מיטב: "מרבית הסיכונים של יוון כבר מגולמים בשווקים"

יום דרמטי ביוון: הפרלמנט היווני צפי להצביע היום על תוכנית הצנע רחבה הכוללת רפורמות וקיצוצים נוספים ■ מיטב: "למרות האירועים, ההשפעה של יוון על מגמת המסחר בעולם תהיה מוגבלת"

יום דרמטי היום (א') ביוון, הפרלמנט היווני צפי להצביע היום על תוכנית הצנע הרחבה, כתנאי לקבלת חבילת החילוץ של האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית. ראש ממשלת יוון לוקאס פפדמוס הזהיר מפני נפילתה של יוון לחדלות פירעון והאיץ בשרים המתנגדים לאשר את תוכנית הצנע לתמוך בקיצוצים והרפורמות. שרי האירו צפויים להתכנס ביום רביעי הקרוב בכדי לאשר את הסיוע הנוסף ליוון. לכן הפרלמנט היווני חייב לאשר צעדים אלו במהרה.

"כל עוד לא יעברו המדינות במיוחד יוון למגמת צמיחה יהיה קשה מאוד לראות את השקט חוזר לרחובות אתונה", מציינים בבית ההשקעות מיטב. "אין ספק כי יוון העלתה את רמת הסיכון בשווקים בימים האחרונים, אך להערכתנו יהיה זה אירוע חולף הואיל ומרבית הסיכונים של יוון כבר מגולמים בשווקים", מציינים במיטב.

למרות האירועים ביוון, כלכלני מיטב מעריכים כי ההשפעה של יוון על מגמת המסחר בעולם תהיה מוגבלת, "העובדה כי מדדי התנודתיות הם נמוכים, יאפשרו לצלוח את האירועים", ציינו. במיטב ממשיכים לשמור על גישה חיובית ביחס לשוק המניות ובראשם לשווקים המתעוררים ולשוק המניות אמריקני.

השבוע שבתו, למשך 48 שעות, האיגודים המקצועיים ביוון והמשטרה באתונה נאלצה להשתמש בגז מדמיע בכדי לפזר את המפגינים הזועמים על תוכנית הצנע החדשה.

בהקשר זה מציינים במיטב כי מצבה של יוון הוא קשה מנשוא, הסביבה המאקרו כלכלית הולכת ומחריפה מדחי אל דחי. בשבוע שחלף פורסם כי שיעור האבטלה עלה בחודש דצמבר 2011 לכדי 20.9%, בהמשך ל-18.2% בנובמבר (עלייה של 2.7% בחודש בודד). בנוסף, הייצור התעשייתי ממשיך להתכווץ - במהלך 2011 פחת הייצור התעשייתי ב-11.3%. למעשה, מאז משבר 2008 הוא לא השתקם והוא נמצא ברמה הנמוכה ב-30% מאשר הייתה בראשית 2007.