משקיעים במיזם התקשורת: חב' חשמל תשלוט בו בפועל

לפי הטענות, רשת התקשורת החדשה לא תוקם אם לא יוסדרו שאלות העלויות והבעלות

קבוצות המשקיעים המתעניינות במיזם תשתיות התקשורת של חברת החשמל, בניהולו של אלי גליקמן, מעריכות שללא שינוי מהותי בתנאי המכרז - לא תהיה לו תקומה, כך עולה מניירות עמדה שהגישו כמה משקיעים לוועדת המכרזים. הנתונים שהוצגו לוועדה מעלים סימני שאלה בנוגע לכדאיות הכלכלית של המיזם, כפי שהוא בנוי היום.

נזכיר שהמדינה החליטה לצאת במכרז להקמת חברת תשתיות תקשורת שתפרוס סיבים אופטיים ברחבי הארץ. הפריסה תיערך על בסיס רשת חברת החשמל, שבה תהיה החברה שותפה ב-49%, ומשקיע שייבחר במכרז יהיה בעל השליטה ויחזיק ב-51%. כרגע נראה כי הקבוצות הבולטות הן אלביט וקבוצה שאותה מוביל רם בלינקוב, אשר כוללת את חברת רפק וטריפל-מ של מוטי פרידמן, משה טרי ואברהם נניקשווילי. הקבוצות הגישו בשבוע שעבר את הערותיהן לתנאי המכרז ומצפות לתגובת המדינה.

קבוצת לווים

לפי הטענות שעלו נגד תנאי המיזם, בפועל, חברת תשתיות התקשורת לא ישלוט המשקיע שיזכה במכרז, כפי שהתחייבה המדינה, אלא חברת החשמל, שכן היא מקבלת זכות וטו בשורה של נושאים מהותיים, שמותירה בידיה את סמכויות הניהול. לדוגמה, חברת החשמל דורשת שתכנון פריסת הסיבים האופטימיים יתבצע על ידה בלבד, וכן דורשת לאשר את סוגי הרכיבים שיותקנו, את הקריטריונים לאותם רכיבים ואף את ניסיון העובדים. מתן הסמכויות לחברת החשמל, על פי הטענות, יביא לכך שהחברה תסווג כבעלת השליטה במיזם והאחרון ייכלל בהגדרה של קבוצת לווים. כיוון שחברת החשמל נושאת חובות כבדים מאוד לבנקים, יהיה קשה לגייס מימון בנקאי למיזם.

היות שהמיזם אמור לפעול על גבי רשת החשמל, וחברת החשמל תספק את השירותים למיזם באופן בלעדי, התמחור שקבעה לביצוע העבודות הופך אותו ללא כלכלי לעומת החלופה - עבודה עם קבלנים חיצוניים. לפי חברת החשמל נדרשת פריסה של 25 אלף ק"מ של סיבים אופטיים על מנת לרשת את המדינה (עד לנקודת החשמל הקרובה לשכונה - בפועל זה יהיה ארוך יותר). על פי מסמכי המכרז, עלויות הפריסה יניבו לחברת החשמל מאות מיליוני שקלים בעוד היא שותפה במיזם, כך שנראה כי היא רואה במיזם ספק שירותים בלבד.

לא יהיו לקוחות

בנוסף, לדברי המשקיעים, אם חברות התקשורת בזק והוט יחויבו לפתוח את הרשתות שלהן לשימוש של מתחריהן (פרטנר וסלקום) ויעניקו נגישות לתעלות התקשורת שלהן במחירים מוזלים - במסגרת המדיניות של משרד התקשורת לאמץ את מסקנות ועדת חייק שעסקה בהסדרת השוק - המשמעות תהיה חיסול הסיכוי של המיזם לגייס לקוחות. זאת, שכן ייעוד המיזם הוא לספק שירותי תקשורת על גבי סיבים אופטיים למפעילי תקשורת - והם אלה המספקים את השירותים ללקוחות.

טענה נוספת שהעלו המשקיעים נוגעת לשאלת הבעלות על הרשת החדשה. על פי תנאי המכרז, רשת התקשורת שתיפרס לא תהיה בבעלות המיזם אלא יהיו לו זכויות שימוש בה. לדבריהם זהו מהלך בלתי חוקי, משום שרישיון זה, שמקבל המיזם, מחייב אותו להיות הבעלים של רשת התקשורת.