התנגדות גוברת בחברת החשמל להסכם עם "תמר"

לפחות 3 דירקטורים מתנגדים להסכם, שהיקפו נאמד ב-15 מיליארד דולר: דורשים לשנות את מנגנון ההצמדה של מחיר הגז, עם אפשרות להוריד אותו אם יוטל פיקוח על מחירי הגז ■ ובינתיים, התחדשו המגעים עם החברה לישראל למכירת גז מ"תמר"

גוברת ההתנגדות בדירקטוריון חברת החשמל לאישור הסכם הגז עם שותפויות "תמר" שהיקפו מוערך בכ-15 מיליארד דולר. ל"גלובס" נוגע כי שלושה מחברי הדירקטוריון הביעו הסתייגויות מנוסח ההסכם שהובא לאישורם. אחד מהשלושה, שמעון אקהויז, הוא היחיד שהביע עד כה התנגדות פומבית ודרש לבחון מחדש את מנגנון ההצמדה להסכם.

"גלובס" חשף כי ביום חמישי האחרון בוטלה ישיבה מתוכננת של הדירקטוריון שבה היה אמור ההסכם עם "תמר" לעלות להצבעה, לאחר שאקהויז הואשם כי הוא נגוע בניגוד עניינים בגלל היותו מנכ"ל בחברה מקבוצת אי.די.בי. אקהויז, שטען כי מדובר בשלד בורסאי, סירב לפסול את עצמו מהשתתפות בהצבעה. כתוצאה מכך הוחלט לדחות את ההצבעה עד לבירור משפטי מעמיק יותר של שאלת ניגוד העניינים.

גורמים המקורבים לחברי הדירקטוריון אמרו ל"גלובס" כי מספרם של הדירקטורים המסתייגים מההסכם גבוה משלושה. לדבריהם, יש בקרב המתנגדים תחושה של השתקה מצד הנהלת החברה בראשות היו"ר יפתח רון טל. "מוזר מאד שאף אחד לא העלה את סוגיית ניגוד העניינים של אקהויז במהלך כל הדיונים שקדמו לרגע שבו הוא הודיע על התנגדותו להסכם", אמרו אותם גורמים ל"גלובס".

גורמים אחרים בדירקטוריון חברת החשמל הסבירו בתגובה כי במקרה של אקהויז המידע הגיע לידיעתו של יו"ר הדירקטוריון יפתח רון-טל ערב לפני ישיבת הדירקטוריון, וכי באופן עקרוני מחובתו של הדירקטור להודיע בעצמו אם הוא מצוי בניגוד עניינים. יצוין כי ארבעה דירקטורים אינם משתתפים בדיונים העוסקים באישור הסכם הגז עם "תמר" בשל פוטנציאל לניגוד עניינים.

דירקטוריון חברת החשמל אישר בדצמבר את התנאים המסחריים של עסקת "תמר" ובהם מחיר הגז והכמויות אך סירב לאשר את ההסכם כולו עד שיתברר אם ניתן להוסיף להסכם שני סעיפים הנחשבים לבעייתיים מבחינת דיני ההגבלים העסקיים. מדובר בסעיף MFN הקובע "מחיר רצפה" וסעיף שיאפשר להוריד בעתיד את מחיר הגז אם יוטל פיקוח על מחירי הגז. הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיוויד גילה קבע כי שני הסעיפים מהווים הסדר כובל לכאורה.

החברה לישראל במגעים לרכישת גז ב-4 מיליארד דולר

במקביל, הלקוח הגדול ביותר של יוסי מימן בדרך לערוק ל"תמר": התחדשו המגעים בין החברה לישראל לשותפויות "תמר" לרכישת גז טבעי בהיקף 1.5-2 מיליארד מ"ק לשנה. אם המגעים יניבו הסכם, תוכל "תמר" לרשום לזכותה עסקה של יותר מ-4 מיליארד דולר. בנוסף, תסגור מעגל לאחר שאיבדה את הלקוח העסקי הגדול ביותר בשוק אחרי חברת החשמל למתחרתה, EMG, שבה שותף יוסי מימן. בכך מצטרפת החברה לישראל לאדלטק שחתמה כבר על הסכם רכישת גז מתמר ולדוראד המנהלת מגעים לחתימת הסכם. שלוש החברות חתמו בעבר על הסכמים עם EMG שהחזיקה בשיאה בצבר עסקאות בהיקף של 15 מיליארד דולר.

ככל הידוע, ההסכם בין החברה לישראל ל-EMG לא הופר, נכון להיום, ע"י EMG, מה שעשוי להקשות על החברה לישראל לבטל אותו מבלי להסתכן בתגובה חריפה מצד EMG. משום כך החברה לישראל עשויה להציג את העסקה המתגבשת עם "תמר" ככזו המתייחסת ליתרת הכמות שלא נרכשה בהסכם עם EMG או כעסקת גיבוי. יצוין כי גם יצרנית החשמל הפרטית דוראד מנהלת מו"מ לרכישת גז מתמר למרות שהיא חתומה על הסכם רכישת גז מ-EMG.

החברה לישראל חתמה בדצמבר 2010 על כמה הסכמים לאספקת גז טבעי עם ספקית הגז המצרי חברת EMG, בתום התמודדות ממושכת בינה לבין "תמר" על העסקה היוקרתית. החברה לישראל הסבירה שהעדיפה את EMG כי "תמר" לא יכלה להתחייב לתנאי מחיר ולוחות זמנים עקב עבודת ועדת ששינסקי, שעמדה להגיש את הדוח הסופי שלה שבועיים לאחר חתימת העסקה. שותפויות "תמר" האשימו את שר האוצר יובל שטייניץ כי "קבר את תמר".

ההסכם כלל אופציה להגדלת כמויות הגז ל-2.9 BCM, את צורכי רכישת הגז עבור בזן ותחנת הכוח OPC במישור רותם וכן אופציה לרכישה ע"י כי"ל. בעת חתימת ההסכם עם EMG הודיעה החברה לישראל כי רכשה רק 50%-60% מהגז שלו תזדקק וכי היא מוכנה להשאיר "חלון" עבור שותפויות תמר עד מארס 2011. מנכ"ל החברה לישראל ניר גלעד אמר אז כי "הספק הכחול-לבן לא מסוגל להתחייב ללוחות זמנים ולא למועד סיום של החתימה. עשינו מהלך העדפה מתקנת לכחול-לבן על ידי פיצול הכמות אבל גם זה מוגבל בזמן".

ואולם זמן קצר אחרי חתימת העסקה התמוטט שלטונו של נשיא מצרים חוסני מובארק והזרמת הגז המצרי לישראל הופסקה. החברה לישראל הודיעה כי היא חוזרת בה מהאולטימטום למימוש האופציה. ואולם המגעים בין "תמר" לחברה לישראל הופסקו על רקע האשמות שהפנה גלעד נגד "תמר". גורמים הקשורים לחברה לישראל טענו כי לחברה יש אפשרות להגיע למקורות אלטרנטיביים לרכישת גז כגון יבוא של גז טבעי נוזלי (LNG). בזן, שהייתה חייבת להתחיל לקבל גז ברבעון הראשון של 2011, חתמה על עסקה לאספקת הגז עם "תמר".

בחברה לישראל ובתמר סירבו להתייחס לנושא בנימוק שמדובר בנושאים מסחריים.