טרם אושרה חבילת הסיוע ליוון: "אין יישום - אין תשלום"

בפגישת שרי האוצר של גוש האירו אמש הוחלט כי על הפרלמנט היווני לאשרר את הרפורמות ביום ראשון, וכי יש צורך בקיצוצים של עוד 325 מיליון אירו עד יום רביעי - טרם תנתן חבילת הסיוע

ממשלת יוון כבר חשבה שהצליחה, אולם שרי האוצר של אירופה ציננו את האווירה: לאחר שמנהיגי יוון הגיעו אתמול (ה') להסכמה מלאה על הרחבה לתוכנית הצנע והרפורמות, שרי האוצר של גוש האירו אמרו כי דרושים עוד צעדים וחותמת סופית של הפרלמנט היווני, לפני שתאושר חבילת הסיוע.

אמש השתתף שר האוצר של יוון, אוונגלוס וניזלוס, בפגישת שרי האוצר בבריסל, רק כדי לשמוע את הודעתם המאכזבת של שרי האוצר: אתונה חייבת להוכיח את עצמה קודם, רק אחר כך תנתן חבילת הסיוע. או במילותיו של ז'אן-קלוד יונקר, ראש ממשלת לוקסמבורג: "בלי יישום - אין תשלום".

אז מה התנאים? יונקר אמר כי על הפרלמנט היווני לאשרר את ההסכם ביום ראשון, וכי יש צורך בקיצוצים של עוד 325 מיליון אירו עד יום רביעי, כאשר לאחר מכן ייפגשו פעם נוספת שרי האוצר. התנאי השלישי, אמר יונקר לאחר הפגישה, הוא "הבטחה של מנהיגי הקואליציה ביוון כי התוכנית תיושם. אלה היסודות שיש לקבוע לפני שנוכל לקבל החלטות".

ממשלת יוון צפויה להחיל תוכנית צנע נוספת - הכוללת קיצוצים והפרטות בהיקף של 3.3 מיליארד אירו (4.4 מיליארד דולר) בשנת 2012, במטרה לסייע לאיזון התקציב היווני. "אנחנו נמצאים כעת בשלב המכריע במשא ומתן עם הטרויקה על חבילת החיולץ השניה", אמר וניזלוס לפני הפגישה. "הגענו להסכמה חלקית גם מול הנושים הפרטיים שלנו וכעת אנחנו שואפים לאשר את הרפורמות בפרלמנט".