הסתיימה השביתה הכללית במשק: ההסתדרות תוכל להיאבק על קליטת עובדי קבלן ללא שקט תעשייתי

(עדכון) - שטייניץ: "אנו עושים היום תיקון היסטורי; מגיע קרדיט לעיני" ■ מדובר בניצחון להסתדרות, שעמדה על הדרישה כי שקט תעשייתי יחול רק על דרישות שכר ■ המסחר בבורסה נפתח בעיכוב - וייסגר בשעה 17:00

ההסתדרות הכללית ומשרד האוצר הודיעו הבוקר (א') על סיומה של השביתה הכללית במשק בעניין עובדי הקבלן, כשעתיים וחצי לאחר שנכנסה אל יומה הרביעי. ההסתדרות רושמת ניצחון על משרד האוצר לאחר שלא התקבלה דרישתו להכניס להסכם סעיף בדבר "שקט תעשייתי", שיימנע מההסתדרות ומהוועדים השונים במגזר הציבורי לדרוש במשך ארבע שנים את קליטתם של עובדי הקבלן והעברתם להעסקה ישירה.

בסופו של דבר התקבל העיקרון של ההסתדרות, שלפיו שקט תעשייתי יכול לחול רק על דרישות שכר, וזאת לתקופה של שלוש שנים. יו"ר ההסתדרות עופר עיני הבהיר כבר ביום שישי האחרון כי "המאבק על קליטת עובדי הקבלן לא הסתיים, הוא רק התחיל".

גם המחלוקת הנוספת שעלתה ביום חמישי בבוקר, הנוגעת למה שמכונה "עובדים כתף אל כתף", הגיעה לכדי פתרון: הצדדים הסכימו כי במקרה של עובדי קבלן שלא יוכרו כעובדים "כתף אל כתף" לאחר בחינת מעמדם על ידי ועדה פריטטית, לא ניתן יהיה להעסיק במקומם עובדי קבלן אחרים אם אלה יפוטרו.

המשמעות היא שההסתדרות והמדינה ימנעו את שיטת הדלת המסתובבת, במסגרתה מפטרים עובדי כוח אדם כל תשעה חודשים ומעסיקים אחרים במקומם כדי למנוע את העברתם להעסקה ישירה. שתי המחלוקות האלה "צצו" ביום חמישי בבוקר, לאחר שהצדדים כבר עמדו לחתום על ההסכם ולכנס מסיבת עיתונאים חגיגית. בסופו של דבר הפתרון הושג לאחר מו"מ מרתוני שהתקיים כל הלילה בין יו"ר ההסתדרות עופר עיני לשר האוצר יובל שטייניץ.

גם במשרד האוצר יכולים לדבר על הישג הבוקר: בסופו של יום, המשרד עמד בתוקף על עקרונותיו בעניין מניעת קליטתם של מרבית עובדי הקבלן במגזר הציבורי, כאשר העיקרון של "שיפור תנאים במקום קליטה" התקבל במובנים רבים. העובדים "כתף אל כתף" הם ממילא עובדי כוח אדם שאמורים היו לעבור להעסקה ישירה אחרי 9 חודשים עוד לפי חוק חברות כוח אדם שעבר בכנסת לפני כמה שנים.

על פי ההסכם, עובדי הניקיון והשמירה במגזר הציבורי יזכו לשכר של 4,500 שקל ברוטו, ובפעם הראשונה הם יוצמדו לתוספות השכר הניתנות לכלל עובדי המגזר הציבורי. מדובר בשיפור תנאים משמעותי יותר מזה שהציעה המדינה, הצעה שכללה תוספת של כ-25% על פני מספר שנים אך ללא הצמדה להסכמי השכר במגזר הציבורי. שיפור תנאיהם יכלול גם קרן השתלמות וקרן פנסיה עם הפרשות מוגדלות כבר מהיום הראשון לעבודה.

באשר למגזר הפרטי, ההסתדרות והמעסיקים הפרטיים גיבשו הסכם נפרד הכולל לא רק קליטה של עובדי "כתף אל כתף", אלא גם קליטה של עובדי ניקיון כעובדים מן המניין, כל עוד הם מועסקים ב-90% משרה לפחות וצברו 9 חודשי העסקה. כמו כן, נקבע כי יתר עובדי הקבלן, למשל עובדי שמירה, יזכו להשוואת תנאים לעובדים המקבילים להם ביותר במקום העבודה - כאשר ברירת המחדל היא השוואה לבעל המשכורת הנמוכה ביותר המועסק מן המניין.

יצוין כי העובדים השובתים הונחו לחזור אל העבודה בהקדם האפשרי. רכבת ישראל, נמלי הים והאוויר כבר חזרו לעבודה סדירה.