הפתעה בארה"ב: הכלכלה צמחה ב-3% ברבעון החולף

אנליסטים ציפו כי התמ"ג יעלה רק ב-2.8%, לאחר שברבעון השלישי צמחה הכלכלה ב-1.8% בלבד ■ הצריכה הפרטית גדלה בשיעור של 2.1% ■ גם מדד מדד מנהלי הרכש של שיקאגו עלה מעל הציפיות

כלכלת ארה"ב ממשיכה להתאושש. לאחר שנתוני התעסוקה בארה"ב הראו כי התווספו יותר מ-240 אלף משרות חדשות ושיעור האבטלה ירד לרמה של 8.3%, היום (ד') התפרסם עדכון התמ"ג לרבעון ה- 4 של 2011 בארה"ב, שהצביע על כך שהכלכלה האמריקנית התרחבה ברבעון הרביעי של 2011 בשיעור שנתי של 3% - מעל צפי האנליסטים שעמד על 2.8% ובקצב הגבוה ביותר מאז הרבעון הראשון של 2010.

כאמור, כלכלת ארה"ב התרחבה ברבעון החולף בשיעור שנתי של 3% ביחס לרבעון המקביל ב-2010, קצת מעבר לתחזיות האנליסטים, זאת בעיקר בשל התרחבות ההוצאות במגזר הצרכני והעסקי, עניין שעלול לתמוך בהמשך ההתאוששות הכלכלית של המדינה.

כלכלת ארה"ב צמחה בשלושת החודשים האחרונים של 2011 ב-2.8%, לעומת צמיחה של 1.8% בלבד ברבעון השלישי. מדובר בצמיחה איטית מעט מזו שציפו לה, של 3%. בכל שנת 2011 צמחה הכלכלה האמריקנית ב-1.7%.

נתוני התמ"ג נתמכו על ידי נתוני הצריכה הפרטית, המהווה כ-70% מהפעילות הכלכלית של ארה"ב. הצרכיה הפרטית המורכבת מנתוני ההכנסות וההוצאות של הצרכנים האמריקנים, עלתה בשיעור שנתי של 2.1% זאת במקום העדכון האחרון שעמד על 2%.

בנוסף, נתוני המכירות בארה"ב (ללא המוצרים המיובאים) עלו ברבעון האחרון עודכנו לרמה של 1.15 בשיעור שנתי, לעומת 0.9% כפי שדווח בעדכון הראשון לפני כחודשיים. בנוסף, שווי המלאי, הנחשב לגורם משמעותי בצמיחה של הרבעונית של המדינה,עודכן ל- 54.3 מיליארד דולר, במקום 56 מיליארד דולר בעדכון הראשון.

"המדדים הכלכליים האחרונים, הן ברמת הצריכה הפרטית והן ברמת שוק הדיור והתעסוקה, מראים מוכיחים כי כלכלת ארה"ב מתואששת בקצב מהיר יותר מאשר חשבו", אומר ג'רי מונסו מענקית ההשקעות נומורה. "השיפור בנתונים הכלכליים מפחיתים עוד יותר את הסיכוי כי הפדרל ריזרב ישיק תוכנית רכישות שלישית".

מדד מנהלי הרכש של שיקאגו מוסיף גם הוא לסנטימנט החיובי, לאחר שעלה בחודש פברואר לקריאה של 64 נקודות לעומת 60.2 נקודות בינואר. המדד, שמודד את התפוקה העסקית בשיקאגו, עלה לרמתו הגבוהה ביותר מאז חודש אפריל, כאשר ההזמנות החדשות הגיעו לשיא של 11 חודשים. מדובר בהפתעה בעיקר משום שהאנליסטים ציפו לירידה לרמה של 60 נקודות.

נתון נוסף שימשוך את תשומת ליבם של המשקיעים הינו ספר הבז', אשר צפוי להתפרסם בשעה 21:00. הספר צפוי להעיד על כך שההתאוששות נמשכת בכל המחוזות שבהם פועל הפד'. המשקיעים ימתינו גם למוצא פיו של יו"ר הפד, אשר צפוי לנאום היום בשעה 17:00, וינסו לחפש בנאומו רמזים לגבי האפשרות להוציא לפועל תוכנית רכישות אג"ח שלישית.