"פאנטה מאמין כי ישראל תתקוף באיראן בין אפריל ליוני"

כך כותב בעל טור ב"וושינגטון פוסט" ■ הערכה ישראלית: גמול איראני יגבה מישראל לא יותר מ-500 אבידות בנפש

שר ההגנה של ארה"ב, ליאון פאנטה, מאמין שיש סבירות גבוהה שישראל תתקוף מתקנים גרעיניים באיראן בין אפריל ליוני השנה, לפני שאיראן תעטוף עצמה במעטה חסינות בעקבות תחילת ייצורה של פצצה גרעינית. כך כותב היום (ה') בעל הטור דייוויד איגניישס באתר של "וושינגטון פוסט".

לדברי איגניישס, חוששת ישראל שבתקופה הקרובה ביותר יהיה בידי איראן מספיק אוראניום מועשר ליצור פצצה גרעינית. רק פעולה צבאית של ארה"ב תוכל לבלום את טהראן בשלב כזה, אך ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אינו רוצה לתלות את גורל ישראל בפעולה אמריקנית. הבית הלבן יורה לנקוט פעולה כזו רק בעקבות מידע מודיעיני שאיראן החלה לייצר את הפצצה, אך איראן טרם עשתה זאת.

בעל הטור אינו מציין מה מקור המאמר שלו. לא ברור אם פאנטה אמר לו את הדברים, או אולי אחד מעוזריו או מקור אחר. לפי ערוץ החדשות פוקס ניוז, פאנטה הוא שדיבר עם כותב המאמר, אם כי אין לכך סימוכין במאמר עצמו. מכל מקום, לפי ידיעות בתקשורת האמריקנית, שלח איגניישס את המאמר מבריסל, שבה שוהה עתה גם פאנטה עצמו, המשתתף בוועידת נאט"ו.

פאנטה נמנע מלהכחיש את המאמר ב"פוסט". בתשובה לשאלות של כתבים בבריסל, שביקשו ממנו להגיב על הדברים שמיוחסים לו, אמר שר ההגנה: "לא, אני פשוט לא מגיב. מה שאני חושב, מה שאני רואה הוא תחום ששייך לי ולא לאף אחד אחר".

בעל המאמר מציין, שייתכן ששר הביטחון, אהוד ברק, אותת שיש סיכוי לפעולה ישראלית כאשר ביקש, בינואר, לדחות את התרגיל הצבאי המשותף של צבאות ארה"ב וישראל שהיה מתוכנן להיערך במאי. ברק הסביר אז, שישראל לא תוכל להקדיש את המשאבים הנחוצים לביצוע התרגיל.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ופאנטה, הודיעו לישראל שארה"ב מתנגדת להתקפה. לדעתם, התקפה ישראלית תחתור תחת הסנקציות הכלכליות ומאמצים לא-צבאיים אחרים נגד איראן, שנועדו לשכנעה לא לעבור את סף ייצור הפצצה. מאמצים אלה נוחלים הצלחה גוברת והולכת, לדעת הממשל.

מכל מקום, הבית הלבן טרם החליט כיצד בדיוק תגיב ארה"ב במקרה של התקפה ישראלית, אמר בעל הטור.

בשלב זה מתנהלים בממשל אובמה דיונים אינטניסיבייים מה תהיה משמעותה של התקפה ישראלית מבחינת ארה"ב: האם איראן תנסה לפגוע באוניות אמריקניות באזור או תנסה לסגור את מצרי הורמוז? מה תהיה השפעת העימות האפשרי על הכלכלה הגלובלית השבירה בעקבות הזינוק הצפוי במחירי הנפט?

נראה שהממשל מצדד במדיניות שלפיה ארה"ב תישאר מחוץ לעימות, אלא אכם כן תפגע איראן במטרות אמריקניות. פגיעה כזו תגרור תגובה אמריקנית חזקה, לפי בעל הטור. מדיניות כזו, שתאותת, למעשה, שישראל נמצאת לבדה במערכה, עלולה לפעור בין שתי המדינות קרע שיהיה דומה לזה שנפער ביניהן ב-1956, כאשר הנשיא דאז, דווייט אייזנהאואר, גינה התקפה צבאית משותפת של ישראל ומדינות אירופיות על תעלת סואץ.

אך פקידי ממשל מזהירים, שאיראן חייבת להימנע מאי הבנה: לארה"ב יש מחויבות בת 60 שנה לביטחונה של ישראל, ואם ייפגעו מרכזי אוכלוסיה בישראל, ארה"ב תראה עצמה מחויבת להגן על ישראל, אומר איגניישס.

לדברי בעל הטור, מאמינים הישראלים שהתקפה צבאית על איראן יכולה להיות מוגבלת ומרוסנת. ישראל תפציץ את מתקן ההעשרה בנאטאנז ומטרות אחרות. אך התקפה מהאוויר על מתקן ההעשרה בקום, שקבור עמוק מתחת לפני הקרקע, תהיה קשה יותר. איראן תגיב, אך בישראל מטילים ספק שתגובה זו תהיה ברד מהמם של רקטות ממעוזי חיזבאללה בלבנון. לפי אחת ההערכות בישראל, היא תצטרך לספוג 500 הרוגים.

הישראלים מציינים את העובדה שסוריה לא הגיבה בעקבות ההתקפה הישראלית על מתקן גרעיני סורי ב-2007. האיראנים עשויים לגלות איפוק דומה, בגלל חששות של המשטר בטהראן שמלחמה כללית תעמיד אותו בסכנה. יש ישראלים שמשווים התקפה על איראן למבצע חילוץ השובויים באנטבה, באוגנדה, ב-1976, שבעקבותיו השתנה המשטר במדינה.

לפי בעל הטור, מנהיגים בישראל מוכנים לכך שישראל תתקוף את איראן לבדה, ואפילו מקדמים זאת בברכה. "אתם תשבו בצד ותנו לנו לעשות את העבודה", אמר גורם ישראלי רשמי לארה"ב, לדברי בעל הטור.

תרחיש של "מלחמה קצרה" משרטט מתווה של כחמישה ימי התקפות אוויריות מוגבלות, שבעקבותיהן תוכרז הפסקת אש בתיווך או"ם.

הישראלים מכירים בכך שהנזק לתכנית הגרעינית של איראן עלול להיות מוגבל, ושהם יידרשו לתקוף שוב בעוד כמה שנים.

פקידים אמריקנים אומרים שיש שתי דרכים אפשריות לשכנע את ישראל להימנע מהתקפה: איראן עשויה להסכים, בסופו של דבר, למו"מ רציני על נוסחה שתוודא שלתכניתה הגרעינית יהיו יישומים אזרחיים בלבד; או, לחלופין, ארה"ב תוכל להגביר את פעולותיה החשאיות כדי לפגוע בתכנית הגרעינית האיראנית במידה כזו שישראל תחליט שאין צורך בפעולה צבאית.

פקידים אמריקניים אינם מאמינים שנתניהו קיבל החלטה סופית לתקוף את המתקנים הגרעיניים באיראן, והם מציינים שגורמים בכירים במערכת המודיעין של ישראל מטילים ספק בפרוייקט כזה. יחד עם זאת, בכירים בממשל אינם סבורים שמדובר בבלוף ישראלי. הם חוששים ממלחמה באביב, ומהתוצאות הבלתי מתכוננות של מלחמה זו.