"איראן תשגר טילים, תפציץ מתקני נפט ותבצע פיגועים"

העיתון היוקרתי מצטט פקידים אמריקנים, ומפרט את פעולות התגמול של איראן במקרה של מתקפה ישראלית על מתקני הגרעין שלה ■ מנגד, מבהירים: הדבר האחרון שטהראן מעוניינת בו היא מלחמה מלאה בשטחה

פקידי רשות אמריקניים מאמינים שבעקבות התקפה ישראלית על מתקני גרעין באיראן, תמטיר טהראן טילים על ישראל ותיזום פעולות טרור נגד מטרות אזרחיות וצבאיות של ארה"ב. כך כותב היום (ד') "ניו יורק טיימס".

בעוד שהתקפות טילים על ישראל, כגמול על מהלומה ישראלית, נחשבות כוודאיות, ינסו מקבלי ההחלטות בטהראן לכוונן את פעולות הגמול נגד מטרות אמריקניות במאמץ לא לתת לארה"ב עילה לנקוט פעולה צבאית שתשתק כליל ולתמיד את תכנית הגרעין של איראן, אומר העיתון. במילים אחרות: תגובה חזקה נגד ישראל, תגובה מדודה נגד ארה"ב.

"האיראנים גילו יכולת טובה לכוונן את מידת ההסלמה של פעולות הגמול שלהם", אמר ל"טיימס" הגנראל בדימוס ג'יימס קארטרייט, לשעבר מפקד הפיקוד האסטרטגי של צבא ארה"ב וסגן יו"ר המטות המשולבים. בתוקף תפקידו הוא השתתף במשחקי מלחמה שדימו הרתעה וגמול בעימות עם יריבות פוטנציאליות כאיראן.

המטרות שהאיראנים יבחרו לתקוף, כגמול על התקפה ישראלית, יכללו תשתות נפט בפרץ הפרסי והכוחות האמריקניים באפגניסטאן. בעבר הושמעו טענות, שאיראן הבריחה חומרי נפץ לארגוני טרור מקומיים.

חוסר וודאות רב

פקידים אמריקניים וישראליים, שדנו בהשלכות אפשריות של התקפה ישראלית על איראן, מסכימים שהדבר האחרון שבו מעוניינת טהראן הוא מלחמה בקנה מידה מלא בשטחה. אבל פקידים אלה מודים, שאין שם דרך לדעת מה באמת חושבים המנהיגים הבכירים באיראן. הם אף מודעים לכך, שגם משחקי המלחמה המפורטים ביותר אינם יכולים לנבא כיצד מדינות ומנהיגיהן יגיבו בעיצומו של עימות.

בנובמבר אמר שר הביטחון, אהוד ברק, כי פעולת גמול איראנית נגד ישראל תהיה "נסבלת". אמירה זו, יחד עם הערכת ממשלת ישראל שאיום הגמול האיראני הוא בעצם בלוף, מזינות את הציפיות שישראל בוחנת התקפה על איראן, אומר העיתון. אך אנליסטים מזהירים ששירותי הביטחון של איראן, המאופיינים בדרגת מידור גבוהה, עלולים לפעול באופן עצמאי למחצה, עם מטרות שעלולות להראות כבלתי רציונליות למקבלי החלטות בוושינגטון. כך, למשל, מומחים אמריקניים אינם מצליחים להבין את ההיגיון שביסוד מזימה איראנית לרצוח את שגריר סעודיה בוושינגטון, אשתקד.

"כאשר יחלו פעולות צבאיות ופעולות גמול, אתה תמצא עצמך על גב הנמר, וכל מי שנמצא על גב הנמר לא תמיד מצליח לבחור מתי לרדת", אמר ל"טיימס" ריי טאקיה, עמית במועצה ליחסי חוץ ולשעבר פקיד במנגנון הביטחון הלאומי בממשל אובמה.

תקיפה איראנית ישירה על מטרות צבאיות אמריקניות, למשל שיגור טילים לעבר בסיסי צבא ארה"ב במפרץ הפרסי, כגמול על התקפה ישראלית, תהיה פעולה הרפתקנית, אם לא אובדנית. "האיראנים ינסו להגיע לנקודת איזון, שבה התקפות הגמול שלהם יגרמו נזקים משמעותים, אבל לא במידה שתניע את ארה"ב לפלוש לאיראן", אמר גנראל קארטרייט.

פקיד ישראלי לשעבר אמר ל"טיימס", שהדרך הטובה ביותר לאמוד פעולת גמול איראנית נגד ישראל תהיה הנוסחה "1991 ועוד 2006 ועוד בואנוס-איירס כפול שלוש או כפול חמש". הכוונה היא לברד טילי הסקאד שהמטיר צדאם חוסין על ישראל ב-1991; 3000 הטילים ששיגר חיזבאללה לעבר ישראל ב-2006; והפיגועים בשגרירות ישראל ובמרכז הקהיליה היהודית בבואנוס-איירס בתחילת שנות ה-90. בכל הפעולות האלה נהרגו ונפצעו מאות אנשים ונגרמו נזקים בשווי מיליארדי דולר.

בכל זאת, יש הסכמה ישראלית רחבה, שהפעם התגובה האיראנית על התקפה ישראלית תהיה מוגבלת, טוען ה"טיימס". "אם ישראל תצליח לפגוע במטרות האיראניות בדיוק כירורגי, אין ספק שטהראן תגיב", אמר הפקיד הישראלי לשעבר. "אבל התגובה האיראנית תהיה מדודה ופרופורציונלית לנסיבות. איראן לא תרצה להעלות את המזה"ת באש".

"האם 40 טילים על תל-אביב זה דבר טוב? לא. אבל זה טוב יותר מאיראן גרעינית", אמר הפקיד לשעבר.

גורמים במשל אובמה, בצבא ארה"ב ובשירותי המודיעין האמריקניים מעריכים שאיראן תבחר, קרוב לודאי, ליזום פעולות גמול אנונימיות נגד מדינות שלדעתה תומכות במדיניות ישראל, בתקווה שאיש לא יוכל ליחס את הפעולות האלה לטהראן. איראן אף עלולה לנסות לחסום, ולו רק זמנית, את מצרי הורמוז, כדי לערער עוד יותר את השווקים.

תיתכן גם עליה במספר פיגועי מכוניות תופת נגד מטרות אזרחיות בבירות שונות בעולם, אומרים גורמים אלה. אין כמעט ספק שאיראן לנסה להבריח לאפגניסטאן חומרי נפץ מתקדמים להכנת מטעני צד שיפגעו בכוחות ארה"ב ונאט"ו שם.

אבל המטרה העיקרית של איראן תהיה לשקם, וקרוב לוודאי להאיץ, את תכנית הגרעין שלה אחרי התקפה ישראלית. לכן, היא תנסה למנוע מצב שבו מתקניה הגרעיניים יספגו גל שני של פצצות, והפעם ממטוסים אמריקניים.

במשחק סימולציה שערך מכון ברוקינגס בוושינגטון ב-2009, ובו דומו פעולות גמול איראניות בעקבות הפצצה ישראלית, המטירה איראן טילים על מטרות צבאיות וגרעיניות בישראל והורתה לחיזבאללה, חמאס והגי'האד האיסלמי לשגר רקטות למרכזי אוכלוסיה ישראליים כדי ליצור אווירה של טרור. באותה סימולציה, איראן אף הפעילה תאי טרור באירופה, שביצעו פיגועים במרכזי תחבורה ציבורית.