מחיר הבנזין עלול לזנק השבוע לשיא של 8 שקלים לליטר

הסיבה הרשמית לזינוק היא עליית מחירי הנפט בעולם בשל האיום האיראני ■ אך העלאות המסים של ממשלת נתניהו משחקות תפקיד חשוב: בקיץ 2008 היה מחיר הנפט גבוה ב-30% ממחירו היום - אך ליטר בנזין עלה כ-7 שקלים בלבד

המשבר האיראני בשילוב עם עליית המס מאיימים להזניק את מחיר הדלק אל מעבר לקו ה-8 שקלים לליטר. בדיקות שנערכו הבוקר (א'), יומיים לפני קביעת מחיר הבנזין לחודש מארס העלו כי צפויה התייקרות מטאורית של 30 אגורות לליטר בנזין 95 אוקטן זאת עקב התייקרות מחיר הנפט בעולם, על רקע התגברות המתיחות סביב האצת תוכנית הגרעין באיראן.

מחירו של ליטר בנזין בתדלוק עצמי צפוי להגיע ל-7.76 שקלים לליטר ומחיר הבנזין בשירות מלא, הגבוה ב-21 אגורות לליטר יגיע ל-7.97 שקלים. מחיר הבנזין ייקבע ביום שלישי בתום שני ימי המסחר הקרובים בבורסת הנפט בלאוורה שבדרום צרפת.

ההתייקרות הצפויה תגדיל ל-65 אגורות את ההתייקרות המצטברת במחירי הבנזין מתחילת השנה לאחר התייקרות של 12 אגורות בינואר ו-23 אגורות בפברואר. גל ההתייקרויות הנוכחי נובע כולו מהזינוק במחיר הנפט בשוקי העולם ולאחר שמחיר חבית נפט נשק בסוף השבוע ל-110 דולר. יצוין כי ב-2008 נרשמו מחירי נפט גבוהים יותר של עד 140 דולר לחבית אולם אז הגיע מחיר הבנזין ל-7 שקלים בלבד.

הסיבה לפער הוא עליית מרכיב המיסוי (מע"מ ובלו) המהווים כיום יחדיו למעלה מ-50% ממחירו הסופי של ליטר בנזין בתחנות. הבלו, העומד כיום על 2.95 שקלים לליטר, הועלה ב-2010 ב-20 אגורות ונהנה מהצמדה מלאה למדד המחירים לצרכן. ב-1 לספטמבר 2011 צומצם מרווח השיווק של חברות הדלק ב-19 אגורות לליטר אך הפחתה זו, וביטול ההתייקרות הנוספת בבלו שתוכננה לינואר השנה לא הצליחו לקזז את ההתייקרות הכוללת.