משקיע שבדי במו"מ עם אלביט במיזם של חח"י

ג'ונאס בירגרסון מנהל מגעים מול אלביט מערכות ■ בירגרסון הוא הבעלים של חברת ViaEuropa, המתמחה בפריסת סיבים אופטיים בשבדיה ובמקומות נוספים באירופה

המשקיע השבדי ג'ונאס בירגרסון, ג'ונאס בירגרסון. בירגרסון נחשף למיזם דרך חברת סיסקו ישראל שאיתה הוא עובד על פרויקטים דומים בעולם, ובמסגרת זאת ביקר בארץ ונפגש בין היתר גם עם מנכ"ל משרד התקשורת עדן בר טל וגורמים נוספים. אלביט וקבוצת משקיעים בראשות רם בלינקוב, מסתמנות כשתי הקבוצות הדומיננטיות במכרז. חברות נוספות שמתעניינות במכרז ככל הנראה יצטרפו לאחת משתיהן.

בירגרסון הוא הבעלים של חברת ViaEuropa, המתמחה בפריסת סיבים אופטיים בשבדיה ובמקומות נוספים באירופה. החברה פועלת במודל ייחודי שכרגע נראה שונה מכוונת משרד התקשורת, שכן המודל השבדי מחזיק בלקוחות ומוכר את השירות לחברות התקשורת. הלקוח שמחובר בסיב אופטי בבית מקבל מודם של ViaEuropa שדרכו הוא מתחבר לפורטל ממנו הוא בוחר את חברת התקשורת שתספק לו את השירותים. כלומר, הלקוח הוא לא של חברת התקשורת אלא של חברת התשתיות והוא יכול להתנתק או להתחבר לכל חברת תקשורת מתי שהוא רוצה. בישראל לא זו הייתה כוונת הרגולטור, שכן מיזם התקשורת אמור לספק חיבור בלבד, והלקוח קונה את השירות מחברת התקשורת שקונה את הגישה מחברת התשתיות.

בינתיים, בירגרסון עושה את מרבית העבודה בשבדיה אך נעזר בסיסקו ישראל, ומי שמייצג אותו הוא עו"ד עופר לוי ממשרד עורכי הדין פרופסור יובל לוי ושות'.

היום (ה') הודיעה הוועדה לבחירת משקיע לחברת התקשורת כי 4 קבוצות משקיעים נרשמו להליך הבחירה של המשקיע ובעל השליטה במיזם התקשורת בשבוע שעבר. תאריך זה, היה גם המועד האחרון להגשת שאלות הבהרה לועדת הבחירה והמועד האחרון להגשת מסמכי העבודה, בהתאם לנוהל הבחירה.

במסגרת ההרשמה, המהווה את השלב הראשון בהליך הבחירה, ניגשו 4 קבוצות של משקיעים פוטנציאליים, מהארץ ומחו"ל: קבוצה משותפת של חברת רפק תקשורת ותשתיות בע"מ, העוסקת בעיקר בתחומי התקשורת והתשתיות, וחברת טריפל M תחנות כוח בע"מ, שהינה חברה פרטית, ושאותה מוביל כאמור רם בלינקוב. החברה השנייה שנחשפה ב"גלובס" היא חברת באטם (BATM) תקשורת מתקדמת בע"מ, העוסקת בתכנון ובייצור של פתרונות תקשורת ונתונים על פס רחב, המיועדים לתת מענה לצרכים של ארגונים גדולים, תאגידים וספקי תקשורת, ועל פי הערכות תחבור לאחת הקבוצות, חברת Viaeuropa וחברת אלביט מערכות. טמרס טלקום שהביעה עניין ככל הנראה יורדת מהמכרז או שתצטרף בהמשך לאחת הקבוצות, ולגבי טלקום איטליה - היא הגישה הסתייגויות ושאלות הבהרה אבל לא תעמוד בראש קבוצה ולא תלך לבדה למיזם, אם תחליט להתמודד בו.

השלב הבא בהליך הבחירה הוא שלב הגשת ההצעה הבסיסית בהתאם לנוהל הבחירה, אשר מתוכנן להתקיים במרץ. עם סיומו, יערך בחודש אפריל שלב התחרות הכספית. בחודש מאי, תושלם העסקה ויוכרז השותף הנבחר.