פאבר פסימי מתמיד: "העולם עומד בפני ארמגדון כלכלי"

הכלכלן ומנהל ההשקעות מארק פאבר: "חובות הממשלות ממשיכים לעלות בכל מקום, והבנקים המרכזיים ימשיכו להדפיס כסף בכמויות עצומות כי אין להם ברירה אחרת"

הכלכלן ומנהל ההשקעות מארק פאבר (Marc Faber) לא מתרגש במיוחד מסימני ההתאוששות בכלכלת ארה"ב ובכלכלות אחרות בעולם. בראיון ל"יאהו פייננס" נשמע פאבר פסימי מתמיד ואומר כי רמת החיים (standard of living) בעולם המערבי לא תחזור לעולם למצב שהיה לפני המשבר הגדול של 2008-2009 ובוודאי שלא תתקדם ותעלה מעבר לו.

"חובות הממשלות ממשיכים לעלות בכל מקום, והבנקים המרכזיים ימשיכו להדפיס כסף בכמויות עצומות כי אין להם ברירה אחרת אם רוצים שהמערכות ימשיכו לתפקד. חבילת התמריצים בארה"ב היום משמעותה גרעון של כ-2 טריליון דולר ולדעתי הוא ימשיך ויגדל".

נגיד הפדרל ריזרב, בן ברננקי, ימשיך להדפיס כסף ולהשאיר את הריבית ברמה אפסית עוד הרבה מאוד זמן וגם לאחר מכן הוא יותיר את הריבית הריאלית שלילית, כלומר נמוכה מקצב האינפלציה, לדעתו של פאבר.

המהלכים האלה יובילו בסופו של דבר ל"ארמגדון פיננסי וכלכלי". "מדובר בתחזית בעלת סבירות גבוהה מאוד, ההתרסקות הכללית תגיע", הוא אומר.

"יום אחד האנשים יבחינו בזה שרמת המחייה לא עולה ואז הממשלות יצאו למלחמה במטרה להסיח את דעת האוכלוסיה".

בתוך תהליך קריסת הקפיטליזם הדולר, לדעת פאבר, יאבד את מקומו כמטבע המוביל של העולם. "מאז שנוסד הפדרל ריזרב הדולר איבד 95% מערכו". בשלב מסויים המטבע הנוכחי יימחק והמימשל האמריקני ידפיס מטבע חדש, לדעתו.