אחרי אישור חבילת הסיוע ליוון; מה יקרה הלאה?

למרות אישור חבילת הסיוע ליוון יש חשש כבד מיכולתה של יוון לעמוד ביעדי התוכנית ■ השווקים עלולים לצלול אם המדינה לא תעמוד ביעדים ■ ומי הבאה בתור שתרכז עניין באירופה?

לפנות בוקר אישרו שרי האוצר של האיחוד האירופי את חבילת הסיוע ליוון בהיקף של 130 מיליארד אירו, ובכך המדינה הצליחה להימנע מפשיטת רגל בחודש הבא. השאלה המתבקשת כרגע היא "מה יקרה הלאה?".

השווקיםהיו צפויים לפתוח בראלי בעקבות ההודעה של אישור חבילת הסיוע אולם הפרסום בפיינשל טיימס על כך שבדו"ח סודי של הטרויקה, המורכבת מהאיחוד האירופי, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינלאומית, נכתב שקרוב לוודאי המדינה לא תצליח לעמוד ביעדי התוכנית והיא עלולה לגרום לשווקים לצלול בחזרה.

"בטווח הקרוב המשקיעים ימשיכו להגיב לפעולות היום יומיות של הפוליטיקאים באירופה, בכל זאת אנחנו עדיין בשוק שמונע על ידי הסנטמנטים", אמר אייאן הרנט, אסטרטג אירופה, בראיון לרשת CNBC. "נראה לי שהבשורה הגדולה מאישור חבילת החילוץ הינה שמנהיגי אירופה מעוניין שגוש האירו יישאר מאוחד, אבל זה יגרום להיחלשות האירו".

על רקע החדשות הללו האירו צפוי לרשום עליות, "שבירת מחסום ה-1.3350 דולר לעומת האירו כלפי מעלה הינה חיונית והעליות יכולות להסתיים בטווחים העיליונים של 1.30", כך נכתב בסקירה של בנק Lloyds.

בעקבות הפסימיות מיכולתה של יוון לעמוד ביעדי תוכנית החילוץ הרנט מעריך שיגבר החשש גם מעתידן של מדינות הפריפריה של גוש האירו והתשואות על אגרות החוב שלהן צפויות לעלולת. "המחשבה שחוסר האיזון בין הכלכלות של מדינות הפריפריה למדינות החזקות בגוש ייפתר מעצמו הינה מחשבה אבסורדית", אמר הרנט.

"הבאה בתור לעמוד באור הזרקורים הינה פורטוגל", מעריך יונתן טפר שותף בכיר בחברת Variant Perception. "כל מה שאתה צריך זה מתמטיקה של כיתה ד' על מנת להבין שהפער מתרחב כשאתה נאלץ לוות כסף בריבית של 14% בעוד הכלכלה שלך מתכווצת".

"יוון צריכה לעשות הסדר חוב על מנת לשרוד, כך צריכה לעשות גם פורטוגל", אומר טפר. הבעיה של יוון היא ש"אין לה עדיין מודל צמיחה מתאים וזו הסיבה הגדולה ביותר לדאגה עבור יוון", אומר גונטרם וולף סגן מנהל ב-Bruegel.