אהוד ברק החליט: ירון דקל ימונה למפקד גלי צה"ל

דקל, מגיש "הכול דיבורים" ברשת ב' ופרשן פוליטי בקול ישראל, גבר במירוץ לתפקיד על ינון מגל, גולן יוכפז ומנשה סמירה ■ דקל: "כיף לחזור למקום שבו התחלתי"

ירון דקל הוא מפקד גלי צה"ל הבא. בניגוד לכל התחזיות, מגיש הרדיו הבכיר ימונה לתפקיד מפקד התחנה הצבאית - כך החליט שר הביטחון אהוד ברק.

דקל, בוגר גלי צה"ל, הוא מגיש "הכול דיבורים" ברשת ב' ופרשן פוליטי בכיר בקול ישראל. הוא גבר במירוץ לתפקיד על ינון מגל, גולן יוכפז ומנשה סמירה.

מלשכת שר הביטחון נמסר כי "אהוד ברק החליט למנות את ירון דקל לתפקיד מפקד גלי צה"ל. ההחלטה עשתה לאחר התייעצות עם הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ. שר הביטחון הודה לכל המועמדים ואמר כי הייתה זו בחירה בין טובים. שר הביטחון ברק הודה גם לחברי ועדת האיתור בראשותו של האלוף יפתח רון-טל על עבודתם המקצועית והמסורה".

דקל, 47, הוא ממפקדי התחנה הצעירים בתולדותיה. הוא חתן פרס סוקולוב, ובמהלך שנות ה-90' שימש כשליח רשות השידור בוושינגטון. בחירתו לתפקיד מפתיעה, שכן דקל ידוע בדעתנותו, מרבה למתוח ביקורת על השלטון ואינו נחשב ל"יסמן". ניסיונות למנוע ממנו לחוות את דעתו בראשית תוכניתו ברשת ב' נתקלו בסירוב.

ירון דקל אמר הערב (א') בתגובה: "אני מודה לשר הביטחון על האמון שנתן בי. התרשמתי שלשר חשוב שגלי צה"ל תהיה במקום המקצועי שהיא ראויה לו. יש בגלי צה"ל אנשים מעולים, ויחד עם ניסיוני בתקשורת אני בטוח שנעמוד במשימה ונשים את התחנה במקום שכולם יהיו גאים בה. כיף לחזור למקום שבו התחלתי כחייל את הקריירה העיתונאית שלי".

דקל יהיה מפקד גלי צה"ל הראשון שגם החל בתחנה כחייל בקורס קדם-צבאי.

הליך רצוף מהמורות

הליך המינוי של מפקד גלי צה"ל החדש היה רצוף במהמורות שהציגו את התנהלות משרד הביטחון והעומד בראשו, שר הביטחון אהוד ברק, באור בעייתי.

ב-19 במאי הודיע משרד הביטחון על סיום תפקידו של מפקד גלי צה"ל, יצחק טוניק. זאת, מבלי שנמסרה הודעה על כך לטוניק עצמו. "הופתעתי, איש לא דיבר אתי ולא קצב את הקדנציה", אמר אז טוניק. משרד הביטחון מצדו מסר כי הרמטכ"ל דיווח לשר ברק כי ראש אכ"א, האלוף אבי זמיר, עדכן את טוניק על סיום תפקידו בשעות הצהריים של אותו היום.

זמן קצר לאחר ההודעה פנו עשרות משפטנים בכירים לשר הביטחון במכתב בדרישה כי יבטל לאלתר את פיטוריו של טוניק. לטענתם, "ההחלטת ברק מקעקעת את מעמדה העצמאי של גלי צה"ל ומקנה לברק השפעה אסורה על שידורי גלי צה"ל".

במקביל הוקמה ועדת איתור לתפקיד מפקד גלי צה"ל בראשות האלוף יפתח רון-טל, יו"ר דירקטוריון חברת החשמל. בוועדה היו חברים גם קצין חינוך ראשי, תא"ל אלי שרמייסטר; הפרשן הצבאי אלכס פישמן; והשופטת בדימוס שרה פריש.

כ-30 איש הציגו את מועמדותם לתפקיד, ובהם העיתונאית טלי בן-עובדיה; עורך "מעריב" לשעבר, יואב צור; מנכ"ל חברת החדשות לשעבר, אבי ברזילי; מנכ"ל רדיו תל-אביב לשעבר, שי בן-מאור; מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה; עורך חדשות שישי של ערוץ 2 ומגיש יומן הבוקר של גלי צה"ל, גולן יוכפז; מגיש "הכול דיבורים" בגלי צה"ל, ירון דקל; ומגיש "מבט" בערוץ 1, ינון מגל, שזמן קצר לאחר שהגיש את מועמדתו התגלה כי הוא אינו עומד בתנאי הסף להגשת מועמדות לתפקיד - תואר ראשון.

ועדת האיתור, שהתרשמה מאישיותו ויכולותיו של מגל, החליטה להעביר את שמו יחד עם שמות המועמדים, וזאת כאמור למרות אי-העמידה בתנאי הסף. יצוין כי בחודש שעבר סיים מגל את חובתיו האקדמיות.

יחד עם זאת, במערכת הביטחון עלה החשש כי אם מגל יקבל את התפקיד - תוגש עתירה לבג"ץ על-ידי אנשים שלא הגישו את מועמדותם עקב אי-עמידה בתנאי הסף הראשוניים, בדומה למגל. בשלב זה לא ברור אם אכן תוגש עתירה כזו לבג"ץ.

בסוף נובמבר מונה קצין חינוך ראשי, תא"ל אלי שרמייסטר, לשמש בתפקיד מפקד גלי צה"ל עד למינויו של מפקד קבוע. בכירים רבים בתחנה הביעו תמיהה על המינוי של שרמייסטר, שאינו מגיע מתחום הרדיו. הבכירים העלו את החשש כי המפקד הזמני של התחנה לא יוכל לקבל החלטות מקצועיות ברגעי אמת.

"איך הוא (תא"ל שרמייסטר - ר"ב) בכלל יכול לקבל החלטות מקצועיות, הרי אין לו את הרקע המתאים, והוא מעולם לא עסק בדברים האלה. זה נראה לי הזוי", אמר אז ל"גלובס" השדרן מיכה פרידמן.