פרי עץ הדעת

אמצעים להארכת חיי המדף של פירות וירקות טריים הם הלהיט החדש ברשתות קמעונאיות

מגמת האוכל הבריא, שנמצאת כבר כמה שנים בלב-ליבה של החברה המערבית, עולה שלב, והטרנד הנוכחי הוא יותר אמצעים לשים על השולחן פירות וירקות טריים.

הסימנים המובהקים לכך הם לא רק המאמרים, כתבות, וידיעות תקשורתיות המציפים את המדיה המערבית, אלא גם הפיתוחים החדשים של אריזות שנועדו להאריך את חיי המדף של ירקות ופירות טריים, רצוי חתוכים, ברשתות הקמעונאיות.

גם ענף ההסעדה נערך לכך, ושפים יצירתיים רוקחים מנות טעימות המורכבות ממה שהטבע מעניק לנו במתכונת המקורית ביותר, ללא עיבוד, ללא חומרי שימור, ללא תוספי טעם, אך גם לא בהכרח אורגני.

חברת LANDCO האמריקנית, המתמקדת בפיתוח אריזות מיוחדות, דיווחה על עלייה דרמטית של כ-63% בהכנסותיה בתקופת 12 החודשים שהסתיימו בסוף נובמבר 2011, לעומת התקופה המקבילה ב-2010. יותר ממחצית הגידול בהכנסות נבעה מסדרת APIO החדשה, המיועדת לאריזה של פירות וירקות חתוכים, טריים ומצוננים. על-פי צבר ההזמנות שבידה, צופה החברה כי ב-6 החודשים הראשונים של 2012 תהיה עלייה משמעותית נוספת במכירות, שהיקפן הכולל יגיע בתקופה זו ל-154.9 מיליון דולר.

גם רשת הסופרמרקטים הבריטית מרקס אנד ספנסר (חלק מחנויות הכלבו) הודיעה באחרונה בגאווה רבה כי היא הקמעונאית הראשונה המשתמשת ברצועות פלסטיק "מהפכניות" באריזות תות שדה בנקודות המכירה, המאריכות את חיי המדף של התותים ב-50%.

הרשת דיווחה כי טכנולוגיה בלעדית זו תאריך את חיי המדף של התותים במקרר ב-4-6 ימים, תודות לרצועות בעלות כושר הספיגה הייחודי. עד כה נעשה שימוש ברצועות סופגות נוזלים רק בעת ההובלה מבתי האריזה לחנויות. המרכיב העיקרי ברצועות האתילן קיבל פטנט והוא שילוב של מינרלים המתוארים כ"היי-טק", יחד עם חימר, המייצגים כושר ספיגה גדול במאות אחוזים מאשר כל חומר אריזה אחר.

במקביל, בימים אלה הושק פאוץ' פלסטיק חדשני המיועד להאריך את חיי המדף של פירות. הפאוץ' Fruit Pop מיועד למנת פירות אישית כאשר ההחלטה לפתח אותו היא תוצאה של הביקוש הרב לאריזות פירות אישיות. הארכת חיי המדף הושגה לאחר שהתברר כי פירות חתוכים מגירים נוזלים המצטברים בתחתית האריזה ומקצרים בכך את חיי המדף של הפרי. האריזה החדשה פותרת בעיה זו בכך שהפאוץ' הוא בעל כושר ספיגה.

עלייה במספר שווקי האיכרים

איכרים ומכונים חקלאיים מפתחים ומגדלים סוגי ירקות חדשים במגוון צבעים, וענף ההסעדה מתאפיין עתה במנות טעימות של ירקות, המוצגות במגזינים מתמחים ומהוות השראה גם ל"שפים" ביתיים.

המרכז לפיתוח קולינרי בארה"ב (CCD) קובע באופן חד-משמעי כי תדמיתם של ירקות ומנות ראשונות השתנתה לחלוטין, וכי הם דוחקים הצידה את המנות העיקריות המקובלות, בכך שהפכו למנות הדגל החדשות המחליפות את מנות הבשר והדגים המסורתיות.

אחד מסימני הטרנד החדש הוא עלייה דרמטית במספר שווקי האיכרים המציעים לצרכן האמריקני את מיטב התוצרת הטריה, ובעיקר ירקות ופירות. מגמה זו מגיעה גם לארץ, וניתן להתרשם ממנה בשוק האיכרים בנמל תל-אביב, משפע הירק, ומהסוגים החדשים של פירות. גם רשת הסופרמרקטים מגה יצאה באחרונה באריזת ואקום אישית של ירקות טריים, המיועדת לאלה הרוצים לשמור על בריאותם וגזרתם גם בעת ארוחת העשר ואולי גם הצהריים במקום העבודה, בנסיעה ובבית.

בריטניה: קמפיין לתזונה בריאה

צרכנים רבים המתגוררים בבתים צמודי קרקע משנים עתה את הגינות שלהם ומקדישים חלק נכבד מהן לגידול ירקות.

טרנד המזון הטרי אינו קשור רק למגמת הבריאות, אלא למהפך שחל בהתנהגות הצרכנית לאחר המיתון שהחל ב-2008, שעיקרו מספר גדל והולך של צרכנים המתפכחים מההוצאות הכספיות שלוחות הרסן של תקופת טרום המיתון, וחוזרים לסוג של רטרו, אמיתי או מדומה, של חיים צנועים ובסיסיים יותר.

גם ממשלת בריטניה מעודדת את טרנד הירקות והפירות הטריים. מסקר שנערך על-ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO) עולה כי צריכת ירקות ופירות טריים על-ידי התושבים שם היא בין הנמוכות ביותר באיחוד האירופאי.

משרד הבריאות הבריטי פרסם הודעה לעיתונות כי 3 הרשתות מובילות הצטרפו לתוכנית שפותחה על-ידו, הקרויה Change4Life, בכך שהציעו ירקות, פירות טריים וגם יוגורט דל-שומן בהנחות משמעותיות.

הקמפיין הושק לפני כשבועיים בסיועו של השף המפורסם איינסלי הריסון, שפיתח ארוחות מזינות ובריאות למשפחה בת 4 נפשות, שאת חבילת החומרים שמהן ניתן להכין אותם, ניתן לרכוש בסופרמרקטים ב-5 ליש"ט (כ-30 שקל). במסגרת הקמפיין יחולקו לציבור הרחב 4 מיליון ספרי מתכונים.

משרד הבריאות חקר ומצא כי בחלק גדול מהמשפחות, ארוחת הערב מורכבת מכריך בלבד, ולא מארוחה מאוזנת הצריכה לכלול את המרכיבים התזונתיים הדרושים.

הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com