הדיונים ביוון יחודשו על רקע עיצומי עובדים במדינה

(עדכון) - היום יחודשו השיחות ביוון בנוגע לרפורמות שעליה לאמץ ■ בתוך כך ישביתו ארגוני עובדים מספר שירותים במדינה ויאורגנו הפגנות ■ גורם ממשלתי מכחיש שהוצב אולטימטום למתן תשובה

ביוון יחודשו היום (ג') השיחות בין ראש הממשלה, לוקאס פפדמוס, לבין נציגי המפלגות הגדולות, בנוגע לרפורמות שעל המדינה לבצע כתנאי לקבלת חבילת הסיוע על סך 130 מיליארד אירו מידי האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית.

לכך מתווסף היום קושי נוסף: ארגוני העובדים במדינה משביתים חלקים גדולים ביוון, ביניהם שירותים ממשלתיים, בנקים, בתי משפט ועוד. בנוסף אמורות להתקיים הפגנות, וזאת כמחאה על צעדי הצנע שאמורה להחיל הממשלה.

השיחות אתמול נדחו לאחר שהסתיימו ללא תוצאות ממשיות, אך יחד עם זאת הוסכם על ביצוע קיצוצים מקיפים בהיקף של 1.5% מהתמ"ג של המדינה.

ביצוע רפורמות וצעדי צנע הוא אחד התנאים שהוצבו על ידי הטרויקה (האיחוד האירופי, קרן המטבע והבנק המרכזי האירופי) ליוון לקבלת חבילת הסיוע לה היא זקוקה נואשות. התנאי השני הוא חתימה על הסכם על נושיה מהמגזר הפרטי, דבר שגם אותו היא לא מצליחה להשיג בינתיים. אם יוון לא תקבל את חבילת הסיוע היא עלולה להגיע למצב של חדלות פרעון כבר בחודש מארס, כפי שהזהיר פפדמוס.

גורם ממשלתי אמר אתמול כי לא הוצב שום אולטימטום על ידי הטרויקה: "לא הוצב בפנינו אולטימטום, אבל כן יש לנו אולטימטום לקבל את הסכמת ההנהגה הפוליטית והדרגים המקצועיים למהלך לפני פגישת היורוגרופ ביום רביעי".

"אם לא יתגבש פתרון מהיר ביוון, והיא לא תזכה לחבילת החילוץ, אז בחודש מארס הקרוב יוון תיכנס למצב של חדלות פרעון", אומר ז'אן קלוד יאנקר, ראש קבוצת היורוגרופ שמורכבת משרי האוצר של האיחוד האירופי.

לאחר שיוון עברה את שעת הדד-ליין שהציבו לה הטרויקה, יצא אתמול הצמד מרקוזי בהצהרה שרק החריפה את המצב: "הזמן עבור יוון הולך ואוזל, אנחנו מעוניינים שהיא תישאר בגוש האירו אך מאמציה לעמוד בשני התנאים שהציבו לה האיחוד האירופי וקרן המטבע עלו בתוהו עד כה".