לקוחות מתלוננים: אל-על ייקרה את מחירי הטיסות לבודפשט

מאז קריסת חברת מאלב ההונגרית מדווחים סוכני נסיעות על מחירים "לא שפויים" ■ אל-על: "לא חל שינוי במחיר, המקומות הזולים פשוט אזלו"

אם אל-על מנצלת את קריסתה של חברת התעופה ההונגרית מאלב לגריפת רווח נוסף מלקוחותיה? לקוחות המורגלים בנסיעה בקו מדווחים כי מאז פשטה מאלב את הרגל, זינקו מחירי כרטיסי הטיסה במאות דולרים.

באל-על מסבירים כי המחיר לא השתנה - והכרטיסים המוזלים אזלו, כך שלנוסעים מוצעת היום רק האלטרנטיבה היקרה. כזכור, החברה ההונגרית מאלב נקלעה לחובות של כ-270 מיליון דולר והודיעה בתחילת החודש על פשיטת-רגל.

למעשה, אל-על נותרה כרגע חברת התעופה היחידה שמציעה כרטיסים לטיסות סדירות בקו תל-אביב-בודפשט. כיום נעים מחירי כרטיסים בקו בין 408 דולר לכרטיסים במחלקות המוזלות ועד 648 דולר לכרטיסים היקרים, בקפיצות של 60 דולר במחיר על-פי מחלקה. אלא שהמחיר הזה מוצג רק על הנייר: בפועל, ללקוח שיפנה לסוכן או לחברה ויתעניין ברכישת כרטיס יוצעו כרטיסים יקרים בלבד.

"כבר בימים שלפני נפילתה של המתחרה נעלמו פתאום כל הכרטיסים המוזלים", טוענת בפני "גלובס" סוכנת ותיקה בענף. "נראה שמדובר במהלך מכוון עוד לפני שהלקוחות הגיבו".

מחיר כרטיס רגיל של מאלב נע לרוב מ-400 דולר ומעלה, בהתאם לעונה. בעת מבצעים ירדו המחירים: כך בחודש שעבר הציעה החברה כרטיס במחלקת תיירות במחיר 375 דולר, וכרטיס שני במבצע במחיר 255 דולר. לסטודנטים הנעים תדירות על הקו הוצעה בסוף 2011 כרטיסייה של 3 טיסות ב-390 דולר בלבד.

"אין ספק שאל-על העלתה מחירים בצורה גורפת", מוסיף גורם באחת מסוכנויות הנסיעות המובילות. "המדיניות הזו התחילה עוד לפני שמאלב קרסה, ולאחר שיצאה מהתמונה תוקנו המחירים שוב. המחירים היום בקו הזה לא שפויים, והצרכן צריך לזכור שעדיין קיימת אלטרנטיבה של צ'ארטר - שהיא אולי נוחה פחות, אבל זולה הרבה יותר".

"בודפשט", מציינים בענף, "מפתיעה לטובה בתקופה האחרונה - היעד נהנה מעדנה מחודשת. נרשמת התעוררות של ביקושים לעיר הזו, ואין לנו הסבר אמיתי למה. יכול להיות שיעדים שירדו מהפרק כמו טורקיה מעלים על המפה יעדים קלאסיים אחרים. בבודפשט לא הייתה עד כה השתוללות של טיסות כמו לברצלונה ולברלין - יש פחות תחרות והרבה יותר רווח למפעילים".

יש לציין כי לאורך התקופה האחרונה מתבלטת אל-על במדיניות הקשחת מחירים ועלייה בתעריפי הטיסות לא רק בקו המדובר. "רואים את זה בכל היעדים", אומר הגורם, "זה קו מדיניות מאוד ברור שלהם בנושא, ככל הנראה מדובר באסטרטגיה המגיעה אחרי שנים של הפסדים".

עליות נוספות ייכנסו לתוקף כבר החודש: היום (ב') הודיעה החברה כי בשל ההשפעות הגיאו-פוליטיות שגרמו לעליה במחיר הנפט הגולמי, היא נאלצת לעדכן ולהעלות את מחירי כרטיסי הטיסה החל מ-20 בפברואר.

אל-על: "לא חל שינוי במחירון"

באל-על מתעקשים ואומרים כי לא בוצעו שינויים במחירון הכרטיסים להונגריה במהלך החודש האחרון. עם זאת, בחברה לא מכחישים כי כרטיסים מוזלים אינם בנמצא - ומסבירים זאת בביקוש הגובר לקו על רקע צמצום ההיצע - כאשר "מחלקות מסוימות שלפני חודש היו פתוחות למכירה סגורות היום בשל הביקושים לטיסות".

תגובת אל-על: "עקב הביקוש הרב לכרטיסי טיסה לבודפשט בעקבות הפסקת פעילותה של מאלב, אזלו הכרטיסים בתעריפים הזולים לשבועיים הקרובים. אל-על פועלת להגדיל קיבולת לבודפשט, כך שזמינות הכרטיסים תהיה גדולה יותר".

מחירי כרטיסים לבודפשט
 מחירי כרטיסים לבודפשט