"אם חוק איסור הלבנת הון לא יתוקן - נקבל גינוי ממועצת אירופה"

הרשות לאיסור הלבנת הון שבה ומדגישה את חשיבות התיקון בחוק, לפיו תוחל חובת דיווח לגבי עורכי דין ורואי חשבון אם מתעורר חשדם שלקוח שלהם עוסק בהלבנת הון

הרשות לאיסור הלבנת הון במשרד המשפטים שבה ומאיימת כי אם לא יתוקן חוק איסור הלבנת הון, ותוחל חובת דיווח לגבי עורכי דין ורואי חשבון אם מתעורר חשדם שלקוחות שלהם עוסקים בהלבנת הון - מדינת ישראל עלולה לקבל גינוי חריף ממועצת אירופה.

הודעת הרשות לאיסור הלבנת הון באה בעקבות דבריו של שופט בית המשפט הכלכלי חאלד כבוב בסוף השבוע בכנס הפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין באילת, שהזהיר את עורכי הדין מפני התיקון לחוק.

ראש הרשות לאיסור הלבנת הול, עו"ד פול לנדס, אומר כי "מדינת ישראל עלולה לקבל גינוי חריף ממועצת אירופה אם עד לביקורת הבינלאומית המקיפה שתתקיים על-ידי מועצת אירופה בישראל בתחילת שנת 2013, לא תהיה חקיקה בתחום איסור הלבנת הון על נותני שירות עסקי, ובכלל זה החלת חובות על עורכי דין, רואי חשבון וסקטור היהלומנים".

לדברי לנדס, "במרבית מדינות ה-OECD ובכל מדינות האיחוד האירופי משטר זה מוחל על עורכי דין ורואי חשבון, ובכלל זה באנגליה, בלגיה, גרמניה, אוסטריה, דנמרק, איטליה, הולנד, שוודיה, שווייץ, צרפת, צ'כיה, פולין, פינלנד, ספרד ועוד".

בכנס הפורום הפלילי באילת הביעה את עמדת הרשות ד"ר שלומית וגמן, היועצת המשפטית של הרשות. היא ציינה כי "תכליתם של הכללים הבינלאומיים שנקבעו היא למנוע ניצול לרעה של מומחים לצרכי פשיעה, ובמסגרת זו נכללים גם עורכי דין, רואי חשבון וגורמים עסקיים אחרים. התיקון המוצע לחוק הינו על-פי הכללים הבינלאומיים, אינו פוגע בחסיון עורך דין-לקוח - כפי שנקבע בו במפורש - ועניינו אך ורק בדיווח אודות פעולות פיננסיות בלבד, שאותן ניתן לבצע גם באמצעות כל גורם אחר שאינו עורך דין".

וגמן הדגישה כי החוק המוצע אינו רלוונטי לעורכי הדין הפליליים העוסקים בייצוג נאשמים, וכי הצעת החוק קובעת במפורש כי הדיווח לא חל כשעומד ללקוח חיסיון. לדבריה, "הרשות עשתה ועושה כל מאמץ על מנת להגיע להסכמות עם לשכת עורכי הדין על אופן החלת החובות, והרשות אף נפגשה עם הלשכה מספר פעמים על מנת לנסות לגבש נוסח מוסכם. במסגרת זו, הרשות אף הסכימה להתגמש ולקבוע כי מקום בו לא מעוניין עורך הדין לתת השירות המבוקש בשל חשש כי הפעולה אינה כשרה, הוא לא יהיה מחויב בדיווח".