המחיר הגבוה של דמי ניהול נמוכים

בחודש השתוללות בהשקעות מסוכנות אחד נמחקו מחסכונותיהם 400 מיליון שקל

ח"כ חיים כץ מספר לנו שאפשר להוריד את דמי הניהול ל-0.7%, הרי בקרנות הסקטוריאליות דמי הניהול נמוכים מ-0.4% והכול שם מצוין. כץ מסביר שהוא רוצה שכולנו נהיה כמו עובדי התעשייה האווירית ונהנה מדמי ניהול נמוכים. ובכן, בואו נדבר קצת על ביצועי קופת הגמל של עובדי התעשייה האווירית, המנהלת יותר מ-3 מיליארד שקל.

תשואות עלובות

תשואות הקופה בחמש השנים האחרונות עלובות לפי כל קנה מידה - תשואה נומינלית מצטברת של 0.34% ותשואה ריאלית שלילית של 17%. הסיבה: בשנת 2008 הפסידה הקופה 27% בהשוואה לתשואה שלילית של 18% בממוצע השוק, ועד היום לא הצליחה להחזיר את ההפסד.

התשואה הגרועה של קופת עובדי התעשייה האווירית בהשוואה לקופות האחרות לא נבעה מהמשבר של אותה שנה אלא מתשואה של חודש אחד בלבד, ינואר 2008. אז רשמה הקופה הפסד של 8.04%. הסיבה: כפי שהתברר בחקירה חיצונית שנערכה מאוחר יותר ביוזמת אגף שוק ההון באוצר, מנהל ההשקעות בקופה שיחק באופציות, תוך חריגה בוטה ממדיניות ההשקעות, ובעקבות הפסדיו מחק לעמיתים 400 מיליון שקל.

בדוח הבודק נחשפו כשלים בהתנהלות הקופה ומנהליה, ונמצא כי בשנים 2006 ו-2007 נעשתה בקופה פעילות מסיבית של השקעות בשוק האופציות, שיצרה חשיפה לשוק מסוכן זה - למרות נהלים סותרים שקבעה ועדת ההשקעות. לאחר שהתגלה העניין, הודח מנהל ההשקעות, ומנכ"ל הקופה נאלץ להתפטר.

כץ, אגב, ניער חוצנו מהקופה וטען כי לא היה מעורב בפעילותה זאת, אף שחלק מחברי הדירקטוריון של קופת הגמל הם חברי ועד העובדים של התעשייה האווירית ומקורבים לכץ. "לא הייתי שותף או פעיל או מיודע בפעילות של ועדת ההשקעות של קופת הגמל של העובדים", אמר אז כץ.

הצעת חוק מרחיקת לכת

האם יש קשר בין דמי הניהול הנמוכים שגובה קופת עובדי התעשייה האווירית (0.12% עד 2007 ושיעור של 0.26% בממוצע מאז) לבין הכשל הפיקוחי שהביא למחיקת 400 מיליון שקל מכספי העמיתים? לא בהכרח. אבל יש יסוד סביר להניח כי אם הקופה הייתה גובה דמי ניהול גבוהים יותר, היא הייתה יכולת להשקיע בפיקוח, בבקרה ובניהול השקעות איכותי יותר, ואירוע כזה לא היה קורה.

בסופו של דבר, עובדי התעשייה האווירית נהנו מדמי ניהול נמוכים שחסכו להם (אילו היו משלמים את השיעור הנהוג בשוק הפרטי) כ-25 מיליון שקל בכל שנה, אבל שכרם יצא בהפסדם, כאשר בחודש אחד של השתוללות בהשקעות מסוכנות נמחקו מחסכונותיהם 400 מיליון שקל.

הצעת כץ להוריד את דמי הניהול ל-0.7% היא מרחיקת לכת. האוצר, מצדו, גורר רגליים וסוחב את הורדת התקרה שהבטיח לפני שנה וחצי, אבל גם כץ הולך רחוק מדי. בשיעור דמי ניהול כזה יתקשו הקופות לקיים מערך בקרה ורגולציה מתאים. הנזקים לעמיתים, כפי שיכולים להעיד עובדי התעשייה האווירית, יהיו הרבה יותר גדולים.