מניית אי.די.בי בשפל של 8 שנים: איבדה 25% בשבוע

לאחר שהשלימה גיוס של 321 מיליון שקל בשבוע שעבר, נפלה היום המניה ב-10.4% על רקע הסנטימנט השלילי בשוק ■ מניית החברה נסחרה בימים האחרונים במחזור גבוה של 40 מיליון שקל, לעומת כמיליון שקל בממוצע

אי.די.בי אחזקות אמנם רשמה בסוף השבוע הישג יפה, כשהצליחה להשלים גיוס של 321 מיליון שקל בהנפקת מניות, אולם היום התברר כי להנפקה זו היה מחיר כבד. מניית הקונצרן של נוחי דנקנר צנחה היום בלא פחות מ-10.4% במחזור גבוה של 37 מיליון שקל. זאת על רקע סנטימנט שלילי בשוק המניות בו רשם מדד המעו"ף ירידה של כ-2.3%.

בכך השלימה מניית אי.די.בי נפילה של 24.6% מאז הודיעה לפני כשבוע על הנפקת המניות הצפויה. בדרך זו נמחקו כ-400 מיליון שקל משווי הקונצרן, שנסחר כעת לפי שווי של כ-1.21 מיליארד שקל. מחיר המניה מהווה שפל של שמונה שנים (מתואם דיבידנד), והוא נמוך מהמחיר בו נסחרה במשבר 2008.

הנפקת המניות של אי.די.בי ותגובת המניה לה הפכה לשיחת היום בשוק ההון. בימים האחרונים ריכזה המניה מחזור יומי של כ-40 מיליון שקל, בעוד שהמחזור הממוצע במניה בשנה החולפת עמד על פחות ממיליון שקל.

בהנפקה השתתפו גם החתמים שליוו אותה, 13 במספר, שהשקיעו כמה מיליוני שקלים כל אחד ברכישת מניות, ושייתכן שימכרו בהמשך את המניות שרכשו. "בעסקאות הפצה, להבדיל מחיתום, חתמים לא קונים סחורה כדי להישאר איתה". הסביר היום גורם בשוק.

יש לציין כי במקרים אחרים של הנפקות, מורגשת נוכחות גבוהה של שחקני נוסטרו או משקיעים מתוחכמים, שבאמצעות פוזיציות שהם בונים, מנסים לבצע "סיבוב" מהיר על ההנפקה. במקרה של אי.די.בי, מעריכים בשוק ההון, חלקם של שחקני הנוסטרו במסחר היה נמוך יחסית.

הסיבה לכך היא שמניית אי.די.בי אינה נכללת כיום במדדים המובילים (אם כי היא צפויה להיכנס אליהם בעדכון המדדים הבא, בעקבות הגדלת החזקות הציבור). "מכיוון שהמניה אינה במדדים, לא ניתן לשאול אותה מחברות תעודות הסל. ואם אין אפשרות של השאלה, לא ניתן לבצע מכירות בשורט. אם הייתה אפשרות כזאת, בהחלט ייתכן שהיינו רואים ירידות חדות הרבה יותר", אמר היום גורם בשוק.

החשש מהאג"ח לא התפוגג

מטרת ההנפקה, נזכיר, הייתה לשפר את מצבת הנזילות של הקבוצה, ולאפשר לה לעמוד בתשלומי החוב שלה. בדוחותיה האחרונים פרסמה אי.די.בי אחזקות דוח תזרים מזומנים לפיו היא תזדקק למקורות חיצוניים בהיקף של כ-250 מיליון שקל כדי לעמוד בהתחייבויותיה עד יוני השנה. החברה הבת, אי.די.בי פתוח, זקוקה למעל מיליארד שקל בכדי לעמוד בהתחייבויותיה עד סוף השנה.

הגיוס המוצלח בשבוע שעבר שיפר במשהו את מצבם של מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות, אולם מדובר בעליות קלות של אחוזים בודדים באג"ח, שעדיין נסחרות בתשואה גבוהה של עד 15%, המקשה על מיחזור החוב. הגיוס אמנם יפתור לקונצרן את בעיית החוב לשנה הקרובה, אך עדיין ישנו סימן שאלה לגבי יכולת הפירעון שלו שנים הבאות, ולכן המשקיעים אינם ממהרים לרכוש את האג"ח.

מניות אי.די.בי הונפקו במחיר של 40 שקל, זאת בעוד כיום מחיר המניה עומד על כ-32 שקל, כלומר הפסד "על הנייר" של 20%. יחד עם זאת, ההפסד האפקטיבי הוא נמוך יותר, שכן המשקיעים קיבלו בחבילה גם אופציות למניות אי.די.בי, הנמצאות כיום "מחוץ לכסף".

כ-20% מהגיוס, שהם 62 מיליון שקל, הגיעו מבעלי עניין, ובראשם נוחי דנקנר ושותפיו לגרעין השליטה, משפחות לבנת ומנור. 35 מיליון שקל גויסו במכרז הציבורי, ויתרת 224 מיליון שקל גויסו במכרז הציבורי בין היתר מידי בנקים זרים. הצלחת ההנפקה הבליטה את קשריו הענפים של דנקנר במגזר העסקי, כשבין היתר נרתמו להשתתף בהנפקה שמות כמו מיכאל שטראוס, שלמה אליהו, יאיר המבורגר, מאיר שמיר, שאול שני ואחרים.

מניית אידיבי אחזקות חזרה למחיר שבו נסחרה ב 2004 / צלם: תמר מצפי
 מניית אידיבי אחזקות חזרה למחיר שבו נסחרה ב 2004 / צלם: תמר מצפי