האם פרשת גלעד שליט היא חלק מהמורשת היהודית?

בין הנהלת הרשות השנייה לבין חלק מחברי מועצת הרשות פרץ ויכוח סוער לגבי אופן הסיווג של סרט דוקומנטרי על גלעד שליט מרגע חזרתו למצפה הילה

ויכוח סוער התקיים באחרונה בין הנהלת הרשות השנייה לבין חלק מחברי מועצת הרשות. הוויכוח נסב סביב בקשת ערוץ 10 לסווג סרט על גלעד שליט תחת הקטגוריה של "מורשת ותרבות יהודית".

ל"גלובס" נודע כי בעוד הנהלת הרשות צידדה בבקשת ערוץ 10, חלק ניכר מחברי המועצה בוועדת הטלוויזיה התנגדו לכך, בטענה כי "לא כל דבר שקשור לשבוי לשעבר הוא חלק מהמורשת היהודית של עם ישראל".

יחד עם זאת, ברשות השנייה מדגישים כי בשלב זה מדובר בסקיצה כתובה בלבד, וכי סיווג התוכניות נעשה בפועל רק לאחר שידורן ולאחר צפייה ביקורתית בהן על-ידי הנהלת הרשות.

ההנהלה מקלה?

בשבוע שעבר אישרה הרשות השנייה את לוח השידורים של ערוץ 10 לחודשים פברואר-יוני 2012. בין היתר ביקש הערוץ לאשר תחת הסיווג של תוכנית מועדפת מסוג "מורשת ותרבות יהודית", סרט דוקומנטרי על משפחתו של שליט מרגע חזרתו למצפה הילה.

בין היתר, בתקציר לגבי הסרט שהוגש על-ידי הערוץ, נכתב כי הוא יעסוק בסוגיית פדיון השבויים, סוגיית מחויבות החברה כלפי הפרט ושאלת הערבות ההדדית. על-פי תקציר זה קבעה הנהלת הרשות כי הסרט אכן מתאים לקטגוריה "מורשת ותרבות יהודית".

ואולם, בעת הצגת תוכני לוח השידורים התעורר ויכוח קולני בין חברי המועצה בוועדת הטלוויזיה לבין ההנהלה של הרשות שהביאה את הלוח לאישור המועצה.

"היה ויכוח מאוד סוער על הקשר הרופף בין גלעד שליט לבין מורשת היהדות", אמרו ל"גלובס" חברי המועצה. "התחושה של חלק ניכר מחברי המועצה היא שההנהלה מקלה מדי עם הזכייניות. חלק מאיתנו ניסו לחדד את הפער הזה בין התפיסה של המועצה לבין זאת המקלה של ההנהלה".

יו"ר ועדת הטלוויזיה ברשות השנייה, יעקב שחם, מתנגד אף הוא להצעה לכלול את הסרט תחת קטגוריה זו. "מורשת יהודית עבורי זה התנ"ך, תפילה, הרמב"ם, עובדיה יוסף, בית-כנסת, הגמרא, האמוראים, התנאים ועוד. בשום אופן לא גלעד שליט". לדבריו, "אתנגד שהרשות תאשר לשדר סרט זה תחת הכותרת 'מורשת יהודית'".

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "קטגוריית תוכניות מורשת ותרבות יהודית כהגדרתה בכללים, אמורה לתת מענה לתוכניות העוסקות ביהדות ובישראליות במובנים המסורתיים והמודרניים כאחד. ההוויה היהודית מורכבת גם מהישראליות העכשווית והתרבות הנשענת על המסורת וביטוייה המודרני כיום. כעיקרון, תוכניות המתמודדות ועוסקות בממדים אלה ניתן לסווג תחת קטגוריה זו".