תומכי ישראל בארה"ב: הסיוע האמריקני ל'חץ' עלול להיפגע

ידידי ישראל בוושינגטון חוששים, שהצהרות על הפסקת המימון הישראלי לתכניות להגנה מפני טילים תביא את האמריקנים למסקנה: למה אנו צריכים לסייע לתכניות אלה?

תומכי ישראל בוושינגטון מזהירים, שהמימון האמריקני לתכניות משותפות להגנה מפני טילים, כ"חץ" או "שרביט קסמים", עלול ליפול קרבן למסרים מוליכי שולל שיוצאים מישראל ושמיועדים לצריכה בזירה המקומית. כך מוסר השבועון "דיפנס ניוז".

מזה חודשים משמיעים גורמים צבאיים ישראליים הצהרות שמנפחות את ההשפעה הממוטטת כביכול שתהיה לקיצוץ תקציבי הביטחון על דרגת המוכנות של ישראל ועל המודרניזציה בצה"ל. גורמים אלה סימנו תכניות שונות, מטנק "מרכבה" ועד "כיפת ברזל", כמיועדות להקפאה או לדיחוי בגלל קיצוצים בתקציב הביטחון.

כך, למשל, אמר סגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר נווה, בישיבה של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ב-13 בפברואר, כי "התקבלה החלטה" לדחות רכישות של סוללות "שרביט קסמים" (מערכת יירוט טילים לטווח בינוני-ארוך הידועה גם כ"קלע דוד") ושל "חץ 3".

"אין לנו שום אפשרות ליצור אמצעים למודרניזציה", אמר נווה באותו שימוע. "גם אם נחתוך בבשר החי, יחסרו לצה"ל שלושה מיליארד שקל".

פקיד לשעבר במשרד הביטחון אמר ל"דיפנס ניוז", כי לארה"ב ולישראל יש הסכמים שמחייבים אותן לממן במשותף את תכניות ה"חץ" ו"שרביט קסמים" על פי נוסחה מוסכמת. אי יכולת, או אי נכונות, של אחד מהצדדים למלא את התחייבותו יפתחו מחדש את הסכמי המימון של התכניות וייחייבו מו"מ חדש, דבר שלא יעלה בקנה אחד עם האינטרסים של ישראל.

"זה אינו הזמן או ליצור ספק לגבי הזדקקותה של ישראל ל'חץ' או ל'שרביט קסמים' או למחויבותה לתכניות אלה", אמר המקור. הוא גינה את "ההתנהגות הבלתי אחראית... של אלה שמנסים לעשות מניפולציות ברמות המימון של תכניות צבאיות".

"דבר אחד הוא לאיים בביטול פרוייקט ה'מרכבה' ואז להניח לכ-200 החברות ועובדיהן שפרנסתם תלויה בפרוייקט להאבק בממשלה לקבלת מימון נוסף לטנק", אמר הפקיד לשעבר. "דבר שונה לחלוטין הוא לסמן תכניות משותפות עם ממשלת ארה"ב, שישראל עבדה קשה להשגתן".

בדיקה של "גלובס" בוושינגטון מראה שההתבטאויות הישראליות על הקפאת תכניות משותפות מתחילות ליצור תחושה של אי נוחות בקרב ידידי ישראל. עוזר למחוקק פרו-ישראלי אמר ל"גלובס": "הישראלים צריכים להיזהר. אולי הם לא שמו לב, אבל יש היום טכנולוגיות שמאפשרות לעולם כולו לדעת מה אמרו בירושלים בתוך עשר שניות".

גורמים בוושינגטון אמרו ל"לגלובס", כי ההתנצחויות בישראל על מימון תכניות צבאיות משותפות לא חוללו בינתיים משבר. מחוקקים אמריקניים בכירים טרם פנו לאנשי הקשר הישראליים שלהם. יחד עם זאת, "יש רגישות לנושא", לדברי אחד הגורמים. "הדברים הדליקו נורית צהובה בוושינגטון. אנשים מתחילים לשים לב".

אך אם קיצוצים בישראל אכן יוצאו אל הפועל, אם תכניות שמבוססות על מימון משותף יבוטלו או יושעו, זה יהיה סיפור אחר לגמרי, אומרים גורמים אלה. במקרה כזה יהיה אפשר לצפות למחלוקת בין שתי המדינות. שורש המחלוקת יהיה פשוט ביותר. האמריקנים יאמרו: אם הישראלים מוכנים להפסיק לממן תכניות חיוניות לביטחון הלאומי שלהם, מדוע אנו צריכים להזרים כספים לתכניות אלה, במיוחד כאשר הגרזן מונף על תקציב הפנטגון?

לדברי אחד המקורות, ישראל צריכה להישמר מפני אפשרות שגורמים בלתי ידידותיים לישראל בוושינגטון יעלו מאוב את הטור המיתולוגי של וולטר פינקוס ב"וושינגטון פוסט", מאוקטובר אשתקד, שפתח, למעשה, שיח ציבורי על הקטנה או אפילו ביטול של הסיוע הצבאי לישראל. לפי הערכות בוושינגטון, המאמר הזה נצרב בתודעה הקולקטיבית של משרד הביטחון והוא מוסיף לגלות רגישות גדולה כלפי השלכותיו.

באותו מאמר מפורסם, ניבא למעשה בעל הטור חלק מההתפתחויות העכשוויות. "בתגובה על הפגנות יוקר המחיה (בישראל), שנמשכו חודשים... אישרה ממשלת ישראל גם קיצוץ בסך 850 מיליון דולר בתקציב משרד הביטחון, כ-5% מתקציב המשרד, שנמדד בכ-16% מיליארד דולר, בכל אחת מהשנתיים הבאות. אם ישראל יכולה לקצץ את הוצאותיה לצרכים צבאיים בגלל בעיות כלכליות פנימיות, האם ארה"ב, שחייבת לקצץ את תקציבה הצבאי בגלל גירעון תקציבי גדול, אינה יכולה לבחון קיצוץ בסיוע הצבאי שלה לישראל"?

בהמשך הטור נאמר: "בין הקיצוצים שנדונים עתה בישראל: עיכוב ברכשית סוללות נוספות של מערכת 'כיפת ברזל'.... נוסף לכך, צה"ל עשוי להקפיא את התקציבים לרכישת מערכת אחרות לגנה מפני טילים, בדיוק אותן מערכות שלהן הקצה הקונגרס סיוע מיוחד השנה (מעבר לסיוע הצבאי השוטף)".

מנהל באחת התעשיות הביטחוניות בישראל אמר ל"דיפנס ניוז", כי נדרשו כמה שנים כדי לשכנע את הפנטגון לתמוך בתכנית 'חץ 3', שנועדה לתת מענה לאיום של טילים בליסטיים מאיראן.

"אני בטוח שיהיו רבים בפנטגון ובחברות אמריקניות מתחרות שיקבלו ברכה כל עילה לגניזת תכנית ה'חץ'", אמר המנהל.