בנקים באירופה יבקשו מהבנק המרכזי כ-470 מיליארד אירו

כך על פי סקר שנערך בקרב 28 כלכלנים ביבשת על ידי בלומברג ■ מאז החל ה-ECB בסיוע המאסיבי לבנקים צנחו התשואות על אגרות החוב של איטליה וספרד ■ דראגי: "מחובתנו להגן על נכסי משלמי המסים"

בנקים גדולים ובינוניים ברחבי גוש האירו צפויים לפנות לבנק המרכזי של הגוש (ECB) בשבוע הבא (ב-29 בפברואר) בבקשה לסיוע בהיקף של כ-470 מיליארד אירו. כך על פי סקר שנערך בקרב 28 כלכלנים ביבשת על ידי בלומברג.

מדובר אמנם בסכום נמוך יותר מהסכומים שהוזרמו לבנקים ב-21 בדצמבר 2011 אולם הסיוע יוסיף עוד כ-300 מיליארד אירו למערכת הפיננסים, על פי הערכות.

מאז החל ה-ECB בסיוע המאסיבי לבנקים, במטרה להגדיל את הנזילות ולהמנע ממשבר אשראי, צנחו התשואות על אגרות החוב של איטליה וספרד. התשואה על אג"ח ספרדיות לשנתיים ירדה ל-2.62% לעומת 3.88% ב-21 בדצמבר והתשואה על אג"ח איטלקיות בעלות מח"מ זהה צנחה מ-5.14% ל-2.87%.

נגיד הבנק המרכזי האירופי, מריו דראגי, אופטימי לגבי מצב כלכלת גוש האירו, על אף הצפי לכניסה למיתון. לטענתו, השבועות האחרונים מראים כי הכיוון הוא כלפי תיקון. דראגי אמר אתמול (ה') כי האינפלציה נמצאת תחת שליטה ודחה את הביקורת אודות הבנק המרכזי על כך שהשיג תנאים טובים יותר מהסקטור הפרטי באשר להחלפת האג"ח היווניות. לטענתו, האחזקות של הבנק המרכזי באג"ח יווניות קטנות יחסית. "האג"ח נקנו מסיבות מוניטריות", אמר דראגי. "לכן יש התעניינות של הציבור. מה שיותר חשוב זה שבסופו של דבר מדובר בכסף של משלמי המסים. זה מחובתנו להגן על נכסי משלמי המסים".

הבנק המרכזי הוציא כ-38 מיליארד אירו על אג"ח יווניות בשוק המשני, אג"ח להן שווי של כ-50 מיליארד אירו. הבנק הסכים להעביר את הרווחים לממשלה היוונית בשלוש השנים הקרובות, אולם סרב לקבל על עצמו הפסדים דומים לאלה של הסקטור הפרטי, שהאג"ח שבידיהם יעברו "תספורת" ריאלית של כ-70%.

בהתייחסו לקבלה הצוננת של השווקים את חבילת הסיוע ליוון, אמר דראגי: "גם אני הייתי מופתע שלא הייתה התרוממות רוח לאחר אישור החבילה, וזה בוודאי אומר שהשווקים מחכים לראות את היישום של הרפורמות. קשה להגיד אם המשבר נגמר".