דגמים של מוקדי שיח עירוני יוצגו בפסגת הנדל"ן של "גלובס"

"גלובס" יזם עיצוב של מוקדי הידברות במרחב העירוני, עיריית ת"א ו"בצלאל" הרימו את הכפפה והפרויקטים הזוכים יוצגו בוועידת הנדל"ן של "גלובס" ■ לחץ כאן לדף המציג את הדגמים

כיצד ייראו מוקדי המפגש העירוניים של המחר? בעקבות המחאה החברתית, ניכר הצורך בתכנון חדשני של מוקדי שיח עירוניים, שישמשו נקודות מפגש במרחב הציבורי הפתוח, ויאפשרו התכנסות של קבוצות אנשים, מחוץ לחללים פרטיים או מסחריים. בעקבות יוזמה של "גלובס", בהובלת משה ליכטמן, ובתמיכת עיריית תל-אביב, התמודדו סטודנטים מהמחלקה לעיצוב תעשייתי ב"בצלאל" עם אתגר תכנוני ורעיוני, והציעו פרשנויות שונות למושג "מוקדי שיח עירוניים".

העבודות שפיתחו הסטודנטים במסגרת קורס מתקדם, בהנחיית המעצבים עידו ברונו וטל מור, יעמדו בתחרות נושאת פרסים, שתוצאותיה ייחשפו בוועידת הנדל"ן של "גלובס" שתיערך ב-5 במארס. בהליך השיפוט לקח חלק אדריכל העיר תל-אביב, יואב דוד. הפרויקט נעשה מתוך כוונה להביא לביצוע בשטח של אחת או יותר מההצעות הזוכות - שתהווה מודל פעיל למוקד שיח במרחב העירוני.

יש מקום ל"שיחות סלון"

המחאה החברתית של קיץ 2011 ביטאה לא רק את הפערים הכלכליים בחברה אלא גם את הצורך האנושי בסולידריות, אחווה והידברות. מושבות האוהלים שהתפרשו ברחבי הארץ בספונטניות, יצרו הזדמנויות מפגש ושיח לנציגי מגזרים שונים. אנשים מתחומי מקצוע שונים ומרקע משפחתי וחברתי מגוון מצאו לעצמם זמן, מוטיבציה ועניין משותף. העיסוק בשאלות שמעבר לתחום הפרטי הוא חלק מהתעוררות של קהילתיות מסוג חדש, רחבה ופתוחה, אורבנית ולא אינטימית.

אחת התופעות המרתקות שהתלוו לאירועי המחאה הייתה התהוות "סלונים" מאולתרים בשדרות ובמתחמי האוהלים. שובם של ההמונים למרחב הציבורי הפתוח התלווה בצמיחתן של פינות התכנסות ורחבות לימוד, מוקדים להקרנות סרטים ופעילות נרחבת של "שיחות סלון" דמוקרטיות במרחב הציבורי.

הרצון להמשיך ולקיים מפגשים ופעילות מסוג זה היווה נקודת מוצא ליוזמה המקורית של "גלובס", שזכתה לשיתוף פעולה פורה מצד האקדמיה לאמנות ולעיצוב "בצלאל" ועיריית תל-אביב.

הדגמים מוצגים באתר האינטרנט של "גלובס" יש ללחוץ כאן לדף המציג את הדגמים.