ניתוח "גלובס": מה צפוי בשוק הסמארטפונים בשנה הקרובה?

יותר מוזיקה, יותר סרטים ומסכים יותר גדולים: לקראת תערוכת הסלולר שתתקיים בשבוע הבא, "גלובס" מנתח את האסטרטגיות הצפויות של יצרניות הסמארטפונים, וסוקר את החידושים הצפויים בשנה הקרובה

שוק הסלולר העולמי נמצא בתקופה של שינויים. לא מכירות האייפון של אפל הן אלו שיוצרות את התזוזות, אלא השפעות אחרות, שגורמות לרוב היצרניות לתכנן אסטרטגיות חדשות שינסו לכבוש את השטח הפנוי על כף היד של הצרכן המחפש סמארטפון משוכלל.

ענף הסלולר מתחלק בשנים האחרונות לשתי מערכות הפעלה עיקריות: iOS, המותקנת על מכשירים של אפל; ואנדרואיד של גוגל, הנמצאת אצל רוב היצרניות בשוק, פרט לנוקיה. מצב זה יצר חוסר בידול אצל יצרניות האנדרואיד, ובהן סמסונג, סוני-אריקסון, מוטורולה, LG ו-HTC. מערכת ההפעלה בכל הטלפונים של היצרניות הללו זהה, אבל הן מלבישות עליה מעטפת שלהן, שמוסיפה יישומים ועיצובים שיוצרים מעט בידול.

השינויים שנראה בשנה הקרובה יתבססו בעיקר על שירותי תוכן ייחודיים לכל יצרנית. מלבד זה, הכיוון בענף הוא למסכי טלפון ענקיים. היצרניות הבינו שהצרכנים רוצים צגים גדולים שמספקים חוויה קרובה לטאבלט קטן, והם יילכו לכיוון הזה בעולם הסמארטפונים.

תערוכת הסלולר MWC שתערך בשבוע הבא בברצלונה, מצליחה להציג בדרך-כלל את הכיוונים שאליהם צועדת התעשייה. רוב היצרניות, פרט לאפל, נהגו במשך השנים להציג את התותחים הכבדים שלהם בתערוכה, במטרה לקבל חשיפה גדולה. השנה שתי יצרניות נוספות הצטרפו לאפל - סמסונג ומוטורולה, שלא יקיימו מסיבות עיתונאים. לאור זאת, ההערכות הן כי לא יוצגו שם סמארטפונים חשובים וחדשים של אותן חברות.

מה כן נראה שם? "גלובס" סוקר את החידושים הצפויים בשנה הקרובה.

מוטורולה ואסוס - רובוטריקים

למוטורולה מוביליטי האמריקנית ולחברת אסוס הטייוואנית, יש אסטרטגיה דומה בשוק הסלולר - להפוך את הסמארטפונים שלהן למשהו אחר בעזרת אביזרים.

אסוס תציג ב-MWC בשבוע הבא את דגם ה-PadFone, שהוא סמארטפון עם מסך בגודל 4.3 אינץ', שאליו ניתן לצרף מחשב טאבלט בגודל 10.1 אינץ'. הטלפון מוכנס לתוך תא מיוחד בגב הטאבלט ומאפשר עבודה באופן מיידי על המסך הגדול.

החיבור בין שני המכשירים נעשה באופן אוטומטי, כאשר מבחינת המשתמש אין כל הפרעה למהלך העבודה התקין. בצורה זו ניתן לצפות בסרט על-גבי הטלפון, ולהמשיך לצפות בו באופן מיידי על גבי הטאבלט מאותה נקודה.

גם למוטורולה יש מוצר דומה בשוק, רק בעולם הלפטופים, בשם LapDock, המוצר הזה הוא נטבוק "טיפש" בפני עצמו, כי הוא כולל רק מסך בגודל 11.6 אינץ', מקלדת מלאה, משטח מגע לשימושי עכבר וסוללה פנימית. למחשב זה אין התקן WiFi או כל יכולת מעבר למערכת ההפעלה הבסיסית המותקנת בו.

כל השימושים בלפ-דוק אפשריים רק כאשר מחברים סמארטפונים מסוימים של מוטורולה, המספקים לו יכולות עיבוד ותקשורת. ב-2011, מוטורולה הציגה את הדגם הראשון, כאשר הצפי שהיא תשיק דגם חדש השנה, שיפתור את בעיות האיטיות שהיו בדגם הקודם. הדבר יהפוך את הסמארטפון לשלוחה שיודעת להפוך ללפטופ או במקרה של אסוס - לטאבלט.

הדמיון למוצר של מודו הישראלית צועק כאן - הרי גם החברה שדב מורן ייסד תכננה לייצר טלפונים זעירים ו"עירומים", שיתלבשו לתוך מכשירים אחרים ויהוו את המוח שלהם - ונראה כי החזון שלה יתגשם כנראה, רק בזכות יצרניות אחרות.

מעבר לזה, מוטורולה צפויה להפוך בקרוב לחלק מגוגל, לאחר שעסקת הרכישה שלה על-ידי ענקית האינטרנט, בהיקף 12.5 מיליארד דולר, אושרה לאחרונה על-ידי גופי הרגולציה בארה"ב ובאירופה. ההערכה היא, שבגוגל ייקחו את החלק החזק של מוטורולה בייצור חומרה, וישתלטו עליו עם הממשק שלהם.

סמסונג ו-LG - יותר גדול

סמסונג התחילה למכור בימים האחרונים בישראל את הגלקסי Note, מכשיר שהוא חצי טאבלט וחצי סמארטפון, עם מסך בגודל עצום של 5.3 אינץ'. היריבה של סמסונג מאותה מדינה, LG, הציגה השבוע את המתחרה הישיר - אופטימוס Vu המגיע עם צג של 5 אינץ'.

שני הטלפונים האלו פועלים על אנדרואיד, והם כנראה מצביעים על הכיוון של התעשייה ב-2012 - סמארטפונים עם מסכים ענקיים, שמבטלים את הצורך בנשיאת טאבלט כאשר נמצאים מחוץ לבית. שני המכשירים הללו מגיעים גם עם עט מגע, המאפשר לשרטט בכתב-יד על מסך הטלפון. זהו טרנד, שיהיה מעניין לבחון במהלך השנה ולראות עם מדובר במוצר שיכול לתפוס את השוק ולהחזיר את שיטת הכתיבה הזו במסכי מגע, שהייתה נהוגה בסוף שנות ה-90 עם מכשירי פאלם פיילוט.

אפל - שידרוג הזיהוי הקולי

אפל היא בהרבה מובנים הסמן הימני של החדשנות בשוק הסלולר. בעוד שהאייפון 4S לא הציג יכולות מפתיעות, הבשורה שלו הייתה Siri המאפשרת הפעלה קולית בדיבור טבעי. אחרי אפל, גם מיקרוסופט וגם גוגל התחילו לדחוף יותר את עולם ההפעלה הקולית במערכות ההפעלה שלהם כך שנראה כי התחום הזה רק יתקדם ב-2012, כאשר גם נושא העברית יקבל התייחסות רבה יותר (באפל אין עברית ובגוגל יש חלקית).

האייפון 5 אמור להגיע, על-פי ההערכות של בנק ברקליס קפיטל, ברבעון השלישי של השנה. המכשיר החדש צפוי להיות בעל עיצוב שונה מהדגמים הקודמים, מסך יותר גדול (באזור ה-4 אינץ'), כאשר גם המעבד צפוי להיות מהיר יותר.

סוני - תוכן בכל מקום

סוני-אריקסון הפכה כבר באופן רשמי לסוני, בעקבות רכישתה של החברה היפנית את חלקה של אריקסון ביותר ממיליארד אירו. מצבה של סוני לא היה מוצלח במיוחד בשנה שעברה, בעקבות אסונות הטבע שפגעו במפעלי ומשרדי החברה ביפן ובתאילנד.

סוני מתכננת שינוי משמעותי באסטרטגיית הסמארטפונים שלה, מלבד שינוי השם שיופיע על כל מכשיר. הכיוון של סוני הוא תוכן, והיא רוצה לעשות את מה שאפל עשתה עם חנות המוזיקה והסרטים שלה, iTunes, רק בגדול יותר. סוני מציעה כבר היום שירותי מוזיקה וסרטים ללא הגבלה (בתשלום) בקונסולות המשחקים שלה הממותגות תחת פלייסטיישן וגם במחשבים ניידים, בטלוויזיות ובנגני בלו-ריי. הרעיון של סוני הוא לאפשר לצרכנים ליהנות מהתוכן בכל המכשירים של החברה, וכעת היא משלבת יכולות אלה גם בסמארטפונים החדשים. את השירותים האלו לא ניתן כיום לצרוך בישראל, אבל צביקה שמעוני, מנכ"ל ישפאר, יבואנית מוצרי סוני בישראל (פרט לטלפונים הסלולריים המיובאים על-ידי ברס תקשורת) רמז השבוע שהולכת בחודש הקרוב להיות הכרזה חשובה שקשורה לישראל.

נוקיה ומיקרוסופט - מוזיקה וחלונות

נוקיה סבלה מאוד בשנים האחרונות בתחום הסלולר, בעקבות חוסר היכולת שלה לספק פתרונות נכונים בעולם הסמארטפונים ומסכי המגע.

החברה החליטה בשנה שעברה להשיק מכשירים חדשים המבוססים על מערכת ההפעלה ווינדוס-פון של מיקרוסופט, שלמרות שזכתה לביקורות טובות, היא לא מספיק מצליחה בשוק. זאת, משום שהיצרניות שמוכרות מכשירים שלה, כמו סמסונג ו-HTC, לא באמת מעוניינות לדחוף אותה, שכן יש להן מערכת הפעלה מוצלחת אחרת ביד - אנדרואיד של גוגל.

החיבור של נוקיה ומיקרוסופט נראה קצת מוזר בהתחלה, שהרי שתיהן לא לגמרי פיצחו את עולם הסמארטפונים בשנים האחרונות. בשביל ליצור בידול בטלפוני הווינדוס-פון שנוקיה מייצרת לעומת מכשירים כמו של סמסונג, היצרנית הפינית הוסיפה שני שירותי תוכן: הראשון, נוקיה מיוזיק, המאפשר להאזין לפלייליסטים שהחברה ייצרה. כמו-כן, ניתן ליצור רשימות השמעה ממאגר השירים הקיים במכשיר בצורה עצמאית ולהוריד את השירים למכשיר ולהאזין להם גם כשאין חיבור לאינטרנט. החברה לא דורשת להירשם לשירות הזה, והוא עובד ישר.

שירות אחר הוא נוקיה דרייב, המאפשר הורדת מפות למכשיר, כך שניתן להשתמש בהן ללא חיבור לאינטרנט - מה שנוח במיוחד כאשר רוצים לנווט במקומות אחרים בעולם. קשה כעת לדעת, אם יורוקום, יבואנית נוקיה, תצליח להשיק את השירותים האלו בישראל ואם בכלל תשיק מכשיר ראשון עם ווינדוס בארץ לפני סוף 2012.

HTC - משחקים ומוזיקה

חברת HTC הטייוואנית, שחזרה לשוק המקומי בסוף 2011, החליטה בשנה שעברה שהיא לא מספיק חזקה בתחום המוזיקה, וכי זה המקום שבו היא רוצה לבסס את מעמדה. לצורך כך, קנתה HTC חלק ממותג האודיו Beats של חברת מונסטר, עליו אחראי המפיק והראפר ד"ר דריי.

החברה שילבה בחלק מהסמארטפונים שלה מנגנון של Beats, היודע להתאים את הגדרות הסאונד בצורה מוצלחת, כאשר באחד הדגמים של HTC, היא אפילו משלבת אוזניות של מותג האודיו.

ההערכות הן כי HTC רוצה להציע שירות הזרמת מוזיקה בטלפונים שלה ביחד עם Beats, ובכך לנסות להמשיך לבדל אותו מול מכשירים מתחרים. הערכות אחרות הן כי החברה רוצה לפנות לתחום המשחקים בעזרת מותג הפלייסטיישן.

סוני מציעה לחברות שונות אפשרות לקבל תו תקן ממנה, המאפשר להריץ משחקים של מותג פלייסטיישן על-גבי טלפונים. סוני-אריקסון עשתה זאת בשנה שעברה, וייתכן ש-HTC תהיה החברה השנייה שתשתף פעולה עם החברה היפנית בתחום הגיימינג.