ראש ממשלת יוון מזהיר: "חדלות פירעון תשבית את כל המשק"

(עדכון): לוקאס פפדמוס: "השרים שלא תומכים בהעמקת תוכנית הצנע צריכים להתפטר" ■ הפגנות מחאה ברחובות: המשטרה ריססה גז מדמיע על המפגינים רעולי פנים שיידו בקבוקי תבערה ■ חבר בקואליציה: "הכבוד היווני נשדד"

ראש ממשלת יוון לוקאס פפדמוס הודיע היום לחברי ממשלתו כי הם חייבים לתמוך בהעמקת תוכנית הצנע כפי שדורשים נציגי האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית, ובכך למנוע את נפילתה של יוון. פפדמוס חידד את המסר לחברי ממשלתו והודיע להם כי אם אין בכוונתם לתמוך בתוכנית הצנע עליהם להתפטר.

ההצבעה בפרלמנט היווני צפויה לצאת לפועל ביום ראשון ופפדמוס מכין את הקרקע לקראת תמיכה מלאה בהעמקת תוכנית הצנע, "כישלון בהבטחת חבילת החילוץ מאיימת על 11 מיליון יוונים עם חדלות פירעון שתעצור את תשלומי השכר והפנסיה, תשבית את בתי הספר, בתי החולים ואת המשק בכלל", אמר.

פפדמוס נשא דברים לאחר ש-5 שרים התפטרו בתוך שעתיים ועל רקע ההפגנות הקשות במדינה היום בהן השוטרים מתעמתים עם מפגינים אלימים.

סיר הלחץ ביוון השתחרר: הפגנות אלימות

הפגנות מחאה ברחובות ביוון והתפרצות של זעם ציבורי על רקע דרישת האיחוד האירופי להגדיל את הרפורמות ואת תוכנית הצנע. בתוך כך, סגן שר החוץ היווני הודיע היום על התפטרותו על רקע הדרישה לתוכנית צנע נוספת, כך מדווחת הטלוויזיה ביוון. בפרלמנט היווני צפויה להתקיים הצבעה על תוכנית הצנע.

המשטרה ריססה גז מדמיע על המפגינים רעולי פנים שיידו בקבוקי תבערה ואבנים ברחובות אתונה, בתחילתה של שביתה כללית בת 48 שעות כנגד הקיצוצים בשכר העובדים. איגוד עובדי המשטרה הגדול ביוון איים להוציא צווי מעצר לבכירי קרן המטבע הבינ"ל (IMF) והאיחוד האירופי, כך על פי דיווח "רויטרס".

בעיתון יומי ביוון נראתה היום דמותה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל במדי קצין נאצי עם צלב קרס. "גרמניה מקבלת החלטות באירופה כיוון שיש לה ארנק שמן ועם הארנק השמן הזה היא שולטת בחיי המדינות האירופיות", אמר חבר במפלגת הקואליציה LAOS. עוד הוסיף כי לא יצביע בעד התוכנית ביום ראשון הקרוב, "הכבוד של היוונים נשדד, היינו מושפלים, לא אוכל לשאת זאת עוד לא משנה עד כמה אני רעב", אמר.

שר האוצר היווני, אוונגלוס וניזלוס, דוחק בראשי המפלגות ביוון להסכים על התנאים לחילוץ המדינה ממשבר החוב החמור בו היא נמצאת, ומזהיר כי אם לא ייעשה כן - תפתח הדלת ליציאתה של יוון מגוש האירו.

נזכיר, שרי האוצר של גוש האירו סרבו לאשר אמש בפגישתם בבריסל את חבילת החילוץ ליוון, על סך 130 מיליארד אירו, שכן הממשלה היוונית לא עמדה ביעדי הצנע ומנהיגי המפלגות ביוון לא נתנו הבטחה כי ימשיכו במדיניות הרפורמות גם לאחר הבחירות במדינה, שאמורות להתקיים באפריל.

וניזלוס אמר כי עד יום ראשון אמור הפרלמנט במדינה להצביע על צעדי הצנע והרפורמות, אותן חייבת יוון להעביר כדי לקבל את חבילת הסיוע לה היא כה זקוקה. אם לא תקבל אותה, היא עלולה להכריז בקרוב מאוד על חדלות פרעון, מה שעשוי להכניס את גוש האירו כולו לסחרור. שרי האוצר של גוש האירו צפויים להתכנס שוב ב-15 בפברואר.