אילנה דיין ניצחה בקרב של חייה

עכשיו ברור: היא קודם כל עיתונאית שמשדרת אמת - ורק אחר-כך אשת טלוויזיה מיומנת

לאילנה דיין אסור לטעות. לא בגלל אישיותה הפרפקציוניסטית עד כדי קנאות, אלא בעיקר בגלל מעמדה הציבורי.

דיין הובילה את עצמה בקריירה הארוכה שלה היישר אל העמדה הזו, שבה אסור עוד לעשות טעויות. זה קורה כי דיין, כפי שהיא הגדירה זאת בעצמה בעבר, יושבת בצומת הזה של "נחום ברנע פינת יעל בר-זוהר" - מצד אחד אחת העיתונאיות החשובות בישראל, ובאותה מידה סלבריטאית שחולקת ערוץ עם פליטי "האח הגדול". העמדה הכמעט בלתי אפשרית הזו מחמשת את ראשו של כל חץ ביקורת נגדה ברעל, ועל כל אדם שמעריך אותה יש שניים שמחכים לנפילתה.

ושם, בצומת המואר הזה, אילנה דיין חייבת לתת עובדות, אך גם לארגן אותן בעריכה מיוחדת ולתבל באנימציה מרגשת ולהדק אותן, כך שיהיו מעניינות ונהירות למי שעוד רגע יראה "כוכב נולד", אך לוודא שלא יאבדו מערכן העיתונאי.

פתק מהעליון

זו מלאכה מורכבת ויסודית, שרבים כשלו בה או ויתרו מראש לטובת תחקירים לייט וסנסציות בשקל. וכמו כל עיתונאי, היא מסכנת בכל תוכנית מחדש את האינטגריטי שלה לטובת הסיפור, וכמו כל כוכב טלוויזיה היא חייבת את ההכרה לא רק בהישג העיתונאי - גם בפרסונה, ופה אני נזהר עם המילה הקשה - גם במותג.

"אני ידעתי ששידרתי אמת", אמרה דיין היום (ד') לאנשי מערכת "עובדה", "אני ידעתי שעשיתי את העבודה העיתונאית, אבל רציתי את הפתק הזה מבית המשפט העליון, שאומר את זה".

והנה הגיע הפתק, שהיה חשוב לא רק לדיין אלא גם למקצוע העיתונות וקבע את החובה המוסרית של העוסקים במלאכה. הפתק שאמר "עשית את עבודתך בצורה אובייקטיבית".

קו גבול שמגן על עיתונאים

דיין, 18 שנים מגישת "עובדה", שחשפה רק בעונה זו את יומני השבי של רון ארד, שבמהלך השנים שידרה תחקירים שאף הטרידו את מנוחת בעלי המניות שלה, יצאה מחוזקת מהעימות המשפטי האחרון, לפי שעה, שעמדה בו. זה קרה כי ההחלטה היום, במידה מסוימת, הוציאה את דיין מהסיפור והפכה אותו לעניין הנוגע לעיתונאים באשר הם ולמקצוע העיתונות.

כעיתונאית בכירה דיין לא הייתה חפה מניסיונות ההפחדה, ומהאיומים המשפטיים שעיתונאים מתמודדים איתם מדי יום, ללא הרף, בדרך להשתקה. וההערכאה הבכירה ביותר במדינה הבהירה היום כי יש קו גבול שנמתח ומגן על העיתונאים.

ברמה האישית-סלבריטאית דיין ניצחה היום במה שאולי היה מלחמת חייה, שקבעה גם קו גבול מהותי בתוך אישיותה המסוכסכת שהגדיר בבירור - קודם כל עיתונאית שמשדרת אמת, אחר-כך אשת טלוויזיה מיומנת.