מחוז בארה"ב נרתע מברית עם בית-שמש בגלל החרדים

מחוז מונטגומרי, ליד וושינגטון הבירה, שבו חיים פקידי ממשל רבים, עמד לחתום על ברית ערים תאומות עם בית-שמש, אך החליט "לדחותה" בגלל האשמות על הפרות של זכויות האדם בעיר

מחוז מונטגומרי במדינת מרילנד, אגד ערים שצמוד לוושינגטון הבירה ושבו חיים פקידי ממשל רבים (וגם רוב עובדי שגרירות ישראל בוושינגטון), החליט "לדחות" כריתת ברית ערים תאומות עם בית-שמש בגלל האשמות על הפרות של זכויות האדם בעיר.

בית-שמש מקיימת קשרים כלכליים ותרבותיים הדוקים עם יהודים וארגונים יהודיים במחוז מונטגומרי מזה שנים רבות. ב-2007 ביקר ראש המחוז (מקביל לראש עיר), אייזיאה לגט, בית-שמש ואז החלו השיחות בין שתי הרשויות על כריתת ברית ערים תאומות. אך בעקבות התפרעויות החרדים בבית-שמש בחודשים שחלפו, שעשו כותרות גדולות בתקשורת האמריקנית, החליט המחוז לחפש ערים אחרות שעימן יוכל לקשור ברית אחווה. העיר ההיסטורית גונדאר, באתיופיה, היא מועמדת מרכזית. הידיעה פורסמה בראשונה בעיתון "וושינגטון פוסט".

בריתות ערים תאומות מעודדות שת"פ בין רשויות מוניציפליות באמצעות ביקורי חילופין של משלחות פקידים, אנשי כלכלה ופעילים אחרים והעמקת הקשרים ביניהן בתחומי חינוך, כלכלה, תרבות ורווחה. העיר הראשונה שעמה כרת מחוז מונטגומרי ברית ערים תאומות היא מוראזאן באל-סאלוואדור. בית-שמש עמדה להיות השניה.

ההחלטה לדחות את חתימת ההסכם עם בית-שמש התקבלה בעקבות קמפיין של פעילים לזכויות האדם במחוז מונטגומרי, שנחשב מעוז ליברלי. אחת מהפעילים, סוזן קרין, אמרה ל"פוסט", כי לבית-שמש יש בעיה עקבית עם הדרה ועם פשעי משטמה. לדבריה, היא דיווחה לרשויות המחוז על מה שמתרחש בבית-שמש מאז 2009, אבל באוקטובר אמרו לה הרשויות במחוז שהברית עם היא "עסקה מוגמרת".

לא כך, טוען ברוס אדמס, חבר בארגון של המחוז שאחראי על קשרי ערים תאומות. "בדצמבר אירעו דברים מסוימים (בבית-שמש) שעוררו חששות" ועל רקע זה הוחלט לדחות את החתימה. הארגון החליט לקיים שימועים פומביים במחוז על הברית המוצעת עם בית-שמש.

הפדרציה היהודית של וושינגטון רבתי, שיושבת ברוקוויל, בירת המחוז, דחפה לכריתת הברית עם בית-שמש אך עתה היא מברכת על הדחיה.

מהפדרציה היהודית נמסר בתגובה: "לא זו בלבד שלא 'ברכנו על הדחייה' בחתימת ברית הערים תאומות, כמיוחס לנו בכתבה, אלא שהנהגת הפדרציה פעלה ופועלת ללא לאות לקדם ברית ערים תאומות עם האזור. בין השאר, הבענו את תמיכתנו בברית זו בשימוע ציבורי שקיימה ועדת הערים התאומות של מחוז מונטגומרי ב-13 במארס 2012, וכן במאמרים ובמכתבים למערכת ה'וושינגטון פוסט'. מחוז מונטגומרי טרם קבל החלטה כלשהי בנושא. התמיכה שלנו אינה מוגבלת לקידום ברית הערים התאומות, אלא אנחנו גם עומדים לצד תושבי בית שמש - מטה יהודה הפועלים למען דו-שיח וסובלנות באזור. זוהי עמדתנו הרשמית בנושא. במשך 15 שנה פעלה הפדרציה היהודית של וושינגטון יחד עם הסוכנות היהודית לבנייה של קשרים הדוקים עם תושבי מטה יהודה ובית שמש. אנו מצטרפים לראש עיריית בית שמש משה אבוטבול בגינוי חריף של מעשיהם של קיצונים. אנו נמשיך לעבוד עם אנשים בעלי רצון טוב למען אזור זה, ששמור לו מקום מיוחד בליבנו".