האם ינואר מנבא את המשך השנה?

אולי בכל חודש שנבדוק נגלה התנהגות דומה, אולי יש אפקט פברואר, מרץ, אפריל וכו'?

חודש ינואר הסתיים בתשואות חיוביות בשוק המניות המקומי והעולמי. מדד ת"א 25 עלה בכ- 3.1%, מדד ה- S&P500 עלה בכ-4.4% ומדד הדקס הגרמני עלה בכ- 9.5%.

סיומו של חודש ינואר בצורה כה חיובית מעלה את השאלה האם התנהגות השוק בחודש ינואר, רומזת על המשך השנה. לשאלה זו כבר נתנו את הכינוי "הברומטר של ינואר", ועל פי השם ניתן להסיק שישנה טענה כי על פי חודש ינואר ניתן לחזות את כל השנה. האמת היא שהטענה מורכבת משני חלקים. על פי החלק הראשון, התנהגות שוק המניות בחמשת ימי המסחר הראשונים של ינואר קובעת את המשך החודש. החלק השני של הטענה קובע כי האופן בו סגר שוק המניות את חודש ינואר (חיובי או שלילי) רומז על האופן בו שוק המניות יסגור את השנה.

הטענה הראשונה, נבחנה על מדד S&P500 החל משנת 1950. ואין ספק כי הנתונים נראים משכנעים. 86% מהשנים שבהן נרשמה תשואה חיובית בחמשת ימי המסחר הראשונים של החודש, נרשמה תשואה חיובית בכל החודש.

את הטענה השנייה יש לבחון יותר לעומק. נשאלת השאלה האם חודש ינואר שלילי גורר שנה שלילית והאם חודש ינואר חיובי גורר שנה חיובית.

משנת 1950, נמצאה התנהגות משכנעת במדד S&P500: ב-70% מהפעמים שבהן חודש ינואר הניב תשואה חיובית, הסתיימה השנה באופן חיובי. ב-75% מהפעמים שבהן חודש ינואר הניב הפסדים, הסתיימה השנה באופן שלילי. יש שיטענו כי חודש ינואר עצמו תורם למגמה השנתית... ולכן בדקנו גם רק את אחת עשרה החודשים העוקבים לינואר, והתמונה דומה.

חיים נתן מדד
 חיים נתן מדד

אבל אולי אין פה כלל משמעות? אולי בכל חודש שנבדוק נגלה התנהגות כזו? אולי ישנו אפקט פברואר, מרץ, אפריל וכו'? בחינת מדד ה- S&P משנת 1950 לאורך השנה, מראה שאפקט החיזוי ייחודי לינואר. חודש ינואר הינו החודש בו אחוזי ההתאמה בין התשואה בחודש לבין התשואה בכל השנה הינם הגבוהים ביותר. כמובן שיש להתעלם מחודש דצמבר שסוגר את השנה.

אז עד עכשיו ראינו שהאופן בו מתנהג שוק המניות בחודש ינואר, רומז על הדרך בה תסתיים השנה. אחוזי הפגיעה הינם גבוהים, וטובים יותר מבכל חודש אחר.

אבל נותרה עוד בדיקה אחת: כפי שאפקט ינואר, ראלי דצמבר, ואפקטים נוספים נעלמו עם השנים עקב השתכללות השוק, האם ייתכן ורעיון הברומטר של ינואר התפוגג גם הוא עם השנים?

ובכן, מסתבר כי בשני העשורים האחרונים, חודש יולי חוזה טוב יותר שנים של ירידות מאשר חודש ינואר. חודש מאי חוזה טוב יותר שנים של עליות וחודשים נובמבר ודצמבר "חוזים" טוב יותר הן ירידות והן עליות. או במילים אחרות. האפקט לא התקיים.

הבחינה הזו הביאה אותנו לעבור על מאגר מידע גדול מאוד, ולבסוף נמצא אפקט חדש, מובהק, והוא מתקיים גם בשני העשורים האחרונים. אנחנו מכנים אותו "אפקט האות הראשונה". מסתבר שבכל שנה בה השם של החודש הראשון של השנה התחיל באות "י", הסתיימה אותה שנה בעליות.

הנתונים מדהימים!

מסתבר שבכ-73% מהתצפיות משנת 1974, הניב מדד S&P500 תשואה חיובית אם שם החודש הראשון של השנה התחיל באות "י". האפקט הזה גם לא נעלם בשני העשורים האחרונים, עם 70% התאמה בין שם החודש לתשואת שוק המניות באותה השנה. (למי שלא הבין נסביר כי הסיבה היא ששוק המניות פשוט עולה לאורך זמן).

נחזור לרצינות, הניתוח הזה מראה שהגיע הזמן לעזוב את האמונות הטפלות, שיטות השקעה יומיות, קלנדריות, אפקטים למיניהם וכו'. השוק משתכלל, ואותם האפקטים שהיו רלוונטיים לפני כחמישים שנה, אינם רלוונטיים יותר. אין תחליף לניהול השקעות אמיתי, איכותי מבוסס נתונים כלכליים, וצריך להבין שלא לוח השנה, ולא גרמי השמיים יכולים לרמוז על כיוון השוק בשנה נתונה.

מר חיים נתן הינו כלכלן ראשי במנורה מבטחים פיננסים, בעל רישיון מנהל תיקים ובעל זיקה מכוח תפקידו לנכסים פיננסיים. מנורה מבטחים קרנות נאמנות ו/או מנורה מבטחים ניהול תיקי השקעות ו/או חברות אחרות בקבוצה עשויים להיות בעלות עניין אישי בני"ע מכוח כך שהן מחזיקות ו/או עלולות להחזיק ו/או לבצע פעילות בני"ע עבור עצמן ו/או עבור לקוחותיהן ו/או במסגרת אחרת. אין לראות באמור לעיל עבודת אנליזה של ני"ע ו/או הצעה של הנכסים ו/או הזמנה לרכשם ו/או ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בהם ו/או כהצעה או כשידול, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, בשום אופן צורה ו/או דרך. שיווק ההשקעות לעיל אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים