השביתה ביומה השלישי; עיני: "האוצר מסרב להתפשר"

(עדכון) - הצדדים לא הגיעו להסכמה ומחר תיכנס השביתה ליומה השלישי לטענת יו"ר ההסתדרות, האוצר העלה סעיף הדורש "שקט תעשייתי" ואוסר על עובדי הקבלן לשבות כ-4 שנים ■ מחר ב-12:00 ייפגשו שוב הצדדים כדי לנסות לגשר על המחלוקת

פגישתם של שר האוצר יובל שטייניץ ויו"ר ההסתדרות עופר עיני הסתיימה ללא תוצאות, זאת בעיקר בשל נקודת המחלוקת העיקרית לפיה האוצר דורש מעובדי הקבלן "שקט תעשייתי" של 4 שנים. מאחר ובהסתדרות מתנגדים לסעיף זה, נראה כי השביתה תיכנס ליומה השלישי מחר. מוקדם יותר קבע בית הדין הארצי לעבודה, כי המדינה תתייצב הערב בבית הדין בשעה 20:00 יחד עם נציגי ההסתדרות כדי לדון בסיבה שבגינה טרם נחתם ההסכם אף שגובש כבר מתווה בשעות הבוקר. לפי שעה הפגישה בין עיני לשטייניץ דוחה את הדיון בביה"ד.

"האוצר דורש שקט תעשייתי ל-4 שנים", סיפר עיני לחדשות ערוץ 2 טרם כניסתו לשיחות עם שטייניץ. "רוצים 4 שנים בהן עובדי הקבלן לא יוכלו להיאבק על זכויותיהם. אין מצב שאחתום על סעיף כזה - זה סעיף חצוף שהגיע בדקה ה-90, ואם הוא לא יבוטל - השביתה תימשך".

פרט לנמלי הים ושדה התעופה, השביתה תימשך מחר כרגיל, כאשר מחר ב-12 יפגשו הצדדים בלשכתו של עיני בבית ההסתדרות בת"א לסבב נוסף של דיונים שאמורים להסתיים לכל היותר עד השעה 15:00 - אז הם יהיו מחוייבים לדווח לביה"ד על ההתקדמות.

בתוך כך, כ-50 פעילי הפורום לצדק חברתי הפגינו מול ביה"ד הארצי לעבודה כדי להגביר את הלחץ על האוצר. המפגינים נושאים שלטים וקוראים בין היתר: "חברות קבלן זה פשע מאורגן".

ההסכם בין משרד האוצר להסתדרות אמור היה להיחתם כבר בשעות הבוקר ולסיים את השביתה, אולם מחלוקת של הרגע האחרון בשלב הניסוחים המשפטיים הביאה לעימות בין הצדדים. יו"ר ההסתדרות עופר עיני זעם על כך שבאוצר מבקשים ניסוח מעורפל בכל מה שקשור לקליטתם של עובדי הקבלן המוגדרים כעובדי "ליבת העסק" במגזר הציבורי, והבהיר כי לא יאפשר זאת גם אם המשמעות היא הימשכות השביתה. בהסתדרות מציינים כי אמנם מדובר ביסוח משפטי, אך יש בו מהות: בארגון חוששים כי באוצר מעדיפים ניסוח מעורפל כדי להקשות על הליך קליטת העובדים ולהפחית את המספר שלהם.

בניגוד למחלוקת עם האוצר, ההסכם עם המעסיקים הפרטיים כבר נחתם. במהלך הלילה האחרון הושגה הסכמה שלפיה המדינה תוציא צו הרחבה שיחיל את ההסכם על כלל המעסיקים במגזר הפרטי ולא רק על אלה החתומים עליו. על פי עיקרי ההסכם, לא ניתן יהיה להעסיק עובדי ניקיון באמצעות קבלנים אחרי 9 חודשי העסקה, ועובדים שכבר צברו את הוותק הזה ייקלטו כעובדים מן המניין במקומות העבודה, בתנאי שהם מועסקים ב-90% משרה.

