איזו מניה עדיפה לקנייה: בנק הפועלים או בנק אוף אמריקה?

הבנקים בישראל בולטים לטובה מול מקביליהם בארה"ב, אך עשויים להפתיע לרעה

במי עדיף להשקיע - בחברה מקומית או זרה? ומה הם השיקולים שיש לבחון בטרם קבלת החלטת השקעה שכזו? במסגרת טור זה נבקש לבחון מדי שבועיים חברות ישראליות בהשוואה לחברות זרות; נעמיד את היתרונות מול החסרונות של חברות דומות מאותו תחום, תוך התייחסות לנושאים מהותיים כגון תמחור, סיכון, רגולציה ענפית וניתוח מגמות בתעשייה.

היום נעמיד למבחן את ההשקעה בסקטור הבנקים. כאן נדרשת התייחסות לשני פרמטרים חשובים: יחס הון ליבה ושיעור הלוואות רעות מסך האשראי הבנקאי.

על פניהם, הבנקים הישראליים בולטים לטובה, כאשר שיעור ההלוואות הרעות שלהם הוא כמעט אפסי (0.07%), בעוד שאצל הבנקים האמריקניים ממוצע האשראי ה"רע" הוא 2.11% מסך האשראי. הבנקים הישראליים המתאפיינים במדיניות אשראי שמרנית (שלא נסדקה במהלך המשבר האחרון), עומדים כעת להערכתנו בפני נקודת שינוי מגמה לרעה, שיתבטא בהסדרים ופריסת תשלומים לקבוצות לווים גדולות. מנגד, הבנקים האמריקניים מתאוששים זו השנה השלישית ברציפות ממשבר אשראי שפגע קשות בשוק הנדל"ן, וייבש כמעט לחלוטין את האשראי המסחרי במשק האמריקני.

במצב זה, ניתן להעריך כי בעוד רוב סיכון האשראי בבנקים האמריקניים נמצא כבר בפועל במאזניהם, הרי שהבנקים המקומיים נמצאים בתמונת מראה שאינה מגלמת בפועל את הפוטנציאל השלילי במלואו.

בבחינת יחס הון הליבה, ניתן לראות את נחישות הפדרל ריזרב האמריקני, כשהון הליבה הממוצע של הבנקים שם עומד על 12.4% - מה שמצביע על איתנות פיננסית גבוהה. כך, שככל הנראה רוב הבנקים האמריקניים לא יצטרכו לגייס הון בהיקף משמעותי בקרוב.

לעומתם, הבנקים הישראליים מציגים יחס הון ליבה ממוצע של 8.8%, הרחק מתחת ליעד שקבע בנק ישראל ברמה של 11%. לנושא גיוס ההון של הבנקים הישראליים השפעות ישירות על כמות האשראי הפנוי, שיעור הדיבידנד העתידי וכמובן על שורת הרווח.

אם כך, גם בפרמטר זה מצטיירת תמונה דומה, בה סקטור הפיננסים בישראל מגיע מנקודה גבוהה של בטחון פיננסי ויחס רזרבה נמוך, בעוד הפיננסים בארה"ב מגיעים מנקודת שפל באשראי הבנקאי, וכפועל יוצא עם יחס רזרבה גבוה.

הפועלים מול בנק אוף אמריקה

במבחן פרטני, נעמיד את בנק הפועלים מול בנק אוף אמריקה, ונבדוק האם עדיף להשקיע בבנק השני בגודלו בישראל מבחינת שווי שוק, והגדול ביותר מבחינת הכנסות, או בבנק הגדול בארה"ב מבחינת הכנסות:

יחס הון ליבה: בנק אוף אמריקה מציג יחס של 12.4%, לאחר שלוש שנים רצופות (מ-2009) של גיוסי הון מאסיביים, שתרמו לעלייה ביחס הרזרבה של הבנק מרמה של 9.15% ועד לנוכחית. בדיקת התנהלותו העסקית של הבנק באותן שנים מצביעה על גידול ממוצע של כ-1% ביחס הון הליבה מדי שנה. באותן שלוש שנים הקפיא למעשה הבנק את כלל פעילות האשראי (נדל"ן, מסחרי, קמעונאי) במטרה להגדיל את הונו העצמי, מהלך שהתבטא בצניחה ברווחיות ובתשואה של 7.84% על ההון, מרמות שיא של מעל 16% בשנים שלפני המשבר.

בבנק הפועלים עומד יחס זה כיום על 9.07%.

טיב האשראי: שיעור ההלוואות הרעות מסך האשראי הבנקאי החל לנסוק בסוף 2007, הגיע לשיא במהלך 2009, ומאז נמצא בנסיגה מתונה אך קבועה. היום מציג בנק אוף אמריקה יחס הלוואות רעות של 2.22% - גבוה בהתייחס לממוצע הרב שנתי (קצת מעל 1%) אבל נמוך משמעותית מרמות השיא של כ-6%, וזאת נוכח חשיפתו הגבוהה של הבנק לסקטור הנדל"ן, בעקבות רכישת חברת המשכנתאות קאנטריוויד פייננשל.

לעומתו, מציג בנק הפועלים שיעור הלוואות רעות של 0.45% בלבד, יחס שכלל הבנקאות העולמית לא מתקרבת אליו, אך ספק אם נתון זה מגלם שיעורי דיפולט פוטנציאליים גבוהים יותר.

בשורה התחתונה: בעוד הבנקים הישראליים מציגים טיב אשראי גבוה מאוד, בשילוב עם יחס הון ליבה נמוך לעומת מקביליהם האמריקניים, להערכתנו יש יסוד להאמין כי פוטנציאל ההפתעות לרעה גבוה בשלב זה במשק הישראלי בהשוואה לבנקים בארה"ב. לכן, בהינתן מכלול הפרמטרים שלעיל, פרמיית הסיכון נכון להיום גבוהה יותר להערכתנו דווקא בבנקים הישראליים.

בנק אוף אמריקה או בנק הפועלים
 בנק אוף אמריקה או בנק הפועלים

*** הכותבים הינם מנכ"ל אקסלנס קרנות נאמנות ומנהל תחום חו"ל במחלקת ההשקעות באקסלנס קרנות נאמנות בע"מ. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים לכל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסים המוזכרים בכתבה