מדריך למעסיק המתחכם

לפניכם תמלול שיחה בין כותב שורות אלה למנהל במקום עבודה בינוני מהמגזר הפרטי

לפניכם תמלול שיחה שהתקיימה השבוע בין כותב שורות אלה למנהל במקום עבודה בסדר גודל בינוני מהמגזר הפרטי, המעסיק כ-300 עובדים:

"תגיד לי, זה לא כולל גם אותנו העניין הזה שצריך לקלוט את עובדי הניקיון, נכון?" כן, השבתי, זה כולל גם אתכם, את כל המעסיקים במגזר הפרטי מרגע שייחתם צו הרחבה להסכם שגובש.

"אז אני אמור להיות המעסיק של עובדות הניקיון?". כן, לפחות של חלקן. רק אלה שעובדות לפחות 90% משרה, ולפחות 9 חודשים מרגע שייחתם צו ההרחבה. "רגע, רגע, ומי ישלם להן?" הוא הפתיע. מה זאת אומרת? אתה תשלם, אתה המעסיק.

"ומה יהיה עם הקבלן?" הוא נשמע מוטרד. הקבלן ימשיך לספק לך שירותים עבור השעות שאתה צריך בהן תגבור, או כדי להחליף עובדת בחופשה, הסברתי. אחרי דממה קצרה, אמר המנהל: "האמת? לי אין בעיה עם זה. מבחינתי זה בסדר גמור".

אז הוא הוסיף את שורת המחץ, שמתמצתת את הבעייתיות בהסכם שנחתם: "אבל אני כבר רואה איך הולכים לעשות פה טריקים".

המנהל הנחמד הזה, שכמוהו יש עוד רבים וטובים שמתכוונים לכבד את כוונת המשורר בהסכם ולקלוט את העובדים הרלוונטיים, יודע על מה הוא מדבר. הרי "הבה נתחכמה לו" זה פסוק שכתוב בספר שמות ומתייחס לבני ישראל (העבדים) שהתגוררו במצריים, כעם יישמנו אותו בגלות והוא אומץ כשיטה בשוק העבודה של מדינת ישראל החדשה.

לכל חוק יש פרצה בחוק, והפרצה - אתם יודעים למי היא קוראת.

רציתם קביעות? קבלו ניידות

אז איך הטריקים יעבדו? פשוט מאוד: בימים הקרובים מאות מעסיקים מהמגזר הפרטי צפויים להזמין לפתע את קבלן הניקיון שלהם לכוס קפה. כיוון שתשעת החודשים שהוגדרו כתקופת זמניות לפני קליטת עובד הניקיון נספרים רק לאחר שייחתם צו הרחבה, יבקשו המעסיקים באותה שיחה ידידותית שהקבלן ידאג "לנייד" את העובדים הרלוונטיים לפני שהמועד המחייב יגיע.

ככה עובדת ניקיון שעבדה בבנק פתאום תמצא את עצמה מנקה משרדים של חברת ביטוח, והעובדת בחברת הביטוח תמצא את עצמה במקום אחר לגמרי. רצו קביעות, קיבלו ניידות.

הטריק הנוסף: הפחתת אחוזי המשרה. ההסכם החדש קובע כי קליטת עובד הניקיון תיעשה רק אם הוא מועסק ב-90% משרה לפחות, ולכן זה הזמן להודיע על "רפורמה" בשיטת הניקיון במשרד, שתכליתה שתיים-שלוש משמרות על ידי עובדים במשרה חלקית. תנוח דעתכם: הקבלנים יזמינו את עצמם לקפה ויציעו את הרפורמה הזאת אפילו קודם.

בשורה התחתונה: הסעיף המדובר לא מחייב קליטה של עובדי ניקיון, אלא פונה לטוב לבם של המעסיקים וקורא להם לקלוט אותם. למעשה, זהו סעיף וולונטרי. ההסכם כולל אמנם סעיף שמחייב את המעסיקים לנהוג ב"תום לב" כך שאפשר יהיה לתבוע מעסיק שהפחית אחוזי משרה לעובדת שהועסקה במשרה מלאה כמה שנים, אך ספק אם תביעות כאלה יעזרו.

יחימוביץ', לפיד והמחאה הבאה

אחרי שהרסנו קצת את החגיגה, צריך לומר בשם ההגינות: ההסתדרות רשמה אתמול (ה')הישג בלתי מבוטל במאבק למען עובדי הקבלן. מי שרוצה מהפכה בשוק העבודה, שידאג קודם ששלי יחימוביץ' תהיה ראש ממשלה, שיאיר לפיד לא יגנוב יותר מדי מנדטים בזכות משפטי מחץ בפייסבוק ושהמחאה החברתית הבאה תעסוק פחות במחירים ויותר באנשים.

בפלטפורמה הפוליטית הנוכחית, כשהאיש שיושב בראשות הממשלה הוא האיש שהמציא את האנלוגיה של האדם הרזה (המגזר הפרטי) שסוחב את המגזר השמן והשבע (המגזר הציבורי), לא ניתן לצפות להישגים גדולים יותר.

במבחן התוצאה, ההסתדרות הצליחה להניע מהלך שיביא בסופו של דבר לקליטתם של כמה עשרות אלפי עובדי קבלן, בצד כ-200 אלף עובדי קבלן שיזכו לראשונה בתוספות שכר והטבות שונות. זו לא מהפכה, אלא צעד אחד חשוב בכיוון הנכון. הצעדים המשמעותיים יותר יכולים להיעשות רק בזירה הפוליטית ובאמצעות לחץ ציבורי.