אחת הבעיות העיקריות בסעיף הזה היא שחודשי הוותק ייספרו רק מרגע החתימה על צו ההרחבה, וכך מעסיקים רבים עשויים לדרוש מהקבלנים "לנייד" את עובדי הניקיון למעסיקים אחרים או להוריד את אחוזי המשרה שלהם. ל"גלובס" נודע כי ההסתדרות דאגה בעניין זה להכניס סעיף בהסכם המחייב את המעסיקים לנהוג ב"תום לב", כך שאפשר יהיה לתבוע אותם במקרה של התחכמות. עם זאת, יש לזכור שגם חוק חברות כוח אדם כלל סעיף דומה, אך הוא לא מנע התחכמויות כאלה.

‏‏ההסכם במגזר הפרטי כולל סעיף נוסף, ולפיו עובדי קבלן המועסקים בתחומים המוגדרים "ליבת העסק" ועובדים "כתף אל כתף" עם מועסקים מן המניין, בתפקיד זהה, כמו עובדי ייצור בתעשייה, ייקלטו גם הם כעובדים מן המניין. למעשה, הדבר מחויב כבר היום לפי חוק חברות כוח אדם, אולם הפעם ההסכם כולל ועדת מעקב שתבחן את היישום שלו ותנסה למנוע התחכמויות שונות מצד המעסיקים. עוד קובע ההסכם כי תנאיהם של יתר עובדי הקבלן שלא יעברו להעסקה ישירה יושוו לתנאיהם של העובדים הקרובים ביותר להם בתפקיד.

‎שכר עם אופק

‎ההסכם במגזר הציבורי שונה מזה שהושג במגזר הפרטי, בעיקר בשל התעקשות המדינה שלא לקלוט מסה של עובדי קבלן ובמיוחד עובדי ניקיון. במרכז ההסכם סעיף שלפיו ישופרו תנאיהם של עובדי הניקיון והאבטחה: שכרם יעמוד על 4,500 שקל בחודש לפחות, ולראשונה בהיסטוריה הוא יוצמד להסכמי השכר במגזר הציבורי. המשמעות היא שבכל פעם שעובדי המגזר הציבורי יקבלו תוספות שכר מתוקף ההסכמים שנחתמים זה 3-4 שנים, יקבלו עובדי הניקיון והשמירה במגזר הציבורי תוספות דומות.

למעשה, עובדים אלה ייהנו כבר מהפעימות הנותרות שהמדינה צפויה לשלם לעובדי המגזר הציבורי מתוקף ההסכם הקודם: 2.25% בינואר 2013 ועוד 1% נוסף ביולי 2013. זאת הפעם הראשונה שעובדי קבלן זוכים לאופק כלשהו מבחינת תנאי השכר. עובדי הניקיון והאבטחה יקבלו גם חלק מהתנאים הסוציאליים של יתר עובדי המגזר הציבורי, כמו קרן השתלמות ופנסיה מקיפה ומיטיבה מהיום הראשון לעבודה. כך גם בנוגע למתנות לחג, תשלום מוגדל בגין ימי הבראה וסבסוד ארוחות.

המדינה הסכימה לקלוט חלק קטן מאוד מעובדי הקבלן בשירות המדינה: לפי ההסכם, ייקלטו עובדים המועסקים "כתף אל כתף" בדומה לעיקרון שנקבע במגזר הפרטי, וכן את עובדי הניקיון בביה"ח תל השומר וב-15 הוסטלים לבעלי מוגבלויות, כחלק ממה שהוגדר כ"פיילוט".

עוד הישג חשוב נוגע לתוספת של 100 פקחי עבודה למשרד התמ"ת. למעשה, מדובר בהכפלה של מספר הפקחים המועסקים במשרד ואחראים לאכיפת חוקי העבודה במשק. תוספת הפקחים נידונה כבר יותר משנה, אולם המאבק הוא שהאיץ את הסיכומים בעניין.