האם אמברגו הנפט על איראן יגרום לעלייה במחירי הדירות?

בעוד קבלנים כבר מקוננים על התייקרות חומרי גלם שהחרם יפיל עליהם וממהרים לאיים בהשלכתן על מחיר הדירות, גורמים אחרים בתעשייה מרגיעים: העלויות יתאזנו בהיקף הבנייה הגדול, שמפחית את העלות השולית על כל דירה ודירה

"ענף הנדל"ן בישראל מושפע באופן ישיר מתנודות במחיר הדלק בעולם", טוען אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, "כאשר יש אי-ודאות בתחום הזה, כמו חרם על איראן, זה גורם לעלייה מיידית במחיר המזוט ותוצריו. הראשונים שמרגישים את העלייה הם הקבלנים".

עליית מחיר הדלק, מסביר דנוס, משפיעה על תקורות ענף הבנייה במספר מישורים: "האחד, מחיר חומרי הגלם והגמר, המיובאים והמיוצרים בארץ. שני, מחיר ההובלות - של החומרים שהתייקרו, וכן הובלת ציוד ותפעולו והובלת פועלים".

להערכת דנוס, השפעת אמברגו הנפט על התקורות נעה מ-2% עד 6%, ולדבריו היזמים יצטרכו להחליט אם לספוג את העלייה או להעלות את מחיר הדירות לרוכשים.

מצמצמים תאורה

בעוד דנוס מדבר על השפעה אפשרית, יזמים בשטח נשמעים בטוחים בהשפעת הסנקציות על איראן: דודו תבור, מנכ"ל ומבעלי חברת 'אדירים', אומר שמחיר חומרי הגלם יתייקרו ובכך תתייקר עלות הבנייה. "כיום רווח הקבלנים נע בין 5% ל-10% מהפרויקטים. זאת לעומת 12% ל-15% בתקופה 'נורמלית'. בנוסף לחומרי גלם ובנייה היקרים כמו ברזל, מלט, טיט, פחם וכו', גם עלויות החשמל התייקרו מאד".

את התוצאות, מסביר תבור, כבר רואים בשטח: "יזמים הפסיקו או צמצמו את התאורה בפרויקטים ואת תאורת השילוט. בסופי שבוע מקפידים על כיבוי אורות באתרים, דבר שכמעט ולא עשו קודם לכן בשום מקום".

אבל לא כולם מחזיקים בתחזית שלילית. קובי לנגלייב, מנכ"ל מרכז הבנייה הישראלי, מציג זווית שונה. גם הוא צופה התייקרות נוספת כתוצאה מאמברגו הנפט האיראני, אך מאמין שהגידול המשמעותי במספר הדירות שנמצאות היום בבנייה יאזן את עליית המחיר, כי ככל שקבלן בונה מספר דירות רב יותר, התשומות והתקורות יורדות באופן יחסי. "גם משך הבנייה, מדגיש לנגלייב, יתקצר פר יחידת דיור, ככל שהקבלן בונה בו-זמנית יותר דירות".

דברי לנגלייב מעוררים תקווה לגבי ההשפעה על מחירי הדיור, אולם הבה נזכור רק חברות גדולות בונות בבת אחת הרבה יחידות דיור ורוב הענף מורכב מחברות בינוניות וקטנות - והן אלה שייסבלו מעליית מחיר הנפט במידה הקשה ביותר.