נתונים מדאיגים: שיעור האבטלה בגוש האירו טיפס ל-10.4%

זהו שיעור האבטלה הגבוה ביותר בגוש האירו מאז ייסודו ■ בגרמניה: מספר הבלתי מועסקים בחודש ינואר ירד ב-34 אלף לעומת תחזיות שדיברו על 10,000 בלבד ■ באנגליה, מדד אמון הצרכנים רשם שיא של 7 חודשים

יום לאחר סיום פסגת מנהיגי אירופה בבריסל התפרסמו היום מספר נתוני מאקרו שנותנים אופטימיות מסויימת לשווקים. אחוז האבטלה בגרמניה בחודש דצמבר רשם ירידה גדולה יותר מהתחזיות, מדד אמון העסקים נמצא ברמתו הגבוהה ביותר מזה 5 חודשים, ואילו באנגליה מדד אמון הצרכנים הגיע לשיא של 7 חודשים.

בגוש האירו, נתון שיעור האבטלה לחודש דצמבר שפורסם היום טיפס לרמה של 10.4% - הרמה הגבוהה ביותר מאז ייסודו של האיחוד, ובהתאם לתחזיות האנליסטים. הנתונים המדאיגים לגבי שיעור האבטלה פורסמו, כיום לאחר שמנהיגי האיחוד שנפגשו אמש בבריסל הצהירו כי בכוונתם לייצר מאות אלפי מקומות עבודה חדשים, כדי לשקם את כלכלת גוש האירו.

"אנו מצפים לעלייה נוספת בשיעור האבטלה של גוש האירו בחודשים הקרובים, עניין שמדאיג מאוד", אומר מרתין ואן וליאט, כלכלן בחברת ING. "יש לתת תשומת לב לשיעורי האטבלה ביוון, שם הוא הרקיע שחקים לרמה של 20% ולרמה של 23% בספרד, זהו מצב קריטי שעלול להוביל לתסיסה פוליטית באותן מדינות, דבר שיקשה על ניהול המשבר".

לעומת הנתונים המדאיגים מגוש האירו, הכלכלה החזקה של האיחוד הציגה דווקא נתונים מעודדים. מספר הבלתי מועסקים בגרמניה בחודש ינואר ירד ב-34 אלף איש לרמה של 2.85 מיליון מובטל, מדובר בירידה החדה ביותר מאז חודש מארס. התחזיות של האנליסטים בלומברג צפו לירידה של 10,000 במספר המובטלים. בכך ירד אחוז האבטלה בכלכלה הגדולה ביותר בגוש האירו ל-6.7% מרמה קודמת של 6.8%.

"שוק העבודה הגרמני ממשיך להתפתח בצורה חיובית", אמר ראלף סולבן, אנליסט ב-CommerzBank. "הירידה המתמשכת במספר הבלתי מועסקים ידעך בחודשים הקרובים, אבל הכלכלה הגרמנית תמשיך להציג תוצאות טובות יותר משאר החברות באיחוד האירופי".

מנגד, המכירות הקמעונאיות בחודש דצמבר רשמו ירידה של 1.4% בהמשך לירידה של 1% שנרשמה בחודש נובמבר, כשהצפי היה לעליה של 0.8%. הנתון מאכזב במיוחד על רקע העובדה שמדובר היה בחודש של שיא עונת החגים הנוצרית, זמן שבדרך כלל רושם זינוקים בהיקף המכירות.

באנגליה, מדד אמון הצרכנים לחודש ינואר הגיע לשיא של 7 חודשים כשהוא רושם עליה של 4 נקודות מהנתון הקודם בחודש דצמבר ובכך הגיע לרמה של (29-). בגרמניה, מדד אמון העסקים לחודש ינואר הגיע לרמתו הגבוהה ביותר מזה 5 חודשים וחברת המחקר GfK צופה שגם מדד אמון הצרכנים בחודש פברואר ימשיך את המגמה החיובית.