מענק של 10 מיליון שקל לבייגל בייגל להקמת מפעל בצפת

במרכז ההשקעות מקווים שחלק מהמפוטרים ממפעל פרי הגליל ייקלטו במפעל המלוחים החדש ■ מגעים לפתיחת מפעל מזון נוסף בעידוד המדינה בחצור הגלילית

המשבר המתוקשר בפרי הגליל, שהסתיים בסגירת המפעל בחצור הגלילית ושליחה של 220 עובדיו לחופשה כפויה, האיץ במרכז ההשקעות שבמשרד התמ"ת מהלכים לקראת פתיחת מקומות תעסוקה חדשים בצפון הארץ. בימים הקרובים עתידה מינהלת המרכז, בראשות חזי צאיג, לדון בבקשה שהגישה בשבועות האחרונים חברת יוניליוור ישראל לקבלת מענק בהיקף של 10 מיליון שקל.

זאת, בתמורה להעתקת מפעל החטיפים המלוחים של בייגל בייגל מאזור התעשייה ברקן לאזור התעשייה בצפת.

במפעל, שעתיד להיפתח בקרוב, יועסקו כ-100 עובדים, ובהקמתו יושקעו 40 מיליון שקל. לפי תוכניות החברה, עם השלמת המעבר לצפת ניתן יהיה לממש את הרחבת כושר הייצור באופן שיאפשר לחברה להיכנס לשווקים חדשים.

התוכנית כוללת גם השקעה בטכנולוגיה מתקדמת, כמו קווי ייצור חדישים ואמצעי אריזה משוכללים שיאפשרו לה להעמיד קו מוצרים חדש. אם תוכניות אלה יתממשו, מקווים בחברה, המחזור הכספי יזנק בעוד כ-20 מיליון שקל, והיכולת שלה לייצא תוצרת תתרחב באופן שיאפשר לה לייצא כ-25% מתוצרתה.

עם המעבר לצפון, תסיים בייגל בייגל את פעילותה בברקן, שבו רוב עובדיה היו פלסטינים תושבי השטחים. על רקע פעילותה באזור זה, החברה הייתה חשופה לאיומי חרם, במסגרת מחאות בינלאומיות נגד הכיבוש הישראלי.

מנהל מרכז ההשקעות במשרד התמ"ת, חזי צאיג, התייחס היום (ב') לסוגייה ואמר: "אנחנו עושים מאמצים גדולים מאוד להעתקה והקמה של מפעלים בפריפריה, כך שאין ספק שבייגל בייגל, עם הקמתו בצפת, יהיה עוגן מרכזי ליישוב ולאזור כולו. הבקשה של החברה לקבלת מענק מדינה התקבלה אצלנו בשבועות האחרונים, ובקרוב מאוד נכנס את מינהלת המרכז ונדון בה".

צאיג הוסיף כי "מדובר בבקשה לפי המסלול שבו ניתן לקבל מענק בשיעור של 25% מגובה ההשקעה".

"רגישות נקודתית"

גורמים במשרד התמ"ת אמרו היום כי אפשר שחלק מהעובדים בפרי הגליל, שעשויים להיתקל בקושי למצוא מקום עבודה חלופי באזור מגוריהם, יוכלו למצוא את פרנסתם במפעל החדש בצפת.

"אנחנו מתכוונים לבקש מבייגל בייגל לגלות רגישות נקודתית למקרה של פרי הגליל, ומצפים שיעשו מאמצים לקלוט חלק מיוצאי המפעל עם הסיפור העצוב הזה", אמר גורם במשרד.

"המענק מגיע להם"

נוסף על בייגל בייגל, מנהל בימים אלה מרכז ההשקעות מגעים אינטנסיביים עם חברת מזון גדולה כדי שתפתח מפעל ייצור בחצור הגלילית, ובו יועסקו לפחות כ-150 איש. אם המגעים יבשילו ויושגו הבנות בין הצדדים, המפעל ייפתח בתוך כשנה. גם במקרה זה המדינה תעביר בתמורה להשקעה מענק נדיב.

ח"כ בנימין (פואד) בן-אליעזר, שסיים לפני כשנה את תפקידו כשר התמ"ת בעקבות הפיצול במפלגת העבודה, מאשר כי הבטיח לבעלי פרי הגליל עזרה מטעם המדינה בצורה של מענק בהיקף של 18 מיליון שקל. "זה מגיע להם", אמר בשיחה עם "גלובס".

לדברי בן-אליעזר, "במשך שנה שלמה עקבתי אחר מה שקורה שם. עשיתי הכול כדי שהמפעל לא ייסגר".

בן-אליעזר מספר עוד: "הבעלים באו אליי וביקשו שמרכז ההשקעות יעזור וייתן את מה שמגיע להם. לא הייתה בעיה עם זה, מלבד העובדה שיש בעיה חוקית: הם לא חברה מייצאת, ולפי החוק לעידוד השקעות הון, הם היו צריכים לייצא 25% מהתוצרת".

בן-אליעזר מוסיף: "הוריתי למנכ"ל משרדי ולמנהל מרכז ההשקעות להביא להחרגה של פרי הגליל ולהעביר לה את הכסף, או לחלופין לשנות את החוק. הנהלת פרי הגליל רשאית להבין שהיא קיבלה הבטחה על בסיס החלטה שלטונית לעזור להם".

- אז מה קרה?

"לצערי הרב, קרה מה שקרה במערכת הפוליטית, ונאלצתי לסיים את תפקידי כשר התמ"ת".

- אלמלא אותן נסיבות פוליטיות, פרי הגליל היה מקבל את המענק של 18 מיליון שקל?

"בפירוש כן. אלמלא אותה קונסטלציה פוליטית, הם היו מקבלים את כל הכסף, כי הייתי הופך עולמות בשביל שיקבלו את הכסף הזה. הממשלה חייבת להבין את המצב הזה, להחריג את פרי הגליל כהוראת שעה. 300 עובדים שהולכים הביתה זה עיירה שלמה שמיטלטלת. אסור שדבר כזה יקרה".