שר האוצר היווני: "על הבנק האירופי לסייע יותר בחילוץ"

אוונגלוס ווניזלוס אמר הדברים אתמול, לקראת פגישתו עם נציגים מקרן המטבע והאיחוד האירופי ■ ממשלת יוון במו"מ קדחתני לקבלת חבילת החילוץ השנייה, על סך 130 מיליארד אירו

הבנק המרכזי האירופי (ECB) חייב לקחת חלק פעיל יותר בתוכנית החילוץ השנייה של יוון, במסגרתה יפרסו חובותיה הקיימים לתקופה ארוכה יותר - כך מסר אתמול (ה') שר האוצר היווני אוונגלוס ווניזלוס.

עוד הזהיר ווניזלוס כי כינונה של חבילת חילוץ שנייה תלוי גם ביכולת הממשלה לפתור את בעיית האבטלה המדינה ואת אופן הלאמת הבנקים - שיספגו "מחיקות" כבדות על החוב היווני במסגרת התוכנית.

ממשלת יוון מקיימת מזה מספר שבועות מו"מ עם האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית לקבלת תוכנית החילוץ השנייה של לה היא כה זקוקה, על סך 130 מיליארד אירו. במסגרת התוכנית תצטרך הממשלה להחיל צעדי צנע נוספים, בכדי להביא את התקציב הממשלתי לאיזון בתוך כעשור. אולם, רה"מ היווני לוקאס פפדימוס, לא נהנה כרגע מתמיכה פוליטית כדי לבצע מהלך שכזה, בקרוב.

בנוסף, מקיימת הממשלה גם מו"מ נוקשה עם גופים מוסדיים בדבר ה"תספורת" שיספגו כחלק מתוכנית פריסת החובות היווניים - מחיקת חובות שעומדת כעת, לפי דיווחים שונים, על שיעור של כ-50-70% מהחוב.

"במקביל למו"מ עם הסקטור הפרטי, יש גם לקיים את המו"מ עם המגזר העסקי", אמר ווניזלוס אתמול. "במקרה כזה, הבנק המרכזי באירופה חייב להתערב - כי ישנן סוגיות הנוגעות לבנקים במדינות אחרות".

יוון נמצאת בליבו של משבר החוב האירופי מאז שנחשף החוב הענק של המדינה ב-2009 שהיה גדול יותר מהערכות המוקדמות. ההסכם של יוון עם המגזר הפרטי חייב להיחתם עד סוף השבוע לפני המועד בו יוון תיאלץ לשלם את חובה למחזיקי האג"ח העומד על 14.5 מיליארד אירו ב-20 במארס. ליוון חובות של כ-350 מיליארד אירו יחס חוב-תוצר של כ-120%.

ווניזלוס אמר את הדברים אתמול, לקראת פגישתו עם נציגים מקרן המטבע והאיחוד האירופי בדבר תוכנית החילוץ. לדבריו, אין לדרוש מהסקטור הפרטי לספוג "תספורת" של יותר מ-50% - כאשר את יתר ה"מחיקות" על המוסדות הפיננסיים הגדולים לספוג, בסיוע של הבנקים המרכזיים ובראשם ה-ECB באירופה.