"דמי הניהול חזיריים, המנהלים חיים בראוותנות. הם מקבלים משכורות עתק ונותנים אפס תשואה לציבור"

ח"כ חיים כץ, יוזם ההצעה להגבלת דמי הניהול, בראיון ל"גלובס": "האוצר לא יודע לעשות תחשיבים, המספרים לא סבירים" ■ מבהיר: "אין לי עניין להפיל את השוק או להרוס את שוק הפנסיה" ■ ייפגש עם הממונה על שוק ההון במטרה להגיע לפשרה

חיים כץ, יו''ר ועדת העבודה והרווחה, יצא באחרונה לעוד אחד ממאבקיו מול האוצר. הפעם על הפרק: דמי הניהול המופרזים הנגבים מהחוסכים בשוק הפנסיוני. רק שלשום (ב') תקף הממונה על שוק ההון, פרופ' עודד שריג, בוועדת הכספים, את הצעתו להוריד את תקרת דמי הניהול המותרים לגבייה ל-0.7% וטען כי הורדה דרסטית תפגע בחוסכים. בראיון ל"גלובס" מספר כץ כי הוא יישב עם שריג במטרה להגיע לפשרה, אבל אין בכוונתו לסגת והוא יגיש את הצעת החוק שלו להכרעת הכנסת ביום רביעי הבא. על הדרך, הוא מפציר בציבור שלא להיבהל מאיומי הלוביסטים ומבקר את משרד האוצר: "הם לא יודעים לעשות תחשיבים".

לדברי כץ, הפגישה עם שריג התקיימה בהתאם לסיכום שלו עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "סוכם שתהיה הידיינות עם משרד האוצר ועם הממונה על שוק ההון, בתקווה שנגיע לפשרה", הוא מספר, "אני התחייבתי שאני לא מעלה את הצעת החוק שלי עד יום רביעי. עד אז יש זמן. מנגד, הוא הנחה את שריג שלא ייעשה שום מהלך מצד האוצר ללא הסכמתי".

- מהי פשרה מבחינתך?

"שהחוסכים ישלמו דמי ניהול שיאפשרו להם לחסוך ושהחברות המנהלות יקבלו דמי ניהול שהן יכולות לחיות עמם, אבל בלי גזל, בלי תמורה מופרזת".

- כבר דיברת עם שריג?

"לא. אפגש איתו בכנס הרצליה".

"העמלות חזיריות"

כץ אינו חוסך ביקורת מהגופים המנהלים בשוק הפנסיוני. "אלו שמנהלים את הכסף חיים בראוותנות, ולצד השני לא נשאר כדי לחיות", הוא אומר, "היום העמלות חזירויות. משלמים שם משכורות עתק ונותנים תשואה אפס. אין קשר בכלל בין תשואה לדמי הניהול".

למי שלא עקב או שכח, הנה תזכורת קצרה להשתלשלות העניינים: בנובמבר 2010 פרסם משרד האוצר תוכנית "להגברת התחרות בשוק החיסכון הפנסיוני", שבמסגרתה תרד תקרת דמי הניהול כבר בינואר 2012 מ-2% ל-1.5% ובהמשך, בשנת 2015, תיקבע תקרה מרבית של 1.2%. אלא שמאז לא קרה דבר והתוכנית טרם הובאה לאישור הכנסת. כעת מאיים כץ להגיש הצעה משלו, הקובעת תקרה מרבית נמוכה בהרבה: 0.7%, שלטענת האוצר מסוכן לשוק ההון.

- פרופ' שריג טוען ששיעור דמי הניהול שאתה דורש יגמור את השוק.

"אין לי עניין להפיל את השוק. אין לי עניין להרוס את שוק הפנסיה. חשוב להבהיר לציבור שמדובר בהרבה כסף על השולחן, ולכן אנו רואים הרבה ספינים מטעם לוביסטים למיניהם שמנסים להפחיד את הציבור".

- אז אתה דואג גם לחברות?

"מי שעובד צריך להתפרנס. אני בעד מצב של Win-Win. דמי הניהול של היום הם חזיריים. קופות גמל מפעליות גובות 0.3% וחיות עם זה. אני בא ואומר 0.7% - זה 133% יותר. אם הן מצליחות לחיות, עם עלויות אדמיניסטרציה לא פחות גבוהות משל כל השאר, למה צריכים לגבות 2%? אין שם שיווק ואין כניסה של כספים חדשים".

- אז שריג לא מבין? מדובר באגו?

"לדעתי, לעודד שריג אין אגו. פשוט הם לא עשו בדיקות מספיקות. מניסיוני, משרד האוצר לא יודע לעשות בדיקות מספריות. המספרים שלו לא סבירים".

- לא תקבל הפחתה ל-1.2%?

"אין סיבה לקבל זאת. דאגתי לתעשייה האווירית, וזו המטרה שלי: שכולם, כל עם ישראל, יקבל כמו התעשייה האווירית (נכון ל-2010, דמי הניהול בקופה המפעלית של התעשייה האווירית על 0.26% - א"פ). בשביל זה הלכתי לכנסת. אם הצלחנו שם, למה שלא נצליח בכל המדינה? אני מבטיח שכל מי שעושה עסקים עם התעשייה האווירית מרוויח כסף. כמה כבר עולה לנהל כספים?

"אני אומר במפורש: אני לא רוצה להפיל את השוק. אם הוא יגיש תחשיבים מלומדים שמוכיחים כי אני מפיל את השוק, אני מוכן להתפשר, אבל אין לו".

- ואם שריג יעמוד על הרגליים האחוריות?

"אני מביא את זה לכנסת ושהיא תחליט, כמו בכל משטר דמוקרטי".