"גם ב-1994 אמרו שהאיראנים קרובים לפצצת אטום"

(עדכון) - דיון נדיר ב-CNBC על האפשרות שישראל תתקוף באיראן: "אם הישראלים יתקפו בלעדינו - הם יפסידו הרבה" ■ נסיך סעודי: "נשמור על מחיר הנפט מתחת ל-100 דולר לחבית" ■ בינתיים באיראן: העם כורע תחת נטל הסנקציות

דיון נדיר ברשת CNBC היום (ג') בשאלה שמעסיקה ישראלים רבים בימים אלה: האם ישראל תתקוף צבאית את מתקני הגרעין של איראן. הדיון התנהל בהקשר של מחירי הנפט ומה עשוי לקרות במידה ואיראן תסגור את מיצרי הורמוז, כנקמה על תקיפה ישראלית.

המשתתפים בדיון תמימי דעים כי סגירת מיצרי הורמוז תביא לזינוק דו-ספרתי במחיר הנפט בעולם, אולם הם גם בטוחים שישראל לא תתקוף. אנליסט אנרגיה שהשתתף בדיון העריך כי לא תהיה תקיפה צבאית מצד ישראל, כך שהחשש בשוק הנפט מוגזם. "זה אפשרי, אבל זה לא יקרה", אמר האנליסט בהתייחסו לאפשרות שישראל תתקוף באיראן.

לורנס קורב, עוזר שר ההגנה לשעבר, הגדיל ואמר כי ישראל לא תתקוף באיראן ללא אישור האמריקנים: "הישראלים לא יתקפו באיראן ללא אישור שלנו. אם הם יעשו זאת בלעדינו הם יפסידו הרבה. הם יחכו גם לראות מה יקרה בסוריה, יש לאיראנים אינטרסים שם. לא נראה שום תקיפה השנה והאיראנים לא יסגרו את מיצרי הורמוז כי זה יזיק לכלכלה שלהם, שגם ככה לא נמצאת במצב טוב. האיראנים יתקרבו לנשק גרעיני אבל לא יחצו את הקו כי אז תהיה הצדקה למתקפה. אני זוכר שב-1994 אנשים הזדעקו ואמרו שהאיראנים קרובים לפצצת אטום וזה לא קרה".

החשש מזינוק במחיר הנפט עקב סגירה אפשרית של מיצרי הורמוז מעסיק את שוק הנפט בשבועות האחרונים. הנסיך הסעודי המיליארדר אל-וואליד בין-טלאל אמר אמש ל-CNCB כי סעודיה לא תניח למחיר הנפט לעלות מעל 100 דולר לחבית כיוון שסעודיה תגביר את התפוקה שלה במידה ואיראן תשבש את אספקת הנפט.

הסנקציות פוגעות בעם האיראני

באיראן מנסים לשכנע את העם כי הסנקציות רק יחשלו אותם ויגרמו להם להיות חזקים יותר, אך העם האיראני כבר כורע תחת הנטל והאזרחים כבר מרגישים היטב את השלכות הסנקציות שמתחילות להכות בהן.

האינפלציה באיראן גואה על רקע העלייה ברמת האבטלה במדינה והמטבע האיראני צונח. הסנקציות שנועדו להרתיע את המדינה מניסיונות הפיתוח של תוכנית הגרעין, הובילו את העם האיראני לחרדה גדולה מפני עליית המחירים של מצרכי היסוד כמו לחם ואף חשש מפני מחסור בתרופות.

"הסנקציות יפגעו רק בעם האיראני, הסנקציות באופן כללי הן לא יעילות, השליטים כבר מילאו את כיסם בכספי המדינה כך שלא תהיה השפעה עליהם, רק האזרחים יסבלו מהסנקציות", אמר אזרח איראני ל-BBC.

על רקע הבחירות באיראן הנראות באופק, במערב מקווים שהסנקציות יניעו את הציבור האיראני כנגד נשיא איראן מחמוד אחמדיניג'אד וכנגד תוכנית הגרעין האיראנית שבאה על חשבון רווחת האזרחים.

"לא אכפת לי מתוכנית הגרעין של איראן, בקרב מאוד כבר לא אוכל לממן מצרכי מזון בסיסיים לילדיי", כך אזרחית איראן, אם לשלושה.