דראגי: המודל האירופי נעלם; קשה להגיד אם המשבר נגמר

נגיד ה-ECB אמר אתמול כי היה "מופתע שלא הייתה התרוממות רוח לאחר אישור החבילה ליוון, וזה בוודאי אומר שהשווקים מחכים לראות את היישום של הרפורמות"

נגיד הבנק המרכזי האירופי, מריו דראגי, אופטימי לגבי מצב כלכלת גוש האירו, על אף הצפי לכניסה למיתון. לטענתו, השבועות האחרונים מראים כי הכיוון הוא כלפי תיקון.

דראגי אמר אתמול (ה') כי האינפלציה נמצאת תחת שליטה ודחה את הביקורת אודות הבנק המרכזי על כך שהשיג תנאים טובים יותר מהסקטור הפרטי באשר להחלפת האג"ח היווניות. לטענתו, האחזקות של הבנק המרכזי באג"ח יווניות קטנות יחסית.

"האג"ח נקנו מסיבות מוניטריות", אמר דראגי. "לכן יש התעניינות של הציבור. מה שיותר חשוב זה שבסופו של דבר מדובר בכסף של משלמי המסים. זה מחובתנו להגן על נכסי משלמי המסים".

הבנק המרכזי הוציא כ-38 מיליארד אירו על אג"ח יווניות בשוק המשני, אג"ח להן שווי של כ-50 מיליארד אירו. הבנק הסכים להעביר את הרווחים לממשלה היוונית בשלוש השנים הקרובות, אולם סרב לקבל על עצמו הפסדים דומים לאלה של הסקטור הפרטי, שהאג"ח שבידיהם יעברו "תספורת" ריאלית של כ-70%.

בהתייחסו לקבלה הצוננת של השווקים את חבילת הסיוע ליוון, אמר דראגי: "גם אני הייתי מופתע שלא הייתה התרוממות רוח לאחר אישור החבילה, וזה בוודאי אומר שהשווקים מחכים לראות את היישום של הרפורמות. קשה להגיד אם המשבר נגמר".

ל"וול סטריט ג'ורנל" הוא אמר כי על אף הסימנים הטובים, "ההתאוששות איטית מאוד ועדיין מושפעת מסיכונים". "מה שעוזר לביטחון שלי הן הרפורמות שהוחלו באירופה בחודשים האחרונים", אמר דראגי לעיתון הגרמני FAZ.

לטענתו, "אין סימנים לנטייה אינפלציונית בגוש האירו, אלא להיפך. ואם יהיה סימן לאינפלציה בעתיד, יש לנו הכלים לספוג את הנזילות בטווח זמן קצר".

הבנק המרכזי יצא בהלוואות ענק של מיליארדי אירו לבנקים ביבשת, ומתכנן פעולה דומה בשבוע הבא. דראגי ציין כי אין לחץ על הבנקים לקנות אג"ח ממשלתיות בהלוואות שניתנות להם, והוסיף כי הוא מעדיף לראות את ההון עוזר לכלכלות המקומיות.

בשבוע שעבר עצר הבנק את תוכנית רכישות האג"ח השנויה במחלוקת שלו לראשונה מאז אוגוסט, אולם דראגי ציין כי אין כוונה להפסיק את התוכנית לגמרי. "השווקים עדיין פגיעים, כך שעלינו להיות זהירים ביותר בנוגע להודעה על סגירה של כלי שכזה", אמר דראגי. על אף התוכנית, הבנק המרכזי חוזר וטוען כי אין תחלופה לרפורמות עמוקות במדינות הבעייתיות בגוש האירו, כמו איטליה, ספרד, פורטוגל, אירלנד ויוון.

לדראגי יש סיבה לדאגה - נתוני האבטלה בתקופה האחרונה מראים סימנים של חולשה חסרת תקדים בשוק העבודה, בעיקר בקרב צעירים. "המודל האירופי נעלם", טוען דראגי, "כשרואים את שיעורי התעסוקה של צעירים במדינות מסויימות".