מריו מונטי: הגרוע מכל במשבר החובות כבר מאחורינו

ראש ממשלת איטליה ייסע מחר לפגישת פסגה נוספת של מנהיגי אירופה, שם ידונו ב"חומת האש" למשבר החובות האירופי ■ "אם הגישה לחומות האש תהיה קונסטרוקטיבית מספיק , נהיה בעמדה טובה יותר להתמודד עם המשבר"

ראש ממשלת איטליה, מריו מונטי, נשמע היום (ד') אופטימי ביחס למצבה הכלכלי של אירופה, בראיון שנתן ל"בלומברג".

מונטי, שייסע מחר לבריסל לפסגה נוספת של מנהיגי האיחוד האירופי, העריך כי הגרוע כבר מאחורינו, שעה שהתשואה על האג"ח הממשלתיות של איטליה נמצאת ברמתה הנמוכה מזה חצי שנה. לכך עזר הבנק המרכזי האירופי שיצא היום בעוד סבב הלוואות לבנקים ברחבי היבשת, כאשר הלווה 529 מיליארד אירו ל-800 בנקים.

"אני לא חושב שזה סביר שהמרווחים יגדלו שוב", התייחס מונטי לאג"ח הממשלתי. "חוסר היכולת לצפות את המרווחים הוא לא זניח. אבל עכשיו אנחנו רואים במקרה של איטליה ירידה קבועה והדרגתית בשבועות האחרונים. אני לא רואה סיבה שזה ישתנה".

בפגישה מחר בבריסל צפויים המנהיגים להמשיך לדון ב"חומת האש" שהם מנסים לספק לאירופה למען המלחמה בחובות הריבוניים. בעוד קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אמרה כי היא לא מוכנה לדון בהגדלת הון החילוץ של אירופה, מונטי אמר כי הוא בטוח שיושג הסכם בעניין בחודש מארס.

"הגודל כן קובע", הוא אמר. "אם הגישה לחומות האש תהיה קונסטרוקטיבית מספיק באירופה, אני מאמין שכולנו נהיה בעמדה טובה יותר כדי להתמודד עם הדבקות נוספת ואפקטים נוספים של המשבר".

מונטי התייחס גם ישירות לעמדתה של גרמניה בעניין, ואמר כי "הם לא אמרו שהם לא רוצים לדון על כך במארס. הם מעדיפים לא לדון על כך ב-1 במארס, אבל למרבה המזל במארס יש 31 ימים".

בנוגע ליוון, אשר קיבלה לאחרונה חבילת סיוע על סך 130 מיליארד אירו בתמורה לצעדי צנע ורפורמות שהעבירה שם הממשלה המקומית, אמר מונטי כי היו רגעים רבים בהם הוא חשב שחדלות פרעון היא אפשרית בהחלט. אולם, הוא ציין כי "עדיף לא לעשות את הניסוי הזה", כשהוא מתכוון לאפשרות של התמודדות אירופית עם פרישת יוון מגוש האירו.

"אם המנהיגים לא היו מגיעים להסכם בנוגע לחבילת הסיוע השנייה, זה היה עלול להביא לתוצאות הרסניות עבור יוון", אמר מונטי. "זה היה מוביל לאפקט של הדבקות במשבר בספרד ואיטליה, על אף ההתקדמות הטובה שהושגה במדינות הללו".