"ארה"ב תגיע לתקרת החוב שלה לפני הבחירות לנשיאות"

מעריכים כלכלנים החוששים כי ארה"ב לא תעמוד ב-16.4 טריליון דולר - תקרת החוב שהציבה לעצמה ■ מנגד, שר האוצר האמריקני מעריך כי ארה"ב תגיע לתקרת החוב רק בסוף השנה הפיסקאלית

שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר, אמר הערב (ה') במסגרת נאומו בוועדת התקציב של הסנאט, כי ארה"ב תגיע לתקרת החוב שלה רק בסוף 2012. "אנו לא מצפים להגיע לתקרת החוב אחרי סוף השנה הפיסקאלית (30 בספטמבר) אך לפני סיום השנה הקלנדרית" ואם לא יהיה כך,אז הדבר יעיד על בעייה במערכת האשראי שלנו", אמר גייתנר.

כלכלנים מציינים כי קיים חשש רב בשווקים הפיננסים, שארה"ב תגיע ל-16.4 טריליון דולר - תקרת החוב שהציבה לעצמה עוד לפני הבחירות לנשיאות שייערכו ב-6 לנובמבר, כאשר המתח בין הרפובליקנים לדמורטים יהיה בשיאו.

כזכור, בחודש שעבר תקרת החוב של ארה"ב עלתה ב-1.2 טריליון דולר, זאת לאחר שגם הקונגרס לא הביע את התנגדותו למהלך שכזה.

תקרת החוב של ארה"ב היא אחד מהנתונים הפיסקאליים החשובים בכלכלתה, והיא מורכבת למעשה מכל ההלוואות של הממשל הפדרלי ושל גופים ממשלתיים אחרים, כולל גם האג"ח שהנפיק משרד האוצר האמריקני.

בהמשך נאומו בפני ועדת התקציב, אמר גייתנר כי אין בכוונתו לתמוך בקיצוץ נוסף של הטבות המס גם בשנת 2013, זאת לאחר שלפני כחודש אובמה הציע תוכנית לקיצוץ הטבות המס המוענקות לבעלי הכנסה גבוהה.

הכוונה של אובמה היא לבטל את הטבות המס לזוגות המרוויחים יחדיו יותר מ-250 אלף דולר בשנה. על פי התחזיות, קיצוצי ההטבות עשויים להכניס לקופת המדינה כ-800 מיליארד דולר ב-10 שנים.

עם זאת, גורמי ממשל הדגישו כי התוכנית לא תכלול פגיעה בביטוח הלאומי. אובמה, שמודע לרוב הרפובליקני בבית הנבחרים, הציע את התוכנית למשא ומתן, כשחלק גדול מההצעות עשויות לקרוץ גם למפלגה היריבה. אך הרפובליקנים כבר הודיעו כי יתנגדו לתוכנית עוד בטרם קראו אותה לעומק או ידעו את פרטיה המלאים.