הפועלים: ההיצע וקשיי המימון יביאו לירידות מתונות בנדל"ן

"שוק המניות המקומי מגלם כיום פוטנציאל אטרקטיבי להשקעה בראייה ארוכת טווח. אנו ממליצים להגדיל את הרכיב המנייתי בתיקי ההשקעות באופן מדוד והדרגתי"

"סביבת הצמיחה של המשק הישראלי הואטה לקצב של כ-2.5%. קיימים מספר גורמי סיכון מקומיים וגלובליים שעשויים להביא לירידה נוספת בקצב הצמיחה, אך כל עוד אלו לא מתממשים, אנו סבורים כי זה יהיה קצב הצמיחה בחודשים הקרובים". כך כותבים כלכלני בנק הפועלים בסקירתם החודשית על השווקים והכלכלה בארץ ובעולם.

סביר להניח שבהחלטות הריבית הקרובות האינפלציה לא צפויה להיות שיקול דומיננטי, ואלו כנראה ימשיכו להיות מושפעות בעיקר מהצמיחה, שוק הדיור ומצב שוק האשראי. בפועלים מעריכים כי הריבית תרד פעם נוספת לרמה של 2.25% בחודשים הקרובים.

בנוגע לשוק הנדל"ן המתקרר מציינים בפועלים כי היצע הדירות הלא מכורות נמצא במגמת עלייה וסקר מחירי הדירות של הלמ"ס מצביע על ירידות מחירים מתונות של 1.5% בשלושת חודשי הסקר האחרונים. "אנו מעריכים כי העלייה בהיצע הדירות לצד קשיי המימון בענף יביאו להמשך ירידות מחירים מתונות".

על המצב בבורסה המקומית אומרים בפועלים כי "שוק המניות המקומי מגלם כיום פוטנציאל אטרקטיבי להשקעה בראייה ארוכת טווח. אנו ממליצים להגדיל את הרכיב המנייתי בתיקי ההשקעות באופן מדוד והדרגתי, תוך ניצול רמות המחירים הנמוכות, אליהן הגיעו שעריהן של מניות רבות. בטווח הקצר, סביר להניח שיימשכו התנודתיות ואי-הוודאות הגבוהה".

חשוב להתמקד ברכיבים דפנסיביים בטווח הקצר

לגבי הכלכלה העולמית מציינים בפועלים כי הזרמת הנזילות של הבנק המרכזי האירופי, אישור תוכנית הצנע ביוון, ואמירות מנהיגי מדינות אירופה, שמפגינות נכונות גבוהה לעשות ככל שיידרש על מנת לשמור על גוש האירו, הפיגו במעט את החששות בשווקים. עם זאת, יש לזכור שהדרך לפתרון המשבר עדיין ארוכה. המיתון באירופה מעמיק, חוסר האמון בין מנהיגי אירופה לממשלת יוון גדל, וחומות האש עדיין אינן גבוהות מספיק על מנת לאפשר מחזור חוב למדינות במשבר בתנאים סבירים.

שנת 2012 החלה עם פרסום נתונים טובים יחסית של המשק האמריקני. בשונה משנת 2010 ההאצה בפעילות הכלכלית מלווה הפעם גם בהתאוששות שוק העבודה. בהינתן סיכונים לא מבוטלים שעדיין מעיבים על הסביבה הכלכלית הגלובלית, לא מן הנמנע כי רמת התנודתיות בשוקי המניות העולמיים תיוותר גבוהה. "אנו שבים ומדגישים את חשיבות ההתמקדות ברכיבים דפנסיביים בטווח הקצר, תוך עדיפות לשוק המניות בארה"ב על פני אירופה".