום "דיפנס ניוז".

בידיעה מאת כתבתו בישראל, ברברה אופל-רום, אומר השבועון, כי עסקת היצוא תיחתם ע"י ממשלות ארה"ב וקוריאה הדרומית והיא תוצא אל הפועל במסגרת התכנית למכירות נשק למדינות זרות של הפנטגון (Pentagon Foreign Military Sale). בואינג תנהל את מאמצי השיווק והמו"מ מול שלטונות קוריאה הדרומית. ה"חץ" אמנם פותח בישראל, אך ארה"ב תורמת מדי שנה 50% מההוצאות הפיתוח, הייצור והפרישה של המערכת והיא שותפה מלאה בפרוייקט. ישראל אינה יכולה לייצא את ה"חץ" ללא אישור מהממשל האמריקני.

"עדיין צריך לעבור דרך ארוכה, אך השותפים הישראליים שלנו עובדים בהתמדה רבה מאוד כדי לספק לקוריאה הדרומית, בעל ברית חשובה של ארה"ב, את המערכת הפנומנלית הזו", אמר ל"דיפנס ניוז" רוג'ר קרון, נשיא בואינג - מערכות חלל, בעת ביקור בישראל. הוא נמנע מלהעריך מתי יבקש משרד ההגנה הדרום-קוריאני הצעות לתכנית הגנה מפני טילים, ולא ציין אם תע"א ובואינג יציעו לסיאול את "חץ 2" או "חץ 3", מיירט קטן וזול יותר, שפועל מחוץ לאטמוספירה. "חץ 3" נמצא עדיין בשלב פיתוח. הניסוי הראשון שלו מתוכנן להיערך השנה.

תע"א ובואינג מייצרות במשותף את "חץ 2", בארה"ב ובישראל, והן מתכננות ייצור משותף של מיירטי "חץ 3". בשבוע שעבר הודיעו שתי החברות, כי הגיעו להסכם להרחיב את השותפות ביניהן מעבר ל"חץ 2" ו"חץ 3", כמענה לצרכי הביטחון של ישראל. ההודעה אינה מציינת מדינות נוספות שעשויות להצטרף למעגל שיתוף הפעולה, אך נאמר בה: "ההסכם נועד לגלות ולפתח הזדמנויות חדשות בתחום ההגנה מפני טילים".

נשיא תע"א, יצחק ניסן, אמר, אמר שההסכם הוא "הצעד ההגיוני הבא ביחסינו עם בואינג והוא מהוווה הזדמנות משמעותית לשתי החברות למלא תפקיד גדול יותר בשוק ההגנה מפני טילים".

מקורות בתעשיות הביטחוניות ובמשרד ההגנה אמרו ל"דיפנס ניוז", כי קוריאה הדרומית השיקה תכנית להערכת חלופות למערכת הגנה מפני טילים וה"חץ" נכלל בין המערכות שייבחנו, בצד מערכות מארה"ב ורוסיה. ב-2009 רכשה סיאול שתי יחידות מכ"ם "אורן ירוק" (הדגם שתומך במערכת ההגנה הישראלית מפני טילים) מתוצרת אלתא, חברה בת של תע"א. יחידות אלה יהיו רכיב מרכזי במערכת שנועדה לסוכך על קוריאה הדרומית מהתקפות טילים בגבהים נמוכים, בטווחים קצרים ובינוניים, מקוריאה הצפונית.

מקור בתעשיות הביטחוניות אמר ל"גלובס", כי מזה שנים מגלים הדרום-קוריאנים עניין רב מאוד גם ב'"חץ" וגם בטכנולוגיה שלו.

מכל מקום, לדברי "דיפנס ניוז" לא עושה קוריאה הדרומית שום מאמץ לרכוש מערכת לירוט טילים מגביהי טוס, כגון "חץ 3", בגלל חשש מתגובות שליליות של המדינות השכנות, לרבות סין.

מקורות בתעשיות הביטחוניות אמרו לשבועון, כי בטווח ארוך יותר עשויה הודו לשמש יעד ליצוא ה"חץ" בעקבות נכונות הפנטגון לחדש את שת"פ הפעולה עם ניו-דלהי בתחום ההגנה מפני טילים. מקורות ישראליים ואמריקניים ציינו, שממשלות ישראל וארה"ב לא אישרו השקת מאמצי שיווק ה"חץ" להודו, אך, לדבריהם, להודו יש צורך במערכת כזו, יש לה יכולת לממן את רכישתה והיא נהנית מיחסים טובים הן עם וושינגטון והן עם ירושלים.

הודו רכשה בעבר יחידות של מכ"ם "אורן ירוק". בעשור שחלף הסתכם היצוא הביטחוני של ישראל להודו בשני מיליארד דולר בשנה. הודו רכשה, בין היתר, מערכת מכ"ם, טילי אוויר-קרקע, שדרוגי טנקים ומערכות יבשתיות וימיות להגנה אווירית. עוזי רובין, לשעבר ראש מינהלת "חומה", אמר ל"דיפנס ניוז": "אם הממשל האמריקני יתיר לייצא להודו מערכות להגנה מפני טילים בליסטיים, זו תהיה הזדמנות טובה מאוד לצוות של תע"א ובואינג. לא נראה שארה"ב תתיר לחברות אמריקניות לייצא מערכות כאלה להודו ולא תאפשר ל'חץ' להתחרות בהן".

ממשרד הבטחון נמסר כי הם מכחישים בתוקף את הנאמר בידיעה.