ההבדל בין יוון לאיטליה - תמיכת העם ברפורמות וצעדי הצנע

אנליסט: "יש תמיכה בקרב העם האיטלקי בכאב לזמן קצר בתמורה לרווח לטווח ארוך" ■ "השוק מבין שאיטליה הולכת לאזן את התקציב שלה ולהוריד את החוב, וזה צעד חיובי"

בשעה שאיטליה מעוררת דאגה באירופה, ומעלה חשש כי היא עשויה להדרדר למצב דומה לזה בו נמצאת כיום יוון, טען בשבוע שעבר ראש ממשלת איטליה, מריו מונטי, כי כלכלת המדינה חזקה מיוון ושתי המדינות אינן נמצאות באותו המצב כלל.

תימוכין לדבריו של מונטי ניתן לקבל מהתשואות על האג"ח האיטלקיות, שירדו בחודשים האחרונים - ירידה המסמנת בטחון מסויים של משקיעים בכלכלת המדינה. זאת, בעיקר עקב ההלוואות שסיפק הבנק המרכזי האירופי לבנקים ביבשת, ובין היתר לבנקים איטלקיים.

אנליסטים טוענים כי עיקר ההבדל בין שתי המדינות טמון בפופולריות של הרפורמות המתבצעות במדינות. זאת, כאשר בעוד ביוון העם זועם על צעדי הצנע שהעבירה ממשלתו של לוקאס פפדמוס ויוצא להפגנות ועיצומים רחבים במשק, באיטליה מתקבלים הצעדים בהבנה רבה יותר על ידי העם. "יש תמיכה בקרב העם בכאב לזמן קצר בתמורה לרווח לטווח ארוך", אמר היום (ב') מרקו ואלי, אנליסט גוש האירו ב-UniCredit.

לפי אנליסט אחר, העם באיטליה מחויב לתוכניתה של הממשלה, אולם מחויבות זו עשויה להשתנות אם המדינה תכנס למצב של מיתון. אולם, ואלי טוען כי איטליה כבר נמצאת במיתון, וכלכלתה תחזור לצמוח במחצית השניה של השנה. ההשפעה הגדולה של צעדי הצנע, לפי ואלי, תהיה במחצית הראשונה של השנה. "השוק מבין שאיטליה הולכת לאזן את התקציב שלה ולהוריד את החוב, וזה צעד חיובי", אמר ואלי.