הבנקים באירופה יכפילו את סכום ההלוואות מהבנק המרכזי

עוד עדות לעומק בעיית הנזילות: בכירים בבנקים גדולים באירופה אומרים שהם מתכוונים להכפיל את סכום ההלוואות שיבקשו מהבנק המרכזי ■ הערכה: בסבב הבא הבנק המרכזי יספק הלוואות בכטריליון אירו

הבנקים ברחבי אירופה מתכוונים להכפיל או אפילו לשלש את היקף הללואות שנטלו מהבנק המרכזי האירופי בחודש שעבר כשהשיק תוכנית הלוואות לבנקים לטווח של 3 שנים. המהלך הזה מצד הבנקים מדגיש את גודל מצוקת הנזילות של הבנקים באירופה, כשבתוכנית ההלוואות האחרונה של הבנק המרכזי הוא סיפק כ-490 מיליארד אירו.

מספר בכירים בבנקים הגדולים ביותר באירופה אמרו לעיתון ה"פיננשל טיימס" כי הם מתכוונים להכפיל או אפילו לשלש את סכום ההלוואות שיבקשו מהבנק המרכזי האירופי במהלך סיבוב נוסף של מתן הלוואות ב-29 בפברואר.

"בפעם הזאת הבנקים לא יתביישו לבקש עוד כספים כמו שקרה בפעם הראשונה", אמר יושב ראש בנק גדול באירופה במהלך פאנל בפורום הכלכלי העולמי שהתקיים בשבוע שעבר בדאבוס שבשוויץ. "היינו צריכים לבקש סכומים גדולים יותר כבר בסבב הראשון".

גם 3 מנכ"לים של בנקים גדולים באירופה, שהעדיפו להישאר בעילום שם, אמרו שגם הם מתכוונים להכפיל את הסכומים שהם יבקשו מהבנק המרכזי. בגולדמן זאקס כבר עדכנו את הלקוחות שלהם שהבנקים באירופה יבקשו סכומים כפולים מהביקושים שהיו בדצמבר. "הביקושים יכולים לחצות בקלות את רף הטריליון אירו", אמר אנליסט בגולדמן זאקס. "זה יכול גם להיות הרבה יותר גבוה מזה אם המצב בשווקים יחמיר עד אז".

הבנק המרכזי האירופי בראשותו של מריו דרגי השיק את תוכנית ההלוואות בחודש דצמבר במטרה להלחם במחנק האשראי שמסתמן בענף הבנקאות כשבמהלך הרבעון הראשון של 2012 הבנקים יצטרכו לפרוע אגרות חוב בהיקף של 230 מיליארד אירו.