"בממשל אובמה מאמינים שנתניהו יעניק זמן לסנקציות"

"ניו יורק טיימס": חילוקי דעות בין וושינגטון לירושלים על "מרחב החסינות" של איראן ■ פקיד אמריקני: "'מרחב חסינות' הוא מונח שגוי"

בין ישראל לארה"ב שוררים חילוקי דעות לגבי המונח "מרחב החסינות", שטבע שר הביטחון, אהוד ברק. המונח מתאר מצב עתידי שבו איראן תהיה חסינה מפני התקפה ישראלית, מפני שיעלה בידה להטמין את מתקני העשרת אורניום בעומק שעמיד בפני פצצות חודרות בונקרים. מתי תחל איראן להיות חסינה מפני התקפה פוטנציאלית? מחלוקת בשאלה זו הציתה דיונים אינטנסיביים בין ירושלים לוושינגטון. ממשל אובמה טוען, שיש דרכים אחרות, לבד מהפצצות, כדי לפגוע באיראן.

ניתוח שמתפרסם היום (ה') ב"ניו יורק טיימס" מציין שגורמים ישראלים בכירים, לרבות שר החוץ, אביגדור ליבמן וראש המוסד, תמיר פרדו, ביקרו באחרונה בוושינגטון כדי להתריע שאיראן מתקרבת במהירות למרחב החסינות שממנו חוששת ישראל. במקביל, הגיעו באחרונה פקידים אמריקניים לירושלים וטענו באזני מקבלי ההחלטות שם שנקודת האל-חזור באיראן רחוקה יותר מכפי שטוענת ישראל. לדברי האמריקנים, צריכה ישראל לתת זמן רב יותר לסנקציות ולפעולות חשאיות לסכל את התכנית הגרעינית של משטר האייתאללות.

פקיד אמריקני אמר, שהאמריקנים אף ניצלו את הדיונים כדי לברר האם ישראל באמת מתכננת לתקוף את איראן באביב, כפי שהיה אפשר להתרשם מסדרת הצהרות של מנהיגים ישראליים.

לדברי ה"טיימס", ניסה נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לשכנע את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להימנע מפעולה צבאית בשיחת טלפון שניהלו בינואר. פקידים אמריקניים, שקיבלו תדרוך על השיחה, משוכנעים שנתניהו הסכים לתת לסנקציות הכלכליות על איראן לפעול את פעולתן.

חילוקי הדעות לגבי ה"חסינות" הגרעינית של איראן הם בעלי חשיבות קריטית, אומר העיתון. ישראל מתמקדת בתכניתה של איראן להעתיק נתח גדול מפעילות העשרת האוראניום למתקן תת-קרקעי ליד קום ששוכן כל כך עמוק מתחת לפני הקרקע עד שאפילו ארה"ב מודה שהפצצות חודרות הבונקרים שלה לא יוכלו לקעקע אותו. הישראלים טוענים שכאשר המתקן ליד קום ייכנס לפעילות מבצעית, איראן תוכל להשליך את משקיפי או"ם משטחה ולהתחיל בייצור אוראניום מועשר בלי לחשוש שהמתקן יושמד.

פקד אמריקני ציין, שלפי הטיעון הישראלי, כאשר המתקן בקום יהיה חסין מהפצצה ישראלית, לא תהיה שום חשיבות לכך אם ייצור נשק גרעיני יימשך שישה חודשים, או שנה או חמש שנים.

לארה"ב יש השקפה שונה לחלוטין, לדברי פקיד אמריקני בכיר אחר. לדבריו, "יש אופציות רבות" להאט אתת התקדמותה של איראן, לרבות שלילת כל ההכנסות מיצוא נפט, פגיעה במתקנים שמייצרים חלפים לצנטריפוגות להעשרת האוראניום ופגיעה במתקנים שבהם האיראנים יצטרכו להפוך את האוראניום המועשר לנשק גרעיני.

האמריקנים מצייריים לפני הישראלים את התמונה הזו כדי לשכנעם לתת לסנקציות הזדמנות לפגוע פגיעות מכאיבות בהנהגה האיראנית ולדחוף אותה אל שולחן הדיונים. המטבע האיראני צלל, אומרים האמריקנים. הנפט האיראני מצטבר במכלים מפני שטהראן אינה יכולה למצוא לו קונים ויש הוכחות שנוצרים בקיעים בהנהגת המדינה.

פקידים אמריקנים מציינים, שלאחר ספקות בושינגטון לגבי כוונות ישראל, בסוף 2011, יש עתה תקשורת טובה יותר בין שני הצדדים. בכל זאת, המונח "מרחב החסינות" מסבך את השיח הציבורי והבינלאומי בסוגיית איראן, לדבריהם.

פקידים אמריקניים מציינים, שלמרות כל החיכוכים בין ישראל לארה"ב סביב ההתנחלויות, הסוגיה הפלסטינית לא זלגה לדו-שיח בין שתי המדינות בסוגיית איראן. אחת הסיבות לכך היא, שאובמה הורה "לבודד" את נושא איראן מהפוליטיקה.