נהייה קצת צפוף בבונקר הפיננסי

שימו לב: רכיב מרכזי בתיק ההשקעות שלכם נמצא במקום פחות בטוח מכפי שנדמה

את סדרת המשברים בשנים האחרונות אפשר לאפיין בתבנית מחזורית וקבועה:

אש ניצתת בשדה קוצים, שוקי המניות צוללים בתגובה ומדד הפחד מזנק, כסף עושה את דרכו לנכסים חסרי סיכון ואז מתחילים המנהיגים לפעול לכיבוי השריפה. בחלוף כחצי שנה של פעילות הנהגה כלכלית מעוררת אמון: נרגעות הרוחות, שוקי המניות משנים כיוון ומדד הפחד חוזר לרמת הנורמה.

וכמו תמיד, האחרון להגיב להתפתחויות החיוביות הוא הנכס חסר הסיכון. הבריחה ההמונית משוקי המניות והאג"ח הקונצרניות בראשית המשבר דחקה בפליטים למצוא מחסה באג"ח ממשלתיות. בהעדר תשואה באג"ח הקצרות פונים המשקיעים לאג"ח ארוכות הטווח, וככל שנמשך המשבר מוסיפים המשקיעים להדחק במקלט מבלי להתחשב בתשואת החסר אשר אינה הולמת את סיכוני המאקרו.

מאז שנת 2008, שלוש פעמים נגעה האג"ח הממשלתית השקלית במח"מ 10 שנים בתשואת שפל של 5% בלבד, כחצי שנה לאחר פרוץ מהלך משברי.

אלדר גנזל - אגח ממשלתי
 אלדר גנזל - אגח ממשלתי

והרי לא מדובר בציפיות דיפלציוניות כתוצאה מחשש למיתון במשק המקומי. האג"ח הצמודה למדד התנהגה גם היא בירידת תשואות כך שהפער נשמר יציב וגילם אינפלציה ממוצעת צפויה של 2.7% לשנה בעשור הקרוב, בהתאם ליעד האינפלציה של בנק ישראל.

ריח המשבר שבאוויר מצדיק לכאורה המשך הורדת הריבית כצעד מקל מפני ההאטה הצפויה בצמיחת במשק המקומי המוטה ליצוא, בין היתר גם למדינות גוש היורו שצפויות להיקלע למיתון קל ברבעונים הבאים. אך הורדת הריבית בטווח הקצר לא יכולה להצדיק תשואה ריאלית (מנוכת אינפלציה) של 2.2% בלבד למשך 10 השנים הבאות.

מאמצי הנהגת האיחוד האירופי לשליטה על תקציבי המדינות החברות בגוש יחד עם ההלוואות של הבנק המרכזי האירופי לבנקים ביבשת לטיפול במחנק האשראי, כל אלה הצליחו להחזיר את אמון המשקיעים במדינות הגוש ותשואות האג"ח יורדות. השינוי באווירה בא לידי ביטוי בעליות שערים בולטות במדדי המניות המובילים מעבר לים לצד צניחה ברמת הפחד.

בסופו של דבר תורגש ההתאוששות גם בבורסה באחד העם, והאג"ח הממשלתיות הארוכות יגיבו בעליית תשואה לרמת שווי משקל ראויה של 5.5% לפחות. עלייה של 0.6% בתשואת אג"ח למח"מ 10 שנים משמעה צניחה של 6% בשער האיגרת, וכך תחוסל כל התשואה שצפויה להתקבל בשנה הקרובה.

האג"ח הממשלתיות הארוכות אינן מהוות עוד מפלט ראוי, ועל המשקיעים באפיק לקבל החלטה. החשדנים יאלצו לקצר את המח"מ במחיר של הקטנת התשואה, והמעזים יעדיפו השקעה בנכסי סיכון הנסחרים בפרמיה מוגזמת ובמחירי הזדמנות. הבונקר שלכם כבר אינו בטוח ונח כפי שהיה עד עתה.

  • אלדר גנזל הוא מנכ"ל אסטרטג בית השקעות
  • eldar@astrateginvest.co.il
  • האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד