מה אמרה אלשיך למקורביה על פרשת הפרוטוקול המשופץ?

בסביבתה של אלשיך מנסים להתייחס בהומור לפרשה, אך מודים: "היא חשה שהיא פיון בכל העסק הזה, כלי על הלוח"; "בימים האחרונים היא מרגישה כמו בשבעה"

ורדה אלשיך, סגנית נשיאת בית המשפט המחוזי בתל-אביב ומי שמכונה גם "שופטת הפירוקים", רגילה ששמה משתרבב לכותרות העיתונות הכלכלית. היא לא רגילה להיות הכותרת בה"א הידיעה, במה שכבר תפס את שם הקוד "פרשת אלשיך", שהולידה התנגשות חזיתית בין לשכת עורכי הדין לבין הנהלת בתי המשפט.

"בימים האחרונים היא מרגישה כמו בשבעה", אומר אדם שקרוב אליה. "חברים מההווה ומהעבר מתקשרים אליה על מנת לוודא שהכול בסדר איתה. שואלים אותה ביידיש - כי יודעים שהיא אוהבת לפטפט ביידיש - אם היא חיה, בהנהלת בתי המשפט עוטפים אותה בצמר גפן, ואפילו עורכי הדין שמופיעים באולם המשפט שלה עוברים על פניה בסך ומפטירים בקול חרישי 'אנחנו מחזקים את ידייך'".

אלשיך מנסה לקחת את העניין בפרופורציה ואף במידה של הומור. לצוות שלה - העוזר המשפטי, המתמחה, המזכירה והקלדנית - היא אמרה בבדיחות-הדעת: "מה קורה פה? אני מקבלת לניחום אבלים בין 11 ל-12". ומיד הוסיפה: "חבר'ה, אני כבר ילדה גדולה. אני יכולה לדאוג לעצמי".

עם חבר טוב היא התבדחה שטוב שקרה מה שקרה, כי כך היא תדע כמה חברים יש לה. "היא גילתה", מספר קולגה, "שיש לה המון חברים שאכפת להם. התקשרו אליה גם שופטים מהמחוזות, גם שופטים מהעליון. אבל באמת שהיא לא לוקחת את זה ללב. זה כמובן לא נעים לה, אבל היא מאוד משוכנעת בעצמה, ביושרה שלה, בכך שהיא לא עשתה שום דבר שהוא לא תקין, ולכן היא גם מרשה לעצמה להתבדח על זה".

באחד הדיונים האחרונים בבית המשפט הגדילה אלשיך לעשות ואף התבדחה עם הקלדנית באולם. "שימי לב טוב-טוב שאת מקלידה הכול", אמרה השופטת, "כדי שאחר-כך לא נצטרך לשפץ את הפרוטוקול". לא חלפו 24 שעות, והיא כבר קיבלה שאילתא מתריסה מעיתונאי, שנועדה לברר אם נכון שהיא מתבדחת על המקרה. "גם לצחוק על זה אסור לי?", קבלה אלשיך.

נאמן למקור?

ראשיתה של הפרשה בדיון שגרתי למדי שנערך באולמה של השופטת בספטמבר האחרון, בתיק כינוס נכסיו של אדם בשם אברהם יעקובסון, שהנושה העיקרי שלו הוא בנק הפועלים.

עו"ד רפאל ארגז, שאשתו נמנית עם הנושים הנוספים של יעקובסון, ייצג את אשתו בבית המשפט ואף ביקש להתמנות למנהל מיוחד בתיק. השופטת נזפה בעורך הדין על כך שיש לו עניין אישי בתיק, ובהמשך התפתח הדיון לדין ודברים סוער באולם, נוכח טענתה של אלשיך כי ארגז הסתיר ממנה מידע בדבר עמדתו המעודכנת של בנק הפועלים בתיק.

אלשיך הכתיבה לפרוטוקול דברים חריפים נגד ארגז, ואף הודיעה כי הפרוטוקול ישמש לצורך הגשת תלונה לוועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין, מטעם הנהלת בתי המשפט. אלא שעותק הפרוטוקול שצורף לתלונה לבסוף, כלל שינויים ותוספות ביחס לעותק הפרוטוקול שקיבל ארגז ממזכירתה של אלשיך זמן קצר לאחר תום הדיון, ועליו החותמת הקובעת כי הוא תואם את המקור. ארגז ערך השוואה מפורטת בין הפרוטוקול המקורי לזה המשופץ לכאורה, ובעקבות זאת פנתה הלשכה להנהלת בתי המשפט וביקשה הבהרות.

שופט בבית המשפט המחוזי מסביר כי מקור הטעות הוא ככל הנראה בטעות אנוש ובבאג של התוכנה, שלא אמורה לאפשר הדפסה של פרוטוקול שאינו סופי. "בעיקרון", הוא אומר, "לא ניתן להוציא פרוטוקולים לפני שהם סופיים, והשופט יכול לעבור עליהם לפני שהוא חותם. כשפרוטוקול עוד בעבודה, לא אמורה להיות האפשרות להדפיס אותו בכלל, וגם הצבע שלו הוא צבע אחר מאשר זה של פרוטוקול סופי. העובדה שהדבר התאפשר נעוצה בבאג של התוכנה, וזה מקור הבעיה".

כשהתברר הדבר לאלשיך, מספר קולגה שלה, התגובה הראשונה שלה הייתה הלם. "היא לא הבינה מאיפה זה נפל עליה. דווקא היא, שכל-כך זהירה, שלא חותמת לפני שהיא מוודאת עם הקלדנית שסיימה להכניס את כל התיקונים. היא לא הבינה איך זה יכול להיות שהיא חתמה על שני פרוטוקולים. היא נכנסה ללחץ שאולי היא 'נרדמה בשמירה'. לקח איזה יום-יומיים עד שאיש התוכנה הגיע, והתמונה התבהרה. רק אז חזר לה הצבע ללחיים".

בעקבות המקרה, אגב, הוציאה הנהלת בתי המשפט ריענון נהלים, על כך שאין להמציא חותמת נאמן למקור, אם לא נעשה וידוא כי אכן מדובר בעותק סופי התואם את המקור.

"הבולשיט הזה"

מאז הפך המקרה לנושא למלחמה גלויה בין בתי המשפט לבין לשכת עורכי הדין, כאשר גם מזכירתה של השופטת נקלעה לעין הסערה עם פרסום הידיעה שהיא כביכול ניסתה לדבר על לבם של עורכי דין לחתום על מכתב התמיכה בשופטת. מכתב כזה נשלח כשהוא חתם על-ידי עשרות עורכי דין.

"כשהיא קיבלה את השאילתא בנוגע למכתב", מספר קולגה של אלשיך, "היא לא ידעה בכלל במה מדובר. היא שאלה את המזכירה שלה אם היא התעסקה עם זה, והמזכירה אמרה לה שהיא ידעה שיש מכתב, אבל אפילו לא סיפרה לה על זה".

בינתיים גילתה אלשיך שיש מי שעוקבים במרץ אחר הדיונים המתנהלים אצלה כדי לבדוק אם מישהו מחותמי מכתב התמיכה מופיע בפניה. שהרי אם כן, מדובר בפוטנציאל לניגוד עניינים.

איך נקלעה שופטת הפירוקים הבולטת למהומה הזו? בהקשר הזה חשוב לציין כי בקרב השופטים נחשבת אלשיך לאחת השופטות הצבעוניות במערכת. היא מתבטאת באופן חופשי, שלא לומר פרובוקטיבי ובמקביל מטפלת בתיקים הכלכליים הגדולים ביותר והרגישים ביותר. השילוב הזה הפך אותה לפרסונה תקשורתית. יש לא מעט עורכי דין שאוהדים אותה, ויש כאלה המפחדים ממנה פחד משתק.

גם לשופטת כמו אלשיך העניין הזה מתחיל להימאס. "כבר 16 יום מתעסקים בבולשיט הזה", היא קבלה לאחרונה באוזני ידיד, "מתישהו אני צריכה גם לעבוד".

היא מרגישה, וגם נתנו לה להבין כך, מספר אחד מידידיה, "שהיא פיון בכל העסק הזה, כלי על הלוח, שיש כאן דברים יותר גדולים ממנה, והיא נקלעה אליהם שלא בטובתה. לא אותה חיפשו, אבל היא מטרה נוחה לצורך העניין. היא מאמינה שמתישהו זה יתחיל להימאס על כולם, ויעברו להתעסק במשהו אחר. מתישהו זה יקרה